Suburban/Tahoe

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vet att det inte är politiskt korrekt kanske men med 5 i familjen har jag börjat snegla åt en fullsizejänkare. Och ja jag har fått rådet att bli en "bussgubbe" (Voyager, Sharan, Multivan mfl) men den diskussionen lämnar vi för tillfället.

So...någon på SH som har erfarenhet av modellerna ovan? Prisbild? Driftkostnader? Har hört att servicekostnaderna är rätt ok, liksom reservdelar. Att soppanotan drar iväg något inser jag men hur ligger de till vad gäller försäkring, skatt mm?

Jag kommer inte att köpa en ny utan en med 3-4 år på nacken så värdebeständighet är ju också en faktor. Jag kör ca 2000 mil per år, 75% landsväg.

Tacksam för alla svar:tummenupp
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är alla fem vuxna så att det måste vara gott om utrymmen för allihopa?

Min erfarenhet av amerikanska bilar är att de inte är så stora och praktiska på insidan. Ytan bedrar. Har du tittar på Volvo XC90? Den sägs vara väldigt genomtänkt med extra säten där bak vid behov. En av de bättre familjebilarna i det avseendet. X5 är t ex inte alls så praktisk inuti.

De jag känner som kör amerikanskt har det lite som livsstil. De bortser från förbrukningen. Service brukar inte vara någon tung post. De stora motorerna är lätta att skruva i sägs det. Reservdelar kan beställas billigare från USA. Kräver lite mer planering, men ofta tar det inte många dagar att få det hemskickat. Skatten är dyr på grund av vikt och stora motorer. Försäkring är som vi alla vet rätt individuell. Ta ett reg nr och kolla via transportstyrelsen upp skatten och ring ett par försäkringsbolag.

Du har annars inte funderar på någon större Toyota Landcruiser? Inte snikvarianten man oftast ser här i Sverige utan den lite större varianten som bl a FN använder sig av. De har oerhört gott andrahandsvärde även med många mil på mätaren. Likaså G-wagen, men jag vet inte hur praktiska de är om man är 5 fullvuxna.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Glöm tanken, du kommer aldrig mer att vilja sätta dig i en japansk eller europeisk aplåda efter att du haft en fullsize.
Kvalitetsmässigt så är det faktiskt bra bilar, billiga reservdelar (ännu billigare om du beställer själv från overthere), soppaförbrukningen är ju inte som en vw polo men tanken är så stor så du behöver inte tanka så ofta ändå.
Räkna med 1,1-1,5 beroende på körstil och typ av körning, dvs inte så farligt mycket mer än någon mellanklassbil med automat typ V70.
Man åker inte fort med en sån bil utan 110-120km/h brukar vara max marschfart för att det ska gå så där kungligt bekvämt.
Annars vill jag slå ett slag för Ford expedition (eller excursion om du vill ha riktigt gott om utrymme), bland de trevligare bilar jag haft och kändes lite modernare än tahoe/trailblazer.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Har haft några suvar bl a Tahoe.
Stora, bekväma. Mycket enkel teknik så därav billigt ifall något går sönder. Bladfjädrarna är inte mycket att hänga i granen över 120 km/h...dvs usel väghållning. Samt rätt kass indredningskvalitet.
Att tänka på är att Suburban är en lång bil, vilket kan vara otympligt att hantera för en ovan förare i stadskörning.

Men ändå...så är det något speciellt med en 4WD jänkeV8:a maskin...:)
Så Tjöp.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Bra skit! Jag håller på att vinterrenovera min fullsize i skrivande stund och kommer samtidigt sälja av BMW´n. ÄR sjukt trött på moderna skitbilar och all jäkla elektronik man inte får fixa med själv. Ger mig fan på att det är medvetet inlagda fel i nya bilar så man måste åka till sin auktoriserade verkstad och mjölkas på pengar. Min Långford (motsv till Suburban) är den billigaste bilen i drift som jag ägt. Skatten är inte så tokig, servar gör man själv, värdeminskning finns inte, delar är pissbilligt och kommer hem på några dagar om man hittar en bra leverantör i Sverige. Beställde framhjulslager och knutkors och fick hem på 4 dagar. I dag kom avgassystemet från USA som jag köpte för en vecka sedan.

Bra skit! Enkelt och faktiskt billigt. Pissbilar med backvarnare och deformationszoner är jag helt färdig med nu.

:mad:
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är alla fem vuxna så att det måste vara gott om utrymmen för allihopa?

Min erfarenhet av amerikanska bilar är att de inte är så stora och praktiska på insidan. Ytan bedrar. Har du tittar på Volvo XC90? Den sägs vara väldigt genomtänkt med extra säten där bak vid behov. En av de bättre familjebilarna i det avseendet. X5 är t ex inte alls så praktisk inuti.

De jag känner som kör amerikanskt har det lite som livsstil. De bortser från förbrukningen. Service brukar inte vara någon tung post. De stora motorerna är lätta att skruva i sägs det. Reservdelar kan beställas billigare från USA. Kräver lite mer planering, men ofta tar det inte många dagar att få det hemskickat. Skatten är dyr på grund av vikt och stora motorer. Försäkring är som vi alla vet rätt individuell. Ta ett reg nr och kolla via transportstyrelsen upp skatten och ring ett par försäkringsbolag.

Du har annars inte funderar på någon större Toyota Landcruiser? Inte snikvarianten man oftast ser här i Sverige utan den lite större varianten som bl a FN använder sig av. De har oerhört gott andrahandsvärde även med många mil på mätaren. Likaså G-wagen, men jag vet inte hur praktiska de är om man är 5 fullvuxna.

Tack för inputen:tummenupp

Nja egentligen inte. Det här med faktiska "behov" och önskemål är lite flytande....Jag ser framför mig en 7-sitsig om farsgubben, kusin etc + packning ska med upp till fjällen. Alternativet är naturligtvis att hyra. Men jag håller helt med dig: de flesta SUVar krymper avsevärt när man kliver in i dem, Tahoen inkluderat. Dock känns den rymligare än XC90 -och med säten i: vad gör man av packningen? Med en Suburban behöver man inte kompromissa -men då snackar vi size....

Landcruisern är helt ok, har en kompis som kör en 07a. Men särskilt rymlig känns den inte (kan det vara en snik tro?) och precis som alla Toyota lider de av en påver, plastig känsla som jag har svårt för (även om jag vet att det inte avspeglar sig i faktisk byggkvalitet) Dessutom tycker jag inte de är lika bekväma och tysta som jänkarna.

G-wagen är för liten dessvärre. Och för dyr.

Glöm inte den rutiga kepsen....

Range-Rover är rutig keps. Och ridstövlar.

Skaffa dig en hoj!!!!:tummenupp
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har du inte behov av många sittplatser mer än vid ett fåtal tillfällen per år som t ex vid en skidresa eller annan resa någonstans då skulle jag hyrt en familjebuss vid dessa tillfällena istället för att köpa en bil som vid de allra flesta tillfällena är ett enda stort problem. Stora och otympliga att parkera.

Bor man på landet och bara ska handla på ett ICA Maxi vid stadens utkant så kanske det fungerar. Vi har en gammal King Cab uppe på vårt sommarställe. Ett helvete att fickparkera - jag lovar. Man anammar den amerikanska livsstilen med storköp på Konsum Kvantum och ICA Maxi väldigt fort med en sådan bil.

Angående packning så kan man sätta på ett takräcke eller skidbox. Känns det fortfarande som att utrymmena inte räcker till så skaffa ett täckt släp samt ett BE kort om totalvikten skulle bli för stor :D

Landcruisern jag tänker på är modell större än de man vanligtvis ser ute på annons. Söker du på nätet så hittar du dem. Ofta har de fällbara säten i bagageutrymmet precis som gamla Defender. Om man inte utnyttjar fällstolarna bak är bagageutrymmet rätt rymliga i dem. De verkar falla ner till ett visst värde sedan står de där och stampar trots att åren går och milen ökar. Jag tror det finns skäl till att FN använder sig av dessa bilarna. De är nog oerhört driftsäkra och har pålitlig drivlina.

Tack för inputen:tummenupp

Nja egentligen inte. Det här med faktiska "behov" och önskemål är lite flytande....Jag ser framför mig en 7-sitsig om farsgubben, kusin etc + packning ska med upp till fjällen. Alternativet är naturligtvis att hyra. Men jag håller helt med dig: de flesta SUVar krymper avsevärt när man kliver in i dem, Tahoen inkluderat. Dock känns den rymligare än XC90 -och med säten i: vad gör man av packningen? Med en Suburban behöver man inte kompromissa -men då snackar vi size....

Landcruisern är helt ok, har en kompis som kör en 07a. Men särskilt rymlig känns den inte (kan det vara en snik tro?) och precis som alla Toyota lider de av en påver, plastig känsla som jag har svårt för (även om jag vet att det inte avspeglar sig i faktisk byggkvalitet) Dessutom tycker jag inte de är lika bekväma och tysta som jänkarna.

G-wagen är för liten dessvärre. Och för dyr.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du är medveten om att du köper en glättigt rundad personbilskaross byggd på gammal pickupteknik, och att plasten i Amerikanska bilar är ännu plastigare än plasten i Japanska bilar?

En USA pickis är en uppsminkad gris, det är fortfarande en gris under....

Med det sagt så vill jag ha en bruksig pickup, gärna så gammal att den inte har solenoider som kopplar in fyrhjulsdriften, utan wires, stag och spak.
Sånt man kan laga i fält med en polygrip och lite ståltråd, som det sig bör på en Amerikanare.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kan ju tilläggas att du behöver C-kort om du ska dra något tyngre än en kundvagn :tummenupp Soppaförbrukningen är ju som den vart också men där är knappast Land Cruisern 100 bättre. Tror den senaste heter bara V8, träffa på en pressbil av den och den verkar...kul. Hur som helst gällande den sistnämnda är det förmodligen fel prisklass om inte arabiimport utan värmepaket, sätesvärmare etc..

XC90 sa någon, ja ska du ha två ton skrot så varsegod... usch! Dock en fördel och det är ju krocksäkerheten, den ska dom ju ha en klapp på axeln för, bilen som fick brandkåren att inse att de behövde uppgradera deras klippverktyg från 20 till 40 tons kapacitet eller hur det nu va. Där kan du ju vara efterforska lite, familjebil vill man väl (framförallt) ha säker, visst den är stor men det gör inte allt.

Usla lysen kan eventuellt vara standardutrustning.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Bor man på landet och bara ska handla på ett ICA Maxi vid stadens utkant så kanske det fungerar. Vi har en gammal King Cab uppe på vårt sommarställe. Ett helvete att fickparkera - jag lovar.

Snack, frugan har en Buick Roadmaster som shoppingbil, den klämmer hon in i vilket parkeringshus som helst.

Kan ju tilläggas att du behöver C-kort om du ska dra något tyngre än en kundvagn

BE-kort, inte C-kort.
Dessutom så ändras de reglerna 2011 så du kommer att få dra upp till 4750kg totalvikt på vanligt B-kort.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
BE-kort, inte C-kort.
Dessutom så ändras de reglerna 2011 så du kommer att få dra upp till 4750kg totalvikt på vanligt B-kort.

Äntligen! Vet du om det är från 1/1:a eller senare under året? Jag har kört en gräsharv till traktorn på flaket som vägde runt 900 kg. Det enda som hände var att hon blev lite snällare i fjädringen.

:banana

familjebil vill man väl (framförallt) ha säker, visst den är stor men det gör inte allt.

Då är det väl bättre att deformationszonerna sitter på andras biler så man inte skadar kråmet på kofångarna.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
BE-kort, inte C-kort.
Dessutom så ändras de reglerna 2011 så du kommer att få dra upp till 4750kg totalvikt på vanligt B-kort.

Ja men det var ju det jag mena ;) Iaf men gällde inte de nya viktreglerna bara gamla (typ husvagnsmarodörer) som haft lappen oavbrutet sedan -96? Jag menar enligt tillförlitlig statistik så blir ju alla här av med körkortet vartannat år alt jordgubbe, så det funkar ju inte iaf...

Jänkarna rostar så att det låter när det väl sätter igång btw, åtgår ganska mkt medel för behandling o inte helt gratis om man inte orkar svina själv.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jänkarna rostar så att det låter när det väl sätter igång btw, åtgår ganska mkt medel för behandling o inte helt gratis om man inte orkar svina själv.

Vad negativa alla är. Långforden har lite ytrost på ramen men inget farligt då det är mycket gods. Karossen är tvärfin.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
För de pengarna kan du ju få en fin Landrover Discovery III annars, inte amerikansk men stor bil :)
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Äntligen! Vet du om det är från 1/1:a eller senare under året? Jag har kört en gräsharv till traktorn på flaket som vägde runt 900 kg. Det enda som hände var att hon blev lite snällare i fjädringen.

Det har velats så mycket kring de ny reglerna så jag vet inte exakt när och hur de ser ut, vet bara att jag tyckte att E-kortet kunde vänta när jag tänkte ta det förra året.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det har velats så mycket kring de ny reglerna så jag vet inte exakt när och hur de ser ut, vet bara att jag tyckte att E-kortet kunde vänta när jag tänkte ta det förra året.

Fan det ser jallafall både jag och Långforden fram i mot!:tummenupp
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top