Suicidala motorcyklister?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
E4 i eftermiddags. Jag kör om en husvagn, någon långsam plåtlåda och en motorcykel som ligger i tät kolonn, med hojen i täten. Jag missbedömde relativ hastighet och avstånd till avfarten lite, så jag accelerar upp lite för att ta mig in mellan en tankbil och motorcykeln, samtidigt som jag blinkar in åt höger och markerar med bromsljusen. Goda avstånd både framåt till tankbilen och bakåt till hojen.

Men vad fan ser jag då jag dubbelkollar döda vinkeln? Gubbeländet på hojen har dragit på så han kört iväg från sin lilla kolonn där han legat stadigt en stund, glidit rakt upp i min döda vinkel och ligger där och blinkar höger? Inte en tendens till att vilja flytta sig ur det läget heller.

Kan någon förklara hur man tänker när man gör så, så blir jag imponerad. Hade jag gjort som sisådär varannan bilist gör, d v s blinkat och bytt fil utan extrakoll, hade det varit en MC mindre på vägarna ikväll. Visserligen en dekalförsedd Blyvinge med grånande herre med jethjälm och halvuppfällt visir, men det hade ändå varit tråkigt.

Sen kommer det ett äss på sporthoj efter mig inne i stan. Svart hoj, svart MC-jacka, grå hjälm. Tur att han läst att det är en god idé att inte köra med halvljus dagtid. Synd att han inte fattade att det var mot helljus man skulle dra brytaren, för han körde omkring med parkeringsljuset.

Just ja, såg jag inte fel var det jeans och gympadojor som gällde.

Sedan en lirare till med parkeringsljus och suspekt skyddsutrustning på en 80-talssportis av något slag.

Är det häftigt att köra med parkeringsljus i år? Jag måste ha missat det. Fan, alla har garvat åt att jag är så himla 2007 när jag kör omkring med lyse på hojen! :gnissla

Inte så jävla konstigt att det blir en del olyckor...

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Är långt ifrån övertygad om att den största faran i trafiken är huruvida du kör med halvljus eller parkeringsljus.. Om jag skulle känna mig självmordsbenägen hade jag tryckt på i 300 mitt i stan, sittandes baklänges, utan hjälm eller kläder och penisen fastsatt i ett ankare som släpade efter bågen, knappast slagit av lite på ljuset mitt på blanka dagen..

Ozone

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Kawasaki z750 -09 Suzuki sv 650 -99 Hornet 900 -02, Suzuki rf 600R-93
Man lär ju synas lite bättre iallafall med halvljus än parkering...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ett välkänt faktum efter det blev halvljuslag är att många inte registrerar ett fordon som kommer med avslaget ljus då de slänger en blick åt vänster sedan tittar höger i en korsning och ser dom inte en tänd lampa så ser dom inte fordonet från vänster.

Man kan tycka vad man vill om sådana förare men halvljuslagen har gjort att man söker efter ljus istället för fordon om man har bråttom.

Henrik

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Man lär ju synas lite bättre iallafall med halvljus än parkering...

När tant Hulda svänger ut från faster Gerda så tittar hon ändå inte åt ditt håll .. Hulda ska hem och det brukar inte komma någon från det hållet.

Men ja .. lite bättre syns man nog.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Har för mig att jag hört att jeans håller i mindre än 1 sekund om man glider på asfalten. Ett par skinnbyxor håller i 7 sekunder...so what! :pannkyss

OM detta stämmer så håller jag inte med om att det är "so what". Med lite tur har du glidit färdigt under de 7 sekunderna, det är trots allt en rätt lång tid.

Hur än det nu är, så låter 6 sekunder extra med skinkan mot asfalten i hög fart som något jag vill undvika.

Men visst, jag har kört i jeans nån gång...

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
OM detta stämmer så håller jag inte med om att det är "so what". Med lite tur har du glidit färdigt under de 7 sekunderna, det är trots allt en rätt lång tid.

Hur än det nu är, så låter 6 sekunder extra med skinkan mot asfalten i hög fart som något jag vill undvika.

Håller med dig. Var lite ironisk mot Mikey:s inlägg lite tidigare bara :tummenupp

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Fattar inte heller vad han menar med det. Är det olagligt?:va

Nej, men om du blir skadade gäller inte din försäkring för dina personliga skador (bortfall av inkomst, osv.)! Läsa det finstilta så står det oftast att man måste ha på sig CE-godkända skyddskläder!.

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Dumma saker har man väl gjort men krypa upp i en blinkande bils döda vinkel är inte en utav dom. :3freak

Kan väl inte vara så sinnessjukt att folk kollar efter ljus mitt på ljusa dagen? Handlar väl snarare om hurvida folk kollar efter fordon över huvud taget eller om de bara svänger?..

... Ironin kanske inte är död men varje dag kämpar folk för att ha ihjäl den... :(

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag var suicidal idag..

Skulle köra ut från jobbet, samma korsning man kör ut 200ggr om året, till vänster är det en raksträcka på 800m och en busskur, tittar snabbt ingen där tittar höger full gas (säger inte mycket på en gsx 400 :D ) kör ut.. schwosch!! en V70 in decimeter framför framdäcket..

Dom tittade länge i backspegeln och undra vilken jävla idiot som hade bråttom ut på vägen utan marginaler och jag skämdes hela vägen hem. Bilfan måste varit bakom busskuren och jag slö eftersom man kör vägen så ofta.

Börjar förstå varför bilar missar mc i korsningar :näsblod

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan väl inte vara så sinnessjukt att folk kollar efter ljus mitt på ljusa dagen? Handlar väl snarare om hurvida folk kollar efter fordon över huvud taget eller om de bara svänger?(

Inte tittar efter ljus men "ser" inte vid en snabb blick om ljuset saknas.
Finns säkert någon psykologisk term för det men fråga inte mig vad för någon.

Henrik

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...