Suck! Paj växellåda!?

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Har en Kawa ZZR 1100 som en polare skulle prova. Vet att han gillar att köra hårt. Han kom tillbaka rätt fort o sa att den va knepig på växlarna.
Starta hojen la i 1:an släpper koppling, händer ingenting. Lägger i 2:an, ingenting händer. Som att den skulle stå i neutralläge.
Ska prova o släppa lite på luftningsventilen o se så att inte kopplingscylinder hängt sig. Va skulle det annars kunna vara? Bara skrota den jävla gamla häcken, haha
Va less man blir!!! :(
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Har du själv kört den tidigare under säsongen?
Kolla vätskenivån och se om du har förlorat något. Kolla efter läckor vid huvudcylindern och slavcylindern.

Prova sen att lufta och se om du får tillbaka trycket.
Får du tryck men förlorar det igen så kan det vara packningarna i någon av cylindrarna.
Precis det råkade jag ut för nu i början av säsongen. :huvet
 

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Ja har väl kört den 50mil den här säsongen. Tyckte nivån såg ut att va på min. Men såg inget läckage eller så! Jag hoppas de är cylindern som strular. Man va skulle annars pajat i lådan? Känns ju som växlarna går i som de ska!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du själv kört den tidigare under säsongen?
Kolla vätskenivån och se om du har förlorat något. Kolla efter läckor vid huvudcylindern och slavcylindern.

Prova sen att lufta och se om du får tillbaka trycket.
Får du tryck men förlorar det igen så kan det vara packningarna i någon av cylindrarna.
Precis det råkade jag ut för nu i början av säsongen. :huvet

Om man inte får tryck i kopplingen, så leder det inte till det som TS beskriver när man lägger i 1:an stillastående. Kallingarna skär snarare in i skrevet om det är en 1100:a.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Har du kollat så lamellerna inte har klibbat ihop sig?
 

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Har inte hunnit haft isär den. Hände nu ikväll! Lameller borde väl inte komma bara sådär eller?
 

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Men låt säga att jag kopplar bort cylinder med 1:an ilagd o den fortfarande rullar. Va blir nästa steg att kolla? Är ju ingen stormekare precis. Men har ju inte tummen mitt i handen heller :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Om jag fattade det rätt så kan du alltså trycka på växelpedalen utan att något händer?

Kolla den här lilla gaffeln som snurra runt växeltrumman. Har något hänt där kan du trycka hej vilt utan att den lägger i/ur växel.
 

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Precis! vilken växel som helst den står bara på tomgång. Eller att den går att rulla fast växel ligger i.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är de det bara ta bort kopplingskåpan för att komma åt gaffeln?



Det är lite olika hur mycket men behöver ta bort, men den sitter där i krokarna, på mina hojjar kan man se den om man tar ur kopplingskorgen. Kolla på en sprängskiss var den sitter och hur det ser ut på just din motor.

När du ser gaffeln och trumman vet du vad jag menar.


Nummer nio är gaffeln som vrider på trumman i mitten av bilden. Trumman går inte att se då den är inne i växellådan. Det du kommer se är en stjärna, typ.

http://www.microficher.com/wp-conte...ft-Fork-Honda-2005-XR650R-AC-B-Motorcycle.png
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En sak som kan hända ibland är att detent arm hamnar på en topp på detent wheel. Då kommer man ingen vart. Shift pawl har ingen rulle inom räckhåll, "hissen har fastnat mellan två våningar" sas.

Kan tex hända om en nybörjare kör en rå låda för fjolligt. Inte ovanligt på HD och många kawor.

Bort med kopplingskåpan plus servicemanualen är hursomhelst steg 1.
 
Last edited:

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Ok! Ja skall bli intressant o se vad de här kan bjuda på. Sånt här orkar man ju inte med nu. Man vill ju bara åka :)
 

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Jag tycker ju iaf att om växellådan skulle pajat borde de ju va strul att få i växlar o sånt! Men som sagt lite novis när de gäller mek på hojar.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag tycker ju iaf att om växellådan skulle pajat borde de ju va strul att få i växlar o sånt! Men som sagt lite novis när de gäller mek på hojar.

Det är ju precis det som händer om jag förstått dig rätt, du får inte i någon växel?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tycker ju iaf att om växellådan skulle pajat borde de ju va strul att få i växlar o sånt! Men som sagt lite novis när de gäller mek på hojar.
Om du tydligt känner att växeln går i, dvs att växlingsmekanismen kommunicerar med gafflarna, ja då är det ju endera ngt fel i primären eller sekundären.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top