Sugproppskamerafäste till bil - funkar till hojen?

Flykt

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
-
Ska beställa lite saker från Dealextreme och såg detta "sugproppsfäste" för kamera: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37975
Det är dock, enligt beskrivning, gjort för invändig montering i bilar.

Tror ni denna har sugkraft nog att få fast på tanken på hojen?
Sjukt billig är den så tror inte den har den bästa sugkraften direkt :gnissla

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tänk på att rutor i bilar är raka eller konkava med väldigt stora radier, iaf på insidan. Hojtankar är ju i princip alltid konvexa, utom kanske precis framför tanklocket, med väldigt korta radier, så den får ju inga vidare förutsättningar att få bra fäste.

brandcore

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
ktm 690 smc
använder liknande sugprossfäste till min hoj, sitter inte als bra på ytor som inte är helt "raka", så jag anväder ´silvertejp för att säkra upp de hela, då funkar de kanon!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Någon som testat sugpropps fästet som ingår i motorsportpaketet till GoPro på motorcykeln? Inte hunnit än själv.

Har själv testat den i bilen i över 250 km/h fäst i bakrutan och den har suttit som berget trots att vägbanan inte varit perfekt jämn. Har dock inte haft den på utsidan på någon karossdel eller ruta än. Men en kompis har kört i 200+ och den har suttit kvar.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Sugproppsfästet till GoPro funkar grymt bra (som flera tidigare sagt). Det kan man även smacka direkt på hjälmen vid behov. Dock så drar det en del i hjälmen över 160...

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag har ett liknande (från Media Markt) fast med en skruv som drar sugproppen istället för en hävarm. Har haft både videokamera och vanlig kompaktkamera monterat på det, på tanken och på hjälmen, utan problem... Se till att det är helt rent och gärna lite fuktigt när man monterar så sitter det som berget. En bra idé kan vara att även sätta ett säkerhetssnöre på kameran, så slipper man åka tillbaka och leta om den skulle släppa.

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Åk till Jula och köp ett sådant handtag man lyfter glas med istället.
Skaffa en skruv i samma dimension som ska sitta undertill i kameran och sen får du ju visserligen lösa resten med hur vida du vill fästa skruven i handtaget.
Billigt och sitter fan som sten.

Glöm inte att fukta sugkoppen innan du fäster den bara.

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Har min contour HD1080p sittande på tanken med sugkopp som finns att köpa från sportkamera.
258km/h mätarfart på en speed triple utan att ha en tendens att lossna.
Har även testat den på kompisens VFR när vi körde midlandabanan för att han skulle filma mig kameran satt då på hans sidokåpa inga problems.

Några filmer på min tubesida finns nån från gelleråsen ca200 på rakan och sugkoppen sitter stadigt. :tummenupp

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...