Sugen på twin, vilken ska man ha?!

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Har du redan tröttnat på Bladen?

Jag är väldigt nöjd med min Aprilia. Jag hade iofs lite krångel med att motorn inte gick riktigt rent när jag var på Gotland Ring, misstänker att det hade med värmen att göra. Efter det har den funkat som den ska men jag har inte haft möjlighet att prova under samma förutsättnignar (bankörning+varmt väder). Annars brukar motorn få beröm för sin driftsäkerhet. Utöver detta är det en helt underbar cykel att köra. Väghållning, stabilitet, bromsar, fjädring, allting funkar perfekt.

Tänkte ta med cykeln till Uppsala för att köra på Rörken vid något tillfälle, kan höra av mig då så kan du ta en provtur.

/Mats

Det vore ju super! När är nästa körning då? Inte tröttnat på bladen så, är bara mer sugen på en twin.... Helt anna körstil som jag tycker passar mig bättre... lugnare så att säga...

Baserat på mina upplevelser:

SP1

Men det beror nog på att jag endast kört "gamla" millen. Och för mig kändes den hög, hård och allmännt sågbockig.
Jag vet att den är snabb, och att vissa chaufförer kör den fort.
Men den passade lixom inte mig iaf. jag vill ha en hoj där man sitter "i" hojen inte "uppepå" som millen.
Sen att millen hade en underbar motor osv är en annan sak ;)
Och enligt de som har millen med nya chassiet så är just de grejerna jag irriterade mig på borta.

Du har alltså inte provkört en lite nyare mille R? Typ en -02? Vilken firma säljer eller har beggade Aprilia i uppland?! Skulle vilja provköra en sån innan jag bestämmer mig helt.... SP1 vet jag hur den är, tungstyrd men väldigt stabilt chassi måste jag säga.... Bromsarna kunde i och för sig vara lite bättre... På Mille R verkar det som att chassit är ännu bättre tack vare uppdateringa ala öhlins och brembo....:yoparty

Vilket försäkringsbolag har ni som äger Mille? Kul o veta runt vilka priser dom ligger....

Last edited:

Millejonären

Rik på annat än pengar!
Gick med
26 Oct 2006
Hoj
RSV1000R Factory BOTT + Dorsoduro 750
Det vore ju super! När är nästa körning då? Inte tröttnat på bladen så, är bara mer sugen på en twin.... Helt anna körstil som jag tycker passar mig bättre... lugnare så att säga...

Det beror på vädret, ev nästa vecka. Bestämmer mig på söndag. Nu skiljer det ju en del mellan en 02a o min, men motorn är i stort sett densamma.
Betr. komponenter så fanns det 02 inte Öhlins på RSV1000, bara på RSV1000R.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Kört polarens fd mille R -03 en hel del. Det är en av de finare hojar jag kört. Slagen av 1098S.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Det beror på vädret, ev nästa vecka. Bestämmer mig på söndag. Nu skiljer det ju en del mellan en 02a o min, men motorn är i stort sett densamma.
Betr. komponenter så fanns det 02 inte Öhlins på RSV1000, bara på RSV1000R.

Hör av dig när du är i stan! Jag åker bort onsdag till söndag nästa vecka.... Jag har spanat in en RSV Mille R....:tummenupp Med extra allt.....:yoparty

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Men ingen radfyra heller :)

Erkänn att det verkar vara en dröm, en liten jämförelse lista :D

triumph speed triple 131hk/189kg<-- rad3a
ktm superduke 120hk/186kg<------twin
kawasaki z750 110hk/195kg<------radfyra
street triple 108hk/167kg <--------ganska bra
buell xb12s 103hk/179kg<---------twin

Trippeln känns mer topptung än SuperDuke,, jag har haft båda.. Trippeln har härlig motorgång men som sagt, busfaktor och motor på Duken e sjukt mycket råare...

Nya buellen har en helt ny motor framtagen för att konkurrera... Får se när man testar den om den e så bra, men den ser rå ut.. :yoparty

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
ingen :(
Trippeln känns mer topptung än SuperDuke,, jag har haft båda.. Trippeln har härlig motorgång men som sagt, busfaktor och motor på Duken e sjukt mycket råare...

Nya buellen har en helt ny motor framtagen för att konkurrera... Får se när man testar den om den e så bra, men den ser rå ut.. :yoparty

Jo, men vilken tror du är roligast av en street triple och en duke? bara lite nyfiken då jag går i köptankar:tuttar

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Nya speed tripeln är verkligen urtrist och köra, förstår inte hur den kunde vinna Bikes test? Slö motor, var är de 130 kusarna? och ovillig att klättra på slangen mot många andra hojar.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Någon som har ett servicxe schema till en en Aprilia RSV Mille R -02 och gärna till en -00 oxå....

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
street triple 0.646 Hk/kilo =|= pris Ny, 80.000kr
super duke 0,645Hk/ kilo =|= pris Ny, 119.000kr
:D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eftersom ni blandar in tripplar bland twinnarna:
Siffror på speed triple?
Har provkört en och tyckte den var kanon.
Inget för mig dock.

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
står 11 inlägg högre upp

Min HD-twin 0,701 Hk/kg
:D
/J

street triple med byt avgas, + 4 hk säg vi och minus 6 kilo :rolleyes:

prick 0.7:tungan

du fuska! du har ju mer än dubbla kubiken!

vad har du för vrid i den där få man fråga?:yoparty

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
står 11 inlägg högre upp

street triple med byt avgas, + 4 hk säg vi och minus 6 kilo :rolleyes:

prick 0.7:tungan

du fuska! du har ju mer än dubbla kubiken!

vad har du för vrid i den där få man fråga?:yoparty

Jo jag vet, jag bara retas lite, min hoj är ju inte original någonstans. Har dragit mot street- och speedtriplar med sportsystem på och med denna motorn så tar jag mig förbi dem så sakteliga även om jag skulle ha torskat starten. Men börjar det svänga har ju de ägarna ett nååågot bättre material än jag :näsblod

162 Nm vid ca 4000 rpm
127 rwhp vid 6000 rpm
/J
/J

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Jo jag vet, jag bara retas lite, min hoj är ju inte original någonstans. Har dragit mot street- och speedtriplar med sportsystem på och med denna motorn så tar jag mig förbi dem så sakteliga även om jag skulle ha torskat starten. Men börjar det svänga har ju de ägarna ett nååågot bättre material än jag :näsblod

162 Nm vid ca 4000 rpm
127 rwhp vid 6000 rpm
/J
/J

vad ligger slutnotan på den där? :näsblod

Vad tror du fresten om en street triple, beg. import från england nästa sommar? känns som en given instegsmodell bland fighters :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
vad ligger slutnotan på den där? :näsblod

Vad tror du fresten om en street triple, beg. import från england nästa sommar? känns som en given instegsmodell bland fighters :)

Ååh, du ska inte fråga mig om moderna hojar, jag har aldrig ens kört en trajja triple. Men jag har vänner som åker på sådana och de är mycket nöjda både motor- och chassiemässigt. Det är väl, som vanligt med sporthojar, detta med försäkringar som är det negativa.

Jag har ju hållt på länge med den här hojen och det mesta är utbytt. Även innan jag köpte den av min kopis var mycket gjort. ISR-bromsar runt om, lättare fälgar och nav mm mm.

Jag köpte den för 117 000 för fyra år sedan och har lagt ned ytterligare ca 180 kkr sedan dess, inklusive vinterns motor-,växellåds- och alusvinginköp mm. Men jag fick å andra sidan en slant när jag sålde gamla 1200-motorn i vintras.

Vore kul att höra lite om de där Moto Morini-twinnarna jag länkade till ovan, om ngn vet. Jag trodde att det gamla märket hade försvunnit! :va

Hittade lite tekniska data: http://www.morini.se/docs/corsaroveloce_tech_eng.pdf

/J

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S