Styva upp framgaffel med mer olja

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Får emellanåt genomslag på framgaffeln trots fjäderdistanser. Läst att man kan göra dämpningen hårdare genom att tillsätta mer gaffelolja. Hur mycket?
Efter packboxbyte hällde jag i 467 mL, vilket var vad som angavs i mekhandboken.
Öka till 500?

Vilken cykel? Olja mäts i form av nivå och då i mm allt annat är bara approximativt.

Det måste finnas luft kvar när gaffeln bottnar.
Oljan kan inte komprimeras.
Det som händer när man har mer olja i gaffeln är att luftfickan blir mindre så att tryckökningen blir större när gaffeln fjädrar.
Detta trycket måste packboxarna hålla emot.

Och det är fjädringen som blir hårdare, inte dämpningen.
Är det dämpning som du vill ha mer av, så är det tjockare olja som gäller.
Jag tror att du skall börja där istället.

om de råka va dr800,an i din profil så har jag en gaffel över som inte bottna för mig iaf.

Vilken cykel? Olja mäts i form av nivå och då i mm allt annat är bara approximativt.

Jo... men....Hmmmm.... När man pratar med ÖhlinsJocke om RR och framgafflar, så menar ju han att om du har en gaffel som bottnar så ska du slå i lite mer olja. Så... om man slagit i enligt boken, och gaffeln bottnar, att då slå i lite mer är väl inte så dumt, oavsett millimetrar, approximitet och nivåer???

Jo... men....Hmmmm.... När man pratar med ÖhlinsJocke om RR och framgafflar, så menar ju han att om du har en gaffel som bottnar så ska du slå i lite mer olja. Så... om man slagit i enligt boken, och gaffeln bottnar, att då slå i lite mer är väl inte så dumt, oavsett millimetrar, approximitet och nivåer???

När man byter olja så blir där alltid lite olja kvar i benet hur mycket varierar. Luften ovanför oljan agerar fjäder, ju högre nivå desto hårdare fjäder. Det viktiga är att nivån är den man tänkt sig. Att då fylla på ett antal ml i gaffeln efter renovering kan göra att nivån i benen blir olika och kanske inte den du tänkt dig. därför är det bra att mäta.

Ja det stämmer att om man har bottningsproblem är det bra att höja nivån för att styva upp luftfjädern. MEN detta förutsätter att dämpningen är adekvat och att det inte tokbottnar pga avsaknad av dämpning, då är tjockare olja lösningen. (detta är ofta fallet med äldre gafflar)

Det måste väl vara stor skillnad beroende på vad det är för gaffel/hoj också? Om man bottnar en RR-hoj under inbromsning så är det ju en hyggligt långsam rörelse jämfört med en cross eller en enduro. I RR-hojens gaffel kan jag tänka mig att mer olja minskar progressiviteten i fjärdringsrörelsen, men på en cross tex så lär det ju totalt sakna betydelse eftersom det är en betydligt mycket snabbare rörelse när man tex landar efter ett hopp?

Det måste väl vara stor skillnad beroende på vad det är för gaffel/hoj också? Om man bottnar en RR-hoj under inbromsning så är det ju en hyggligt långsam rörelse jämfört med en cross eller en enduro. I RR-hojens gaffel kan jag tänka mig att mer olja minskar progressiviteten i fjärdringsrörelsen, men på en cross tex så lär det ju totalt sakna betydelse eftersom det är en betydligt mycket snabbare rörelse när man tex landar efter ett hopp?

Ökar progresiviteten.
Rörelsens hastighet har ingen betydelse.
Då är det dämpningen det handlar om och den ändras med viskositeten, inte mängden.

Med risk för att vara lite tråkig, jag hade samma problem tidigare och fick följande motfrågor av sak-kunnig;
Vad väger du?
Hur lång är du?
Vad har du för fjäder i framgaffeln? (Styrka mätt i Nm/mm)
Har du ställt in rätt sag/häng? (Går det att ställa in eller är du för tung/ för lätt?)

När jag har de svarat och gjort att allt detta blev resultatet att fylla på några få mm olja i gaffeln, mätt uppifrån gaffelbenets övre kant som nämnts ovan.

Mvh Peter

Mer olja i en crossgaffel fungerar väldigt bra. Jag har alltid haft mer olja än orginalspec i mina crossgafflar. Gillar det eftersom det gör gaffelt progressiv. Jag kan ha den mjuk i början så jag får bra grepp och slipper att småskit slår kraften ur mina armar. Samtidigt som den blir styv vid hopp och wops.
Sen brukar jag iofs dessutom ha styvare fjädrar än vad de flesta rekomenderar för min vikt. Det gör min hoj väldigt förlåtande ifall jag hoppar för långt eller liknande. Och desto hårdare jag kör desto bättre går min hoj. En för mjuk hoj blir precis tvärtom, och går sämre desto hårdare man pressar den. Lagom är som vanlig bäst i din ordinarie fart, dock hindrar lagomhojen dig från att flytta upp ribban och öka tempot ett pinnhål. Och hoppar du 1 meter längre än du brukar så bottnar du fjädringen med lagomhojen. Det gör inte jag med min.

Med risk för att vara lite tråkig, jag hade samma problem tidigare och fick följande motfrågor av sak-kunnig;
Vad väger du?
Hur lång är du?
Vad har du för fjäder i framgaffeln? (Styrka mätt i Nm/mm)
Har du ställt in rätt sag/häng? (Går det att ställa in eller är du för tung/ för lätt?)

När jag har de svarat och gjort att allt detta blev resultatet att fylla på några få mm olja i gaffeln, mätt uppifrån gaffelbenets övre kant som nämnts ovan.

Mvh Peter

:tummenupp Man ska alltid börja med att se till att utrustningen är i bra nyservat skick innan man börjar laborera. Och steg två är att ställa in hojen till rätt grundinställningar.

Samma sa Fredde Watz, lite mer olja om den slår igenom, men samtidigt så t,ex är det så att min fjädring endast bottnar efter långa rakan på Gelleråsen och i övrigt funkar den perfekt. Alltså så funkar min fjädring till 98% bra på gelleråsen så jag låter det vara till förmån för resten av banan.

Så, TS, hur ofta bottnar fjädringen ur, hur mycket stör det din körning.

Samma sa Fredde Watz, lite mer olja om den slår igenom, men samtidigt så t,ex är det så att min fjädring endast bottnar efter långa rakan på Gelleråsen och i övrigt funkar den perfekt. Alltså så funkar min fjädring till 98% bra på gelleråsen så jag låter det vara till förmån för resten av banan.

Jag skulle gissa att din gaffel fortfarande kommer kännas perfekt på resten av banan med mer olja samtidigt som du blir av med effekten att den bottnar.

Mer olja märks nämligen inte förrän gaffeln blir mer komprimerad.

DR800.
Det måste finnas luft kvar när gaffeln bottnar.
Oljan kan inte komprimeras.
Det som händer när man har mer olja i gaffeln är att luftfickan blir mindre så att tryckökningen blir större när gaffeln fjädrar.
Detta trycket måste packboxarna hålla emot.

Och det är fjädringen som blir hårdare, inte dämpningen.
Är det dämpning som du vill ha mer av, så är det tjockare olja som gäller.
Jag tror att du skall börja där istället.
Jag trodde dämpningen kom av att oljan tvingades genom små hål och fjädring kom av själva stålfjädern.
Bottnar ur när man landar från små hopp (har inte testat stora hopp) samt när man kör på någon brant trappa t.ex.

DR800.Jag trodde dämpningen kom av att oljan tvingades genom små hål och fjädring kom av själva stålfjädern...
I princip har förstått rätt. Men till detta kommer en "luftfjäder" som kommer sig avden inneslutna
luftfickan upptill i gaffeln. När gaffelbenet trycks ihop minskar utrymmet för luften, trycket ökar och "hjälper" stålfjädern
på traven sas.
Ju mindre luftvolym (högre oljenivå) desto kraftigare progresivitet får luftfjädern.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick