Får väl uppdatera tråden med svaret:
- Ja!
Sitter återigen och google-felsöker istället för att förmiddagsbada från klipporna..
Följetongen fortsätter.
Det började med startproblemen som till slut löstes med ny kallstartsventil:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...darfr%E5ga-Fuel-Enrichment-Valve-p%E5-svenska
...därefter kom problemet med att den ströp vid ökad belastning:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...darfr%E5ga-motor-d%F6r-vid-%F6kad-belastning-!
...det felet berodde iofs på en igensatt slangkoppling till motorhuset vilket löstes med att slangen drogs direkt in istället för via en koppling/genomföring som ändå är onödig med fast tank..
Därefter avslutades ännu en säsong med assistans för att kunna starta efter att växeln fastnat i framåtläge och fick köras till bryggan med "brygggas-reglaget".
Det felet berodde troligen på att den tidigare klåparen till ägare använt en icke rostfri saxpinne till att fästa sprinten till växelföraren som håller ihop växelföraren där man kan dela den nere vid växelhuset..
När det löstes säsongen efter var det Trim/tilt-pumpmotorns tur att ge upp...
Förra säsongen var den första (och enda) "felfria".
Igår var det dags igen.
Skulle bli premiärhelg på sjön. När båten vårrustades så startade den på ett kick. På land kördes den med spolmuffar och allt var frid och fröjd.
Den sjösattes och startade lika lätt och kördes till bryggan och igår skulle vi äntligen påbörja båtsemestern..
Efter 15 minuter dog den. Host host puff puff död...
Startmotorn går, pumpar upp tryck, men den tänder inte.. labbar å slabbar ute på "öppet" vatten i 10-15 minuter och motorn startar, varvar upp, går en halv minut och dör sedan igen och efter det lyckades jag inte få igång den igen. Det blev dock inte så många försök då klockan var för mycket och en hungrig familj behövde matas...
Då sommarens bästa väder verkar komma denna vecka är jag angelägen att få igång eländet. Vad mig beträffar är jag nöjd om jagb kan åka ut och parkera båtdjäveln vid en av våra favoritklippor och använda den nyinköpta gummijollen för ev. transporter och bunkringsturer...
Motorn är en 150hk Suzuki DT från 1990. V6 med två bränslepumpar och som jag förstår det tre förgasare som matar de 6 cylindrarna.
Mina huvudspår för dagen är:
1. Sprucket bränslemembran som dränker motorn. Jag upplevde nämligen att sista tjuvstoppet kom precis när jag pumpade på blåsan men det kan ha varit en ren slump.
2. Vatten/skit i förgasarna. Skall dränera dem och efter bästa "på-bryggan"-förmåga försöka göra rent med lite startgas o.s.v.
3. Tändningsrelaterat - Har hört talas om kondensatorer och annat som kan ge upp och där felen ofta dyker upp när motorn blivit varm. Skulle kunna förklara varför vi kom iväg från bryggan och att den så plötsligt och definitivt dog för att starta efter 15-20 minuters felsökande om den ev hunnit svalna tillräckligt för att sen dö igen så snart den värmdes upp förbi den kritiska punkten igen...
Finns det några andra kvalificerade gissningar?
Kom gärna med tips på hur jag kan felsöka/isolera de olika felen då jag strax kommer bege mig iväg för att försöka få liv i skrotet.
(Kanonpris på bättre motor +100Hk i sthlmsområdet mottages gärna, denna båt med motor köptes för 78' :- )
- Båten har fast tank, separat rejäl luftningsslang.
- Det är samma gamla soppa som hälldes i efter sista turen förra året.
- Båten gick jämt och fint när vi puttrade ut från bryggan och körde de första minutrarna.
Sprängskiss med alla ingående delar finns i denna PDF:
http://www.brownspoint.com/store/pc/pdf/DT150 (87-97).pdf