Styrservoolja S80, Volvo-mek någon?

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Efter att ha upptäckt ett läckage är behållaren för styrservooljan nästan helt tom och jag blir inte klok på vad jag ska ha i.

Jag har förstått att Volvo kör med någon grön olja på senare årsmodeller och att det inte blir alls bra om man blandar denna med röd ATF-olja. Kan man hitta den gröna någon annanstans?

Det sitter en färgad plastpackning på insidan av locket, stämmer det att denna skall visa om det ska vara röd eller grön olja i? Min är nämligen röd trots att det mesta jag kan hitta säger att det ska vara den gröna.

När jag stoppar ner ett papper i behållaren blir det snarare en brunaktig nyans.

Kan någon säga säkert vad jag ska ha i för att undvika att blanda och få en styrservo mindre? Det verkar inte gå att få några klara besked och jag skulle egentligen behöva den imorgon.

Bilen är en S80 T6 -99. Då det är min vinterbil och jag inte haft den länge har jag dålig koll på den, men den är fullservad på märkesverkstad så jag hoppas man kan anta att den olja som är i nu är den som det verkligen ska vara.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Olja missfärgas.

Åk in på volvo och fråga vad du är ute efter, såvitt jag vet av dom verkstäder jag varit på så häller dom i det som gäller för "säsongen" så att säga.

Delvis att det uppgraderas hela tiden.

Enklast är som sagt att åka in till volvo.
 

sportbike

Guest
Mekonomen har, den är grön och heter 41-MPM-PSO och kostar 179 spänn för en liter.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Olja missfärgas.

Åk in på volvo och fråga vad du är ute efter, såvitt jag vet av dom verkstäder jag varit på så häller dom i det som gäller för "säsongen" så att säga.

Delvis att det uppgraderas hela tiden.

Enklast är som sagt att åka in till volvo.
Volvo är som sagt det självklara valet men då får bilen tyvärr stå till på måndag.

Om det gäller en påfyllning får man hoppas att de inte häller i vad som gäller för "säsongen", med tanke på att haveri verkar kunna vara en av bieffekterna av att blanda grön och röd.

Badsituation skrev:
Har du lite tid över mellan gröten å tomten så kolla på http://jagrullar.se/forum/
Jag har kikat runt där och efter vad jag kan läsa så är det Volvos gröna som ska vara i min bil. Samtidigt säger de att färgen på korkens insida skall visa vilken olja jag ska ha och korken är ju som sagt röd. :va
sportbike skrev:
Mekonomen har, den är grön och heter 41-MPM-PSO och kostar 179 spänn för en liter.
Stort tack!

Tyvärr hade inte heller de öppet i helgen, men då har jag åtminstone ett alternativ om Volvo inte skulle ha hemma.

Det är nog bara att inse att jag får lösa helgens resor utan bil. :)
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Töm systemet och fyll med ny valfri vätska så är du safe.

Pentosin CHF-11 (grön) används som kallklimat och BMW åf är bland de billigaste, ~100-lappen för en plåtflaska.
 

Birkan

Enhjuling
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2004 KTM 625 Motard
Antingen så kör du med vår MPM-PSO eller så kör du med RedLine Powersteering fluid.. Den kan man ha i varenda bil i Princip. (Jag jobbar på Mekonomen..) Tror att den även finns på välsorterade bensinmackar.. Och den hjälper dessutom till att fixa läkage på slangar och packningar då den mjukar upp och fräshar till gummi!
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Jag kommer inte ihåg när vi bytte till grön olja, men det var någonstans runt 99, möjligen lite senare.
Vad jag vet är oljorna inte blandbara, så ta rätt.
Instruktionsboken skulle väl ge svaret.
Har för mig att det står även på locket.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Olja missfärgas.

Åk in på volvo och fråga vad du är ute efter, såvitt jag vet av dom verkstäder jag varit på så häller dom i det som gäller för "säsongen" så att säga.

Delvis att det uppgraderas hela tiden.

Enklast är som sagt att åka in till volvo.

Jag skulle aldrig våga lämna in min bil på volvo! :fakta


Edit: Till TS gör som sportbike säger åk till meko och köp olja där.
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag kommer inte ihåg när vi bytte till grön olja, men det var någonstans runt 99, möjligen lite senare.
Vad jag vet är oljorna inte blandbara, så ta rätt.
Instruktionsboken skulle väl ge svaret.
Har för mig att det står även på locket.
1998-99 nånstans är vad jag kunnat hitta. Den är tagen i trafik sista december -98, så den är väl tillverkad där på hösten någon gång.

Jag trodde också att det skulle stå på locket, men det gör det tyvärr inte. Däremot är det en röd plastpackning på insidan. Du vet inte om det stämmer att bilar med röd insida ska ha den röda oljan och bilar med grön ska ha den gröna oljan?

I instruktionsboken står det bara "Volvo styrservoolja" vilket inte hjälper så mycket. Har ingenstans att meka inomhus så jag vill verkligen undvika att behöva tömma hela systemet. Hade med andra ord varit väldigt skönt att bara kunna fylla på samma sort som finns i den nu.
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    157.9 KB · Visningar: 940

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag skulle gissa att man kan hälla i princip vad som helst där, vad är det värsta som kan hnda liksom?
 

Birkan

Enhjuling
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2004 KTM 625 Motard
Både mpm och Redline är blandbara med dom flesta servooljor på marknaden.. Den är blandbar med både "gröna" som är i bla volvo och audi, och även med den röda ATF oljan som är i vissa skodor och annat..
 

stoffe_nilsson

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Ort
kristianstad
Hoj
Ktm 625 SMC, honda cr 250
Den gröna servooljan har ersatt den röda, går utmärkt att blanda dom båda oljorna. Kan även använda dexron 3 olja (samma som du har i din automatlåda).....
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Troligen bytte dom till den gröna när de "nya" motorerna kom med fiasko gasspjällen modell elektroniska. Hurvida de är blandbara eller ej vet jag inte men jag skulle inte chansa, de servoras jag sett så har det nog oftast varit någon grådaskig sörja i behållaren.

Läckagen är oftast under behållaren eller anslutning till pumpen. Under behållaren satt från fabrik en engångsklamma, gummi ger med sig med tiden och tillslut läcker det, byt till vanlig åtdragbar slangklamma.

Muttern för anslutning mot pumpen självlossnar tillslut, bara att dra åt. Finns ett låsbläck framtaget till denna.

Systemet rymmer bara runt litern men två liter är rekommenderat att ha tillgång till vid byte. Enkelt gjort, tömma via returen uppepå behållaren medans man fyller på och någon vrider på ratten.

OBS pumpen är känslig för smuts, pratades om skit i storlek med hårstrå som kan leda till haveri = håll det rent. Hoppas det inte är styrväxeln som läcker för den är ett straff att byta, särskilt om den är progressiv då det är risk att el ska dras om över hela bilen...
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Troligen bytte dom till den gröna när de "nya" motorerna kom med fiasko gasspjällen modell elektroniska. Hurvida de är blandbara eller ej vet jag inte men jag skulle inte chansa, de servoras jag sett så har det nog oftast varit någon grådaskig sörja i behållaren.

Läckagen är oftast under behållaren eller anslutning till pumpen. Under behållaren satt från fabrik en engångsklamma, gummi ger med sig med tiden och tillslut läcker det, byt till vanlig åtdragbar slangklamma.

Muttern för anslutning mot pumpen självlossnar tillslut, bara att dra åt. Finns ett låsbläck framtaget till denna.

Systemet rymmer bara runt litern men två liter är rekommenderat att ha tillgång till vid byte. Enkelt gjort, tömma via returen uppepå behållaren medans man fyller på och någon vrider på ratten.

OBS pumpen är känslig för smuts, pratades om skit i storlek med hårstrå som kan leda till haveri = håll det rent. Hoppas det inte är styrväxeln som läcker för den är ett straff att byta, särskilt om den är progressiv då det är risk att el ska dras om över hela bilen...
Läckaget var under där du säger att det satt en engångsklämma från början. Denna är redan utbytt mot en vanlig slangklämma. Den satt dock ganska så löst så jag har dragit åt den och torkat upp och hoppas på att det bara var det. För övrigt ser det torrt ut kring behållaren.

Är returen den slang som syns gå in i behållaren uppe till vänster på bilden nedan? Isåfall hade ju det bästa varit att tömma ur den samtidigt som man vrider om det inte är svårare än så. Enda sättet att vara säker på att inte blanda som jag ser det.

Varken Volvos egna, Redline eller MPM går att få tag i nu på helgen. Alternativen som finns är Biltema och bensinstationer, men de har ett ganska så tunt utbud. Q8 har sin hydraulolja LT ISO VG 32 om den hade fungerat. Den ska motsvara Volvos egna Super Hydraulic Oil ISO VG 32, men så vet jag ju inte om det är just den jag ska ha i heller.
 

Bifogat

  • bild (4).jpg
    bild (4).jpg
    100.7 KB · Visningar: 1,127
Last edited:

Birkan

Enhjuling
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2004 KTM 625 Motard
Någon bensinmack borde ha redline i sitt sortiment? Har sett det på nån OK mack vill jag minnas iaf. Har du helt slut på olja i den eller saknas det bara litegrann? Saknas det bara lite så kan du alltid köpa "läkagestoppare" från t.ex wynns eller omega som är till för att stoppa läkage i servosystemet. Dom är också blandbara med både röda och gröna.. Annars om det bara saknas litegrann så kan du ha i vanlig hydralolja om det bara blir en liten del så blandas den ut med den befintliga oljan och det är inget större bekymmer.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Någon bensinmack borde ha redline i sitt sortiment? Har sett det på nån OK mack vill jag minnas iaf. Har du helt slut på olja i den eller saknas det bara litegrann? Saknas det bara lite så kan du alltid köpa "läkagestoppare" från t.ex wynns eller omega som är till för att stoppa läkage i servosystemet. Dom är också blandbara med både röda och gröna.. Annars om det bara saknas litegrann så kan du ha i vanlig hydralolja om det bara blir en liten del så blandas den ut med den befintliga oljan och det är inget större bekymmer.
De jag kollat hos har enbart sina egna oljor och har ganska så begränsat kunnande.

Behållaren är nästan helt tom.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top