Sugen på en zx9r!

matti83

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2009
Hoj
suzuki bandit 1200
Har just nu en yamaha tdm och ska ev byta den mot en zx9r 1998:a vad bör jag kolla på?hur funkar den och åka 2 på? lite allmän info vore bra. vet att det finns en tråd men blir mycket att läsa igenom.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
ska jag kolla på nyare än 98:a varför?

ZX9R från 1998 är en ganska touringbetonad hoj. Tung och svajig. Är det det du är ute efter så är du helt rätt ute. Kolla då efter standardsaker:

Koppling
Bromsar
Missljud
Drivpaket
Servicebok
Allmänt skick (lager, märken som tyder på vurpor osv...)

Är du ute efter en sportigare hoj så handla en R1 98-01 istället. Kostar inte så mycket mer men är en hel generation "mer sporthoj"...

/ Jens

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
ZX9R från 1998 är en ganska touringbetonad hoj. Tung och svajig. Är det det du är ute efter så är du helt rätt ute. Kolla då efter standardsaker:

Koppling
Bromsar
Missljud
Drivpaket
Servicebok

Är du ute efter en sportigare hoj så handla en R1 98-01 istället. Kostar inte så mycket mer men är en hel generation "mer sporthoj"...

/ Jens

zx9r slog ju R1an i bikes Masterbiketest mm det året de båda var nya. Har du kört båda?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
zx9r slog ju R1an i bikes Masterbiketest mm det året de båda var nya. Har du kört båda?

Jepp, japp och jepp igen.

R1an är en helt annan typ av maskin. Det går att åka jättefort med en ZX9R, men den är en mer touringinriktad hoj än dom senare 1000-kubikarna.

/ Jens

sharky1

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
GSXR 750 06:a
Trams, om killen vill ha en 9:a så ska han köpa en 9:a det är en riktigt bra hoj som piskar dom flesta. För bankörning så är fotpinnarna lite väl låga och skrapar i om man man inte hänger ordentligt och slarvar med gaskontrollen. Både jag och polarn med 98:eek:r fick problem med motorn vid 5 tusen mil, med byte av insugsventiler. iof hade det nog slarvats lite med ventiljusteringarna under tiden... :rodnar

agge-ducce

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
Triumph Daytona 955i 03:a och R6 00:a
tjenna!!! jag har en zx9r 95:a som går bra i motor och låda allt ok och har rullat 4700mil och kan säga att detta är den ultimata hojen enligt mig....duger till all sorts körning...samt mkt billigare i drift än dom flesta sporthojar som är runt 900cc.

Barcelona

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Aprilia Mille Factory -04
Jag hade en 99 som hade gått runt 2500 när jag köpte den, var helnöjd med den. Hade den 2 år å det enda som strula var att p-boxarna behövde bytas i framgaffeln. Funka fint att åka långt på oxå. Hur den är att åka 2 på längre sträckor vet jag inte.

Slå till på en sån, är bra köp nu. Sett många fina strax över 30000.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
tjenna!!! jag har en zx9r 95:a som går bra i motor och låda allt ok och har rullat 4700mil och kan säga att detta är den ultimata hojen enligt mig....duger till all sorts körning...samt mkt billigare i drift än dom flesta sporthojar som är runt 900cc.

såja nu får vi ta det lite soft här:D

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Koppling
Bromsar
Missljud
Drivpaket
Servicebok

/ Jens

98:an är mer sportig än 1994-97:eek:rna ändå, 00 kom den sista uppdaterade versionen.

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Modellen 1998-99 är sportigare än de föregående 1994-97, det är rätt. Sedan gjordes en uppdatering och modellen fick "ram-air" 00-01. (Annan instrumentering etc.) Till 2002 ändrades hojen på mängder av punkter. Ramen fick nya vinklar, framför allt bakre delen av hojen uppdaterades med ny sving, annan bakram, annat utseende på kåpor etc.

Kan instämma i att ZX9'or är förbaskat bra hojar. Har själv haft 3 st och så länge man inte är ute efter en hoj enbart för bandagar så funkar en ZX9'a utmärkt till det mesta. Snabb och stabil motorvägssmiskare som är ljusår bekvämare än allt som det står ett R och en etta på ;p

Last edited:

payton

payton
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
z750s kawasaki 2006
zx-9

Jag har en -99 den har gått 5413 mil du får den för 35 000kr.
Den är nyservad och fin inför vintern.Har haft den i 4 år den går som en klocka.Har kollat över i princip allt.
/ payton

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Har en grön 99:à som blir din för 30. Många mil men fin
och mycket bytt. Gått 5500
mil

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Hoj
cbr 954 -03
tjena, har också en 9:a -01 och är jävligt nöjd, går som ett skott och är bekvämare att sitta på än t.ex en r1. men r1:an känns faktiskt sportigare. men jag tänker inte byta bort min än på ett tag. så jag kan gott råda dig till att inte tveka. slå till bara. lycka till

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Sedan gjordes en uppdatering och modellen fick "ram-air" 00-01. (Annan instrumentering etc.)

Trycksatt luftburk hade de redan -94. Annars kan jag inte annat än instämma, en jävligt kompetent allroundcykel. Bra på det mesta, bekväm och snabb. Har åkt sträckåkt Gävle-Hamburg utan att tycka att det var förjävligt, snarare tvärtom. Kan du, välj en -00 och framåt, den ger ett mycket modernare intryck jämfört med 98-99. Uppdaterad på en mängd punkter.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
ZX9R äldre än 98 hade problem med topplockspackningen tydligen.

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
hade en 00:a som rullat ca 4000mil..kanoncykel enligt mig..
har ägt r1 03,gixxer 750,mm och kan med handen på hjärtat säga att att om du vill ha:
en bekväm hoj att köra långt på
en hoj som har fartresurser
en hoj som e skön för båda när man åker 2 på den
mm mm mm
skaffa dig en ZX9R!!!

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Hoj
FZ8S SP -11
Av alla bågar jag har haft så är det bara min pärla zx9r´n som jag riktigt saknar, men tyvärr så klarar inte min nacke av körställningen längre pga diskbråck förra året.
Sen vet väl alla att det är den gröna zx9r som är snabbast av den modellen ;)

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Av alla bågar jag har haft så är det bara min pärla zx9r´n som jag riktigt saknar, men tyvärr så klarar inte min nacke av körställningen längre pga diskbråck förra året.
Sen vet väl alla att det är den gröna zx9r som är snabbast av den modellen ;)

Kan bara instämma! :yoparty :)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...