Sugen på att köpa en supermotard. Vad skulle ni rekommendera?

Rimo

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
Hornet
Ja, nu ligger en kompis på mig. Han har garageplats i Stockholm och vill att jag ska köpa hoj så vi får köra lite ihop. Jag har ganska nyligen sålt min zx6r och precis som min kompis funderar jag starkt på att köpa en bushoj. Men återigen är min kunskapsnivå väldigt låg på det här med hojar.

Det jag vill ha den till är främst att gasa lite på grusvägar och bakhjulsåka på gatan. Planerad budget för hojen är cirkus 30k.

Vad ska jag satsa på för något? Jag är kanske något kvinnlig av mig, men vill poängtera att utseendet på hojen faktiskt har ganska stor betydelse. Vill gärna flasha lite för polarna. Har därför kollat in lite på KTM Duke och gillar det kaxiga utseendet. Men, är den verkligen ämnad för gruskörning och bakhjulsåkande?

Viktigt för mig är alltså:
  • Lätt att dra upp på bakhjulet
  • Billig att försäkra och skicka på service
  • Gärna billiga delar till hojen om något skulle börja spöka
  • Schyst utseende är ett stort plus
  • Är ingen mekare och vill ha något som är tåligt och fungerar i ur och skur.

Några rekommendationer? Någon modell jag bör undvika?

...och lägg gärna till vad som är viktigt att titta på vid ett köp, som brukar vara det största problemet med modellen.

Last edited:

stockis89

Medlem
Gick med
30 Jun 2009
Hoj
Yamaha MT07
Runt 30 så borde det inte vara omöjligt att pruta ner / hitta en KTM 690SM såhär till hösten!

Uppfyller nog dina krav som du skrivit, allt förutom Utseendet som inte faller alla i smaken

Dra ett varv på blocket och kolla ! :banana

Rimo

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
Hornet
Runt 30 så borde det inte vara omöjligt att pruta ner / hitta en KTM 690SM såhär till hösten!

Uppfyller nog dina krav som du skrivit, allt förutom Utseendet som inte faller alla i smaken

Dra ett varv på blocket och kolla ! :banana

Tack för svar! :)

Ja, den är helt klart ett alternativ. Just för tillfället verkar det dock inte finnas många alternativ under 40k på blocket som utgångspris.

Vad är förresten skillnaden mellan KTM 690 SM, SMR och SMC?

RilleP

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2012
Hoj
Husaberg 650 fs
Ktm 690 smc är den ända motarden som stämmer någorlunda ihop med dina önskemål. Priset blir väll det största problemet.

Rimo

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
Hornet
Ktm 690 smc är den ända motarden som stämmer någorlunda ihop med dina önskemål. Priset blir väll det största problemet.

Får försöka kränga en vid panikförsäljning eller möjligen överväga att gå upp lite i pris.

Vad är då skillnaden mellan SMR SMC och SM? Blir förvirrad...

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag köpte precis min 690 smc 08 med 800mil för strax under 50.
Spara pengarna och skaffa smc , du kommer inte ångra dig!

Last edited:

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
CBR900RR
Får försöka kränga en vid panikförsäljning eller möjligen överväga att gå upp lite i pris.

Vad är då skillnaden mellan SMR SMC och SM? Blir förvirrad...

SM är den billigaste och minst påkostade såklart. SMR har lite bättre bromsar, justerbar fjädring, ekerlösa(?) fälgar samt fräckare utseende (orange ram). SMC:n är lättare, har tanken under sadeln, avgasröret högt draget, samt snyggast av de alla modellerna. Kan ha glömt några detaljer..

Hade smc:n inte varit så pass mycket dyrare så hade jag slagit till på den men jag har fortfarande sjukt kul på gatan med min SMR. Har även pratat med en 690 förare som sa att sm/smr har mycket bättre komfort jämfört med smc pga att den är en renodlad busmaskin.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ska du ut å busa kommer du förr eller senare bli bra på att meka :tungan

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Skitsnack.... SM SMR 660/625SMC funkar alldeles utmärkt oxå och passar bättre till hans budget.

Man kan få 690 SMR riktigt cool.

Bifogat

• DSC_0051.jpg
    DSC_0051.jpg
    252 KB · Visningar: 139
Last edited:

Rimo

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
Hornet
Ska du ut å busa kommer du förr eller senare bli bra på att meka :tungan

Jag känner att det faktiskt kan bli ett omfattande dilemma. Men nu har jag ett "eget" garage i Stockholm så det kan nog funka att börja lära sig skruva lite haha.

SM är den billigaste och minst påkostade såklart. SMR har lite bättre bromsar, justerbar fjädring, ekerlösa(?) fälgar samt fräckare utseende (orange ram). SMC:n är lättare, har tanken under sadeln, avgasröret högt draget, samt snyggast av de alla modellerna. Kan ha glömt några detaljer..

Hade smc:n inte varit så pass mycket dyrare så hade jag slagit till på den men jag har fortfarande sjukt kul på gatan med min SMR. Har även pratat med en 690 förare som sa att sm/smr har mycket bättre komfort jämfört med smc pga att den är en renodlad busmaskin.

Stort tack för ditt utförliga svar. Det gav mig en hel del kött på benen. Får se vad det blir...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ähum...

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk HD1355268764.483593.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1355268764.483593.jpg
    159.4 KB · Visningar: 167
Nyheter