Suger Suzuki pung? - Båtrelaterad motorfråga...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag överväger att byta min lilla öppna bowrider mot en båt man övernatta i. Budgeten är begränsad så jag kollar en hel del på båtar med äldre tvåtaktare av ekonomiska skäl. Motsvarande 4T skulle öka totalpriserna med 35-50% så jag är beredd att leva med hög soppaförbrukning.

Nu min fråga:
- Suger gamla Suzuki-tvåtaktare getpung?

Jag har kollat på en båt med en Suzuki DT150. Båten stämde bra med mina önskemål och priset var helt klart rätt. MEN....
...När jag ringde min båttokiga "svärfar" sa han att Suzuki var skräp...

Har han rätt?

Ja, en modernare fyrtaktare är ALLTID att föredra men jag tänker inte lägga de 50000 extra det hade kostat.

Min fråga är snarare om det är bättre att köpa en båt för 10-15 extra som har motsvarande Yamaha/Evinrude/Mercury.

Vad är det som gör att Suzuki suger?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det låter ju faktiskt väldigt konstigt, åtminstone i mina öron, och då för att Suzuki är betydligt större när det gäller båtmotorer än både Evinrude, Yamaha och Mercury. Så jag tror bara att din Svärfar har fått en släng av den obotliga märkesbög-sjukan, som ungefär 90% av detta forumet har likaså.
 

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Ort
mest hemma
Hoj
None whatsoever
Inga som helst fel på suka tvitaktare, mycket driftsäkra.

evinrude/johnson ska du däremot inte ta i med tång ens, så gott som alla ex av det märket som jag kommiti kontakt med har varit skit rent ut sagt, törstiga,slöa,
rå motorgång,högljudda som allt annat amerikanskt halvfabrikat.

Där är ju dock mercury/mariner undantaget som bekräftar regeln, de är ok.

jag tycker jag har ganska goda belägg för mina påståenden då farsan sålde båtar o motorer i bortåt 20 år o jag har skruvat mycket med utombordare.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag kan inget om vare sig båtar, motorer eller båtmotorer men i sann SH-anda tänker jag uttala mig ändå.
  • Japaner kan bygga driftsäkra motorer.
  • Svärfarsor som suger pung skulle jag aldrig lyssna på
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Suzuki har sedan gammalt ett skamfilat rykte på båtmotorer. Själv har jag haft en icke representativ suzukimotor som slutade sina dagar på botten i östersjön. En välskött motor funkar, se till att det går att hitta reservdelar till den bara!

Edit: Jag hade valt en annan tillverkare, särskilt om motorn är äldre. Min åsikt.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Suzuki har sedan gammalt ett skamfilat rykte på båtmotorer..

Då är frågan hur gammalt detta rykte är... Är det 70-80:talsmotorerna som skapade ryktet eller har bristerna hållit i sig även in på 90:talet? (den aktuella motorn är från -93)

Det har ju låtit likadant när det gäller bilar... Japanarna rostade sönder och havererade sas det för 20 år sedan medan de nu oftast är de mest felfria bilar man kan köpa....
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Då är frågan hur gammalt detta rykte är... Är det 70-80:talsmotorerna som skapade ryktet eller har bristerna hållit i sig även in på 90:talet? (den aktuella motorn är från -93)

Det har ju låtit likadant när det gäller bilar... Japanarna rostade sönder och havererade sas det för 20 år sedan medan de nu oftast är de mest felfria bilar man kan köpa....


Ja min uppfattning är att ryktet gäller tidiga motorer 70 och 80. Finns det bara delar till den så bör det inte vara några större bekymmer på en 90 tals motor anser jag! Nu var inte min egen suzuki motor representativ men jobbarkompisen hade en 85hk motor som var riktigt svår att få tag i delar till, misstänker att det var en 80 tals motor men det är värt att kolla innan köp.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Skepp o Hoj!

Skulle istället kolla skicket noga, sålänge det är ett av de kända märkena så e ett köp nog väldigt safe.
Har kört de senaste somrarna med en gammal Yamaha 2t från tidigt 90tal och den går hur fint som helst!

En vän till mig har dock en motsvarande Suzuki 2t och den har en massa fel... (tempgivare, startbekymmer, etc). Men detta beror nog mera på misskötsel än konstruktionen!

I år så blir det och åka 4t, tänkte först köpa en 2t p.g.a den lätta skötseln, eventuella reparationer och bättre acceleration, men det blev en 4t istället. Det som jag blev väldigt förvånad över var hur x3mt mycket mindre bensin den drog. 2t drog ungefär 12l/h mot ca 4,5l/h fyrtakt i motsvarande fart. Den gamla båten va en Buster RS med Yamaha 50hk och den nya en Buster L med Yamaha 50hk:yoparty
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har en DT 85 som jag köpte ny -93 , tuffar o går ännu.
Så det är väl som med hojar(eller vadsomhelst). Välskötta prylar funkar, andra inte. :tummenupp
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Får väl uppdatera tråden med svaret:
- Ja! :huvet

Sitter återigen och google-felsöker istället för att förmiddagsbada från klipporna..

Följetongen fortsätter.
Det började med startproblemen som till slut löstes med ny kallstartsventil:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...darfr%E5ga-Fuel-Enrichment-Valve-p%E5-svenska

...därefter kom problemet med att den ströp vid ökad belastning:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...darfr%E5ga-motor-d%F6r-vid-%F6kad-belastning-!

...det felet berodde iofs på en igensatt slangkoppling till motorhuset vilket löstes med att slangen drogs direkt in istället för via en koppling/genomföring som ändå är onödig med fast tank..

Därefter avslutades ännu en säsong med assistans för att kunna starta efter att växeln fastnat i framåtläge och fick köras till bryggan med "brygggas-reglaget".
Det felet berodde troligen på att den tidigare klåparen till ägare använt en icke rostfri saxpinne till att fästa sprinten till växelföraren som håller ihop växelföraren där man kan dela den nere vid växelhuset..

När det löstes säsongen efter var det Trim/tilt-pumpmotorns tur att ge upp...

Förra säsongen var den första (och enda) "felfria".


Igår var det dags igen.
Skulle bli premiärhelg på sjön. När båten vårrustades så startade den på ett kick. På land kördes den med spolmuffar och allt var frid och fröjd.
Den sjösattes och startade lika lätt och kördes till bryggan och igår skulle vi äntligen påbörja båtsemestern..

Efter 15 minuter dog den. Host host puff puff död... :mad:
Startmotorn går, pumpar upp tryck, men den tänder inte.. labbar å slabbar ute på "öppet" vatten i 10-15 minuter och motorn startar, varvar upp, går en halv minut och dör sedan igen och efter det lyckades jag inte få igång den igen. Det blev dock inte så många försök då klockan var för mycket och en hungrig familj behövde matas...
Då sommarens bästa väder verkar komma denna vecka är jag angelägen att få igång eländet. Vad mig beträffar är jag nöjd om jagb kan åka ut och parkera båtdjäveln vid en av våra favoritklippor och använda den nyinköpta gummijollen för ev. transporter och bunkringsturer...

Motorn är en 150hk Suzuki DT från 1990. V6 med två bränslepumpar och som jag förstår det tre förgasare som matar de 6 cylindrarna.

Mina huvudspår för dagen är:
1. Sprucket bränslemembran som dränker motorn. Jag upplevde nämligen att sista tjuvstoppet kom precis när jag pumpade på blåsan men det kan ha varit en ren slump.

2. Vatten/skit i förgasarna. Skall dränera dem och efter bästa "på-bryggan"-förmåga försöka göra rent med lite startgas o.s.v.

3. Tändningsrelaterat - Har hört talas om kondensatorer och annat som kan ge upp och där felen ofta dyker upp när motorn blivit varm. Skulle kunna förklara varför vi kom iväg från bryggan och att den så plötsligt och definitivt dog för att starta efter 15-20 minuters felsökande om den ev hunnit svalna tillräckligt för att sen dö igen så snart den värmdes upp förbi den kritiska punkten igen...



Finns det några andra kvalificerade gissningar?

Kom gärna med tips på hur jag kan felsöka/isolera de olika felen då jag strax kommer bege mig iväg för att försöka få liv i skrotet.
(Kanonpris på bättre motor +100Hk i sthlmsområdet mottages gärna, denna båt med motor köptes för 78' :- ) :)

- Båten har fast tank, separat rejäl luftningsslang.
- Det är samma gamla soppa som hälldes i efter sista turen förra året.
- Båten gick jämt och fint när vi puttrade ut från bryggan och körde de första minutrarna.

Sprängskiss med alla ingående delar finns i denna PDF:
http://www.brownspoint.com/store/pc/pdf/DT150 (87-97).pdf
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Får väl uppdatera tråden med svaret:
- Ja! :huvet

Sitter återigen och google-felsöker istället för att förmiddagsbada från klipporna..

Följetongen fortsätter.
Det började med startproblemen som till slut löstes med ny kallstartsventil:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...darfr%E5ga-Fuel-Enrichment-Valve-p%E5-svenska

...därefter kom problemet med att den ströp vid ökad belastning:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...darfr%E5ga-motor-d%F6r-vid-%F6kad-belastning-!

...det felet berodde iofs på en igensatt slangkoppling till motorhuset vilket löstes med att slangen drogs direkt in istället för via en koppling/genomföring som ändå är onödig med fast tank..

Därefter avslutades ännu en säsong med assistans för att kunna starta efter att växeln fastnat i framåtläge och fick köras till bryggan med "brygggas-reglaget".
Det felet berodde troligen på att den tidigare klåparen till ägare använt en icke rostfri saxpinne till att fästa sprinten till växelföraren som håller ihop växelföraren där man kan dela den nere vid växelhuset..

När det löstes säsongen efter var det Trim/tilt-pumpmotorns tur att ge upp...

Förra säsongen var den första (och enda) "felfria".


Igår var det dags igen.
Skulle bli premiärhelg på sjön. När båten vårrustades så startade den på ett kick. På land kördes den med spolmuffar och allt var frid och fröjd.
Den sjösattes och startade lika lätt och kördes till bryggan och igår skulle vi äntligen påbörja båtsemestern..

Efter 15 minuter dog den. Host host puff puff död... :mad:
Startmotorn går, pumpar upp tryck, men den tänder inte.. labbar å slabbar ute på "öppet" vatten i 10-15 minuter och motorn startar, varvar upp, går en halv minut och dör sedan igen och efter det lyckades jag inte få igång den igen. Det blev dock inte så många försök då klockan var för mycket och en hungrig familj behövde matas...
Då sommarens bästa väder verkar komma denna vecka är jag angelägen att få igång eländet. Vad mig beträffar är jag nöjd om jagb kan åka ut och parkera båtdjäveln vid en av våra favoritklippor och använda den nyinköpta gummijollen för ev. transporter och bunkringsturer...

Motorn är en 150hk Suzuki DT från 1990. V6 med två bränslepumpar och som jag förstår det tre förgasare som matar de 6 cylindrarna.

Mina huvudspår för dagen är:
1. Sprucket bränslemembran som dränker motorn. Jag upplevde nämligen att sista tjuvstoppet kom precis när jag pumpade på blåsan men det kan ha varit en ren slump.

2. Vatten/skit i förgasarna. Skall dränera dem och efter bästa "på-bryggan"-förmåga försöka göra rent med lite startgas o.s.v.

3. Tändningsrelaterat - Har hört talas om kondensatorer och annat som kan ge upp och där felen ofta dyker upp när motorn blivit varm. Skulle kunna förklara varför vi kom iväg från bryggan och att den så plötsligt och definitivt dog för att starta efter 15-20 minuters felsökande om den ev hunnit svalna tillräckligt för att sen dö igen så snart den värmdes upp förbi den kritiska punkten igen...



Finns det några andra kvalificerade gissningar?

Kom gärna med tips på hur jag kan felsöka/isolera de olika felen då jag strax kommer bege mig iväg för att försöka få liv i skrotet.
(Kanonpris på bättre motor +100Hk i sthlmsområdet mottages gärna, denna båt med motor köptes för 78' :- ) :)

- Båten har fast tank, separat rejäl luftningsslang.
- Det är samma gamla soppa som hälldes i efter sista turen förra året.
- Båten gick jämt och fint när vi puttrade ut från bryggan och körde de första minutrarna.

Sprängskiss med alla ingående delar finns i denna PDF:
http://www.brownspoint.com/store/pc/pdf/DT150 (87-97).pdf
Har du bränslefilter med vattenavskiljare mellan tank o motor? Om inte skaffa det hade grymma problem med min utombordare innan jag monterade ett sånt, fasttankar i båt samlar vatten!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har du bränslefilter med vattenavskiljare mellan tank o motor? Om inte skaffa det hade grymma problem med min utombordare innan jag monterade ett sånt, fasttankar i båt samlar vatten!
Nej men vattenavskiljande filter blir nog nästa inköp. Köpte med mig en bättre blåsa och ett bättre filter, dock ej vattenavskiljande. Hade med mig två bränslepumpar som reserv om det skulle vara någon av dessa... Lånade även med en efter dunk från svågern som har en mindre styrpulpetare..
Började med det enkla och bytte blåsa och filter.
Båten startade inte.
Plockade fram startgas för att se om det över huvud taget hade tändning... Den tände direkt men dog även ganska omgående. Tre-fyra omgångar startgas och sedan gick hon och höll sig gående, om än som en påse nötter... Gissningsvis sur å svårstartad från gårdagen.
Lät motorn gå i 15-20 minuter med idel misständning och varvtapp, lät ungefär som när en stor jycke nyser...
Vid ett rejält gaspådrag rykte det vitt som fan och sedan dig motorn igen. Hopplös att starta så det blev ännu några vändor startgas och sedan gick den igen, fortfarande hostigt och ojämt. Testade då att koppla in den externa tanken med ny fräsch bensin. Första minuten eller så fortsatte rosslandet men sedan blev motorn som ny... När de väl fick enbart ny bensin gick den som en klocka, nåja, med tvåtaktsmått mätt...
Efter att ha låtit motorn gå ytterligare ett tag gav vi oss iväg så nu ligger vi ute vid vår lilla favoritholme.
Frågan inför resten av sommaren är hur jag får fason på innehållet i den fasta tanken, alternativt hur jag tömmer den..
Skall jag bara slänga på ett vattenavskiljande filter och låta det göra susen?
Eller skall man hälla i något elända, typ karburatorsprit som tar hand om vattnet tills man gjort slut på den gamla soppan?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej men vattenavskiljande filter blir nog nästa inköp. Köpte med mig en bättre blåsa och ett bättre filter, dock ej vattenavskiljande. Hade med mig två bränslepumpar som reserv om det skulle vara någon av dessa... Lånade även med en efter dunk från svågern som har en mindre styrpulpetare..
Började med det enkla och bytte blåsa och filter.
Båten startade inte.
Plockade fram startgas för att se om det över huvud taget hade tändning... Den tände direkt men dog även ganska omgående. Tre-fyra omgångar startgas och sedan gick hon och höll sig gående, om än som en påse nötter... Gissningsvis sur å svårstartad från gårdagen.
Lät motorn gå i 15-20 minuter med idel misständning och varvtapp, lät ungefär som när en stor jycke nyser...
Vid ett rejält gaspådrag rykte det vitt som fan och sedan dig motorn igen. Hopplös att starta så det blev ännu några vändor startgas och sedan gick den igen, fortfarande hostigt och ojämt. Testade då att koppla in den externa tanken med ny fräsch bensin. Första minuten eller så fortsatte rosslandet men sedan blev motorn som ny... När de väl fick enbart ny bensin gick den som en klocka, nåja, med tvåtaktsmått mätt...
Efter att ha låtit motorn gå ytterligare ett tag gav vi oss iväg så nu ligger vi ute vid vår lilla favoritholme.
Frågan inför resten av sommaren är hur jag får fason på innehållet i den fasta tanken, alternativt hur jag tömmer den..
Skall jag bara slänga på ett vattenavskiljande filter och låta det göra susen?
Eller skall man hälla i något elända, typ karburatorsprit som tar hand om vattnet tills man gjort slut på den gamla soppan?
Vattenavskiljande filter är bättre på att förebygga än bota problem.
Finns det ingen avtappning i botten på tanken?
Vattnet lägger sig i botten.
Tappa ur så mycket du kan, montera vattenavskiljare, fyll på med färsk bensin och kör långrundor.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du köper en vakuumsug för att tömma tanken helt eller så gott som åtminstone och när den är tömd så fyller du på några liter färsk bensin och gör om proceduren.
Kom ihåg att ALLTID tömma tanken efter säsong. Hur du gör det spelar ingen roll men kör tills den är tom och sedan slänger du i en dunk med Aspen miljöbensin och låter motorn gå ett tag på det så att du får enbart den bensinen i systemet och på vårkanten så kommer motorn starta hur lätt som helst.
Handelsbensinen "håller" inte mycket längre än 3 månader och med det menar jag att du får avfällningar och lättare kondensbildning= Vatten i som den suger= inget tändbart i loppen.
9 av tio motorproblem som jag stöter på så är det gammalt bränsle och jag suger ur det och fyller på färskt och ibland kan man få tvångsstarta med startgas men det är inget man ska göra på en tvåtaktare.
Det brukar inte funka att bara fylla på med ny bensin heller då vattnet inte blandar sig utan ligger snällt kvar :(
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top