Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Ort
- Sydöst
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
... Finns det någon här som byggt någonting med sugturbo, dvs en konfiguration där turbon suger en färdig luft-/bränsle blandning genom förgasaren och trycker in densamma direkt i motorn?
Har spånat ett par kvällar och kommit fram till att turbo på Harleyn vore rätt fränt, om än mest för coolhetsfaktorn hellre än att bygga något seriöst som ger massor med effekt...
Efter mycket googlande (har noll turboerfarenhet så en hel del research lär krävas inför det här projektet oavsett val av turbokonfiguration) snubblade jag över den här filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=03xucwc7DGw
Det som slog mig var att själva montaget såg märkligt ut, den vanligaste turbokofigurationen verkar ju onekligen vara att turbon trycker luft genom förgasaren och in i motorn med på den här hojen såg det ut som att förgasaren sitter främst och att turbon suger genom förgasaren för att sedan trycka direkt in i insuget. Googlade vidare, läste på lite om dessa "pull/draw through" turbobyggen och ju mer jag läser desto enklare verkar det... En sedvanlig turbokonfiguration där man trycker genom förgasaren kräver ju en del kringjobb om jag förstått saken rätt. Förgasaren ska tätas, bränslet ska trycksättas, förgasaren ska trycksättas från flera olika håll och det ena med det femte. En sugturbo däremot verkar otroligt simpel i sin konstruktion, valfri standardförgasare monteras helt utan modifikation rakt på turbon och den trycksatta luft-/bränsleblandningen leds rakt in i insuget... Kan det verkligen vara riktigt så enkelt eller är det något jag missat?
Jag har lyckats läsa mig till att turbon måste vara av så kallad koltätad (carbon sealed) design för att inte det vacuum som bildas när trotteln är stängd ska suga ut oljan ur turbon och in i motorn, men å andra sidan verkar det vara det krångligaste kring ett sånt här bygge... Och dessutom har jag stött på exempel på folk som hävdar att sugturbo funkar hur fint som helst utan koltätad turbo, och isåfall blir det ju ännu enklare... Såpass att en själv kanske skulle kunna klara av det, trots noll erfarenhet...
Ni som kan det här med turbo får gärna upplysa mig! Jag har läst att sugturbo är ineffektivt och att koltätade turboaggregat är ovanliga varför många turbogurus avråder från en sugkonfiguration, men jag är inte ute efter massvis med effekt eller några andra direkta fördelar. Jag är mest bara ute efter enkelhet, att på enklaste möjliga vis få ihop en fungerande turbomatad hoj med lågt effektuttag och i princip minimiladd mest för att slippa behöva kompsänka och utan att behöva krångla med bränslepumpar, tätade/trycksatta förgasare med mera. Om jag därmed lyckas åstadkomma en liten effektökning utan att förstöra hojens körbarhet alldeles skulle jag betrakta projektet som lyckat, om det blir ännu bättre än så vore det bara en bonus. Turboharley mest bara för att så att säga
Ös på med tips och råd, allt välkomnas!
Tack på förhand!
Har spånat ett par kvällar och kommit fram till att turbo på Harleyn vore rätt fränt, om än mest för coolhetsfaktorn hellre än att bygga något seriöst som ger massor med effekt...
Efter mycket googlande (har noll turboerfarenhet så en hel del research lär krävas inför det här projektet oavsett val av turbokonfiguration) snubblade jag över den här filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=03xucwc7DGw
Det som slog mig var att själva montaget såg märkligt ut, den vanligaste turbokofigurationen verkar ju onekligen vara att turbon trycker luft genom förgasaren och in i motorn med på den här hojen såg det ut som att förgasaren sitter främst och att turbon suger genom förgasaren för att sedan trycka direkt in i insuget. Googlade vidare, läste på lite om dessa "pull/draw through" turbobyggen och ju mer jag läser desto enklare verkar det... En sedvanlig turbokonfiguration där man trycker genom förgasaren kräver ju en del kringjobb om jag förstått saken rätt. Förgasaren ska tätas, bränslet ska trycksättas, förgasaren ska trycksättas från flera olika håll och det ena med det femte. En sugturbo däremot verkar otroligt simpel i sin konstruktion, valfri standardförgasare monteras helt utan modifikation rakt på turbon och den trycksatta luft-/bränsleblandningen leds rakt in i insuget... Kan det verkligen vara riktigt så enkelt eller är det något jag missat?
Jag har lyckats läsa mig till att turbon måste vara av så kallad koltätad (carbon sealed) design för att inte det vacuum som bildas när trotteln är stängd ska suga ut oljan ur turbon och in i motorn, men å andra sidan verkar det vara det krångligaste kring ett sånt här bygge... Och dessutom har jag stött på exempel på folk som hävdar att sugturbo funkar hur fint som helst utan koltätad turbo, och isåfall blir det ju ännu enklare... Såpass att en själv kanske skulle kunna klara av det, trots noll erfarenhet...
Ni som kan det här med turbo får gärna upplysa mig! Jag har läst att sugturbo är ineffektivt och att koltätade turboaggregat är ovanliga varför många turbogurus avråder från en sugkonfiguration, men jag är inte ute efter massvis med effekt eller några andra direkta fördelar. Jag är mest bara ute efter enkelhet, att på enklaste möjliga vis få ihop en fungerande turbomatad hoj med lågt effektuttag och i princip minimiladd mest för att slippa behöva kompsänka och utan att behöva krångla med bränslepumpar, tätade/trycksatta förgasare med mera. Om jag därmed lyckas åstadkomma en liten effektökning utan att förstöra hojens körbarhet alldeles skulle jag betrakta projektet som lyckat, om det blir ännu bättre än så vore det bara en bonus. Turboharley mest bara för att så att säga
Ös på med tips och råd, allt välkomnas!
Tack på förhand!