Suicidala motorcyklister?

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jag tycker ändå att det är mest glidare man ser med förare i T-shirt. Säkerhetsutrustning stämmer väl inte riktigt med den coola Outlaw-imagen det ger att köra japansk kopia på amerikansk 30-talsteknologi till jobbet.

Sen är ju jag en sån där fegis som inte ens vågar gå in i garaget utan hjälm...

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
jag brukar oftast tänka på cheyer, jobbrelaterade grejjer, små apor och blinkande färger :kär

*asg*
Jo iofs det kan jag tänka mig...
Men du är lite ursäktad då din hoj är ju blommig o grejer... Haha :tuttar

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Jag åker ofta i halv skyddsutrustning när jag ska iväg på lunch. Är väl 2km att köra på 50 väg. I övrigt har jag alltid allt på mig.

Har krashat ett flertal gånger med cross och oftast har skyddsvästen/hjälmen fått ta den stora delen av smällen så det är sånt jag har på mig för jämnan.

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Ganska säker på att det bara är högre självrisk om man skiter i skyddskläderna på mitt försäkringsbolag (folksam)
Hittade svaret på deras hemsida. För Trafikförsäkringen gäller följande:

"Självrisken är 1/10 prisbasbelopp [edit: f.n. 41.000kr] om föraren kört motorcykel utan av oss godkända säkerhetskläder"

Ganska snälla villkor! Ungefär som mina nya villkor:

Av din försäkringsform framgår om du har krav på godkänd skyddsutrustning. Om du har passagerare ska även denna ha skyddsutrustning.
Med godkänd skyddsutrustning menas:
- Lagstadgad hjälm.
- Skyddsdräkt avsedd för mc-bruk med förstärkta armbågar, knän och axlar.
- Förstärkta stövlar för mc-bruk.
- Mc-handskar.
Vid personskada på förare och/eller passagerare måste du betala en självrisk på 1/10 basbelopp om det visar sig att föraren eller passageraren inte varit utrustad med godkänd skyddsutrustning. Självrisken gäller endast om din valda försäkringsform kräver att du och din passagerare alltid använder skyddsutrustning, eller om du fått lägre pris på din försäkring för att du och din passagerare alltid använder av oss godkänd skyddsutrustning.

Fast det står även:
Om du inte följer aktsamhetskrav eller särskilda regler kan vi vid skada göra nedsättning på ersättningen med minst 25%

Last edited:

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Honda CB1000RA -16
Hittade svaret på deras hemsida. För Trafikförsäkringen gäller följande:

Ganska snälla villkor! Ungefär som mina nya villkor:

Fast det står även:

Ja det står liknande i mina villkor såg jag.
Men det känns inte som att det är värt de pengarna eller min hälsan för den delen. Min kompis och jag skulle åka till stranden för att steka oss lite, först skulle han åka i shorts och linne, men han ändrade sig och valde det bökiga alternativet genom att ta på sig utrustningen i allafall. På färden till stranden lyckades han pricka in en oljefläck, Som sagt, vi skulle bara åka till stranden. Kan ju säga att han inte ångrade sitt beslut på efterhand...

Kort och gott, jag tänker inte vara någon moraltant alla gör som man själv vill, fast vi skulle kunna hjälpas åt att hålla premierna nere genom att tänka till innan vi sticker ut och åker eller vrider på rullen. Precis som nån skrev, man får välja sina tillfällen :tummenupp

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Har läst alla inlägg i tråden och tänkt....äh,bry dig inte,de flesta fånar sig bara antagligen....men nu börjar jag bli tveksam!
Man(läs jag) får en känsla av att den ena skall vara coolare än den andra...
Åka i jeans..."So waht"...vilket utomordentligt korkat svar i min värld. Man kan ju tycka att var och en väljer själv hur den vill hantera säkerhet eller kanske inte alls,fine. Men det är ju lite mer komplicerat än så.
Någon skall ta vara på dessa äckliga rester på gatan som blir efter en olycka(det vet vi ju alla)då någon fränat sig men just denna gång stämmde inte allt och det gick åt h...vete.
Sen skall någon vara tvungen att meddela nära anhöriga att "olyckan" varit framme och sonen/dottern numera inte finns.
Och har sonen/dottern då "turen" att överleva så skall Jag(samhället) betala sjukhusvistelse-rehab-sjukskrivning o.s.v.

Ja inte vet jag men min tanke är nog att köra hoj med det som finns innanför pannbenet-inte själva pannbenet. Även om man själv skiter i om man blir skadad eller till och med kör ihjäl sig så är det allt annat än kul för omgivningen att "ta vara" på efterarbetet....jag vet vad jag pratar om!

Och nu väntar jag bara på att bli idiotförklarad....be my guest!

Ja du är en idiot!

Du är alldeles för grön här...detta har diskuterats många ggr här på SH.

Och eftersom du praktiskt taget citerade mig så tar jag åt mig av dina rader.

Men om jag ska iväg till polaren som bor två kilometer bort, och det är 27 grader varmt, bilen står i solen och är varm som en finsk ångbastu, så inte FAN drar jag på mig skinnstället!!!

Och det har varken du eller någon annan med att göra! Visst, du kan tycka...

Med ditt resonemang så borde du vara så uppjagad över alla som inte använder bilbälte (TROTS ATT DET ÄR LAG PÅ DET) att du inte kunde sova på nätterna.
Nu gissar jag, men troligen så överstiger sjukvårdskostnaderna för dessa personer som är med om en olycka, vida kostnaderna för mc-åkares skador SOM INTE ANVÄNDER SKYDDSUTRUSTNING...

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Ja, många MC-förare verkar inte vara rädda om livet! Varken sitt eller andras.

1. Står vid rödljus och väntar. Sporthojsförare drar förbi mig och korsande bilar får väja. :dummer

2. Ute och kör med hojgänget. Sporthojsförare med passagerare drar förbi i SKYMD kurva. :dummer

3. Sporthojsförare med tjej bak kör om vår bil på insidan (Vi skulle svänga höger dessutom) och gasar på över cykelbanan. Tack och lov så såg vi hojen.
:dummer

Smagatusk

Guest
Nej, men om du blir skadade gäller inte din försäkring för dina personliga skador (bortfall av inkomst, osv.)! Läsa det finstilta så står det oftast att man måste ha på sig CE-godkända skyddskläder!.

Men det är fortfarande hans ensak. Inget olagligt i det han gör.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Någon skall ta vara på dessa äckliga rester på gatan som blir efter en olycka(det vet vi ju alla)då någon fränat sig men just denna gång stämmde inte allt och det gick åt h...vete.

Ambulansen tar den stora köttiga klumpen och brandkåren spolar bort resten med slangen, det har dom betalt för att göra, trivs dom inte med jobbet kan dom byta.

Sen skall någon vara tvungen att meddela nära anhöriga att "olyckan" varit framme och sonen/dottern numera inte finns.
Och har sonen/dottern då "turen" att överleva så skall Jag(samhället) betala sjukhusvistelse-rehab-sjukskrivning o.s.v.

Just den ekonomiska aspekten blir jag så förbannad på, då borde ju först och främst fotboll, hockey, badminton, ridning och andra idrottsaktiviteter som ofta leder till sjukhusbesök förbjudas först och främst.

(min mor har jobbat på lassarett med förlamade människor, förvånansvärt få hade kört motorcykel, två hade dykt i från bryggor och slagit i botten, dags att förbjuda badning, två hade haft olyckor på fyllan, dags att förbjuda alkohol, någon hade klättrat i berg, någon annan fallit av en häst)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
FT välkommen ut i trafiken, där kan allt hända.

Bra att du också kommit till den insikten. :krama Det lär väl vara den som saknas hos dessa individer vars ovilja att förbättra sina odds slog mig med häpnad.

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Hoj
Kawasaki VN900
Är långt ifrån övertygad om att den största faran i trafiken är huruvida du kör med halvljus eller parkeringsljus.. Om jag skulle känna mig självmordsbenägen hade jag tryckt på i 300 mitt i stan, sittandes baklänges, utan hjälm eller kläder och penisen fastsatt i ett ankare som släpade efter bågen, knappast slagit av lite på ljuset mitt på blanka dagen..

Du får sluta skriva sånt här, blir dyrt med nya tangentbord hela tiden. Andra gången jag sprutar kaffe ner i det...:rofl

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
01 R1
Ja du är en idiot!

Men om jag ska iväg till polaren som bor två kilometer bort, och det är 27 grader varmt, bilen står i solen och är varm som en finsk ångbastu, så inte FAN drar jag på mig skinnstället!!!

Med ditt resonemang så borde du vara så uppjagad över alla som inte använder bilbälte (TROTS ATT DET ÄR LAG PÅ DET) att du inte kunde sova på nätterna.
Nu gissar jag, men troligen så överstiger sjukvårdskostnaderna för dessa personer som är med om en olycka, vida kostnaderna för mc-åkares skador SOM INTE ANVÄNDER SKYDDSUTRUSTNING...

Men va fan de e ju DU som e dumm i hela huvet!? Gratta killen att HAN tar på sig stället! Sen att du gör som du vill skiter vi i.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Men va fan de e ju DU som e dumm i hela huvet!? Gratta killen att HAN tar på sig stället! Sen att du gör som du vill skiter vi i.

Eeehh, varför svarade DU på Mitt svar till Yamsan då :pannkyss

Gratta killen att HAN tar på sig stället!

Det här förstår jag inte riktigt...menar du killen som "bara" skulle till stranden elller....:va

Isf...ja han borde köpt sig en lott efteråt :tummenupp

Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Ja, många MC-förare verkar inte vara rädda om livet! Varken sitt eller andras.

1. Står vid rödljus och väntar. Sporthojsförare drar förbi mig och korsande bilar får väja. :dummer

2. Ute och kör med hojgänget. Sporthojsförare med passagerare drar förbi i SKYMD kurva. :dummer

3. Sporthojsförare med tjej bak kör om vår bil på insidan (Vi skulle svänga höger dessutom) och gasar på över cykelbanan. Tack och lov så såg vi hojen.
:dummer

Usch ja för dessa sporthojsförare. När ska eländet sluta?

Ha den äran!:tummenupp

Last edited:

minmicke

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
2 st Kawa ZX9 -95 -94
Ja du är en idiot!

Två ord: Darwin awards...

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Hur många dör på sporthoj om året? Fler dör i självmord än på något annat sätt i västländerna..

Vart går gränsen för att man får ha kul fast det är farligt? Visst vissa kör nog som idioter och dom krockar nog inom <5 år.. men sen kan man faktist gå över hastighetsgränsen utan att det blir helt livsfarligt så fort man bryter lagen! uppmärksamet och sunt förnut väger in tungt också.

Vilket gör att jag är glad att dom allra flesta håller hastighetsgränserna.. :tummenupp

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
parkeringsljus lr halvljus :va

jag som i min enfalldhet tog för givet att alla vettiga sporthojsförare alltid körde med helljus på dagen... det bevisar bara att vissa verkligen är dumma :)

har man haft körkort i mer än ett år bör man ha upptäckt minst ett tillfälle där någon som kör med parkeringsljus/avslagna ljus som synts väldigt dåligt. om man efter det skiter i ljuset bara för att vara cool, ja då är man puckad :fakta

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har för mig att jag hört att jeans håller i mindre än 1 sekund om man glider på asfalten. Ett par skinnbyxor håller i 7 sekunder...so what! :pannkyss

Den här tråden spåra ju ur och blev något kul. Har länge funderat på det där med slit tider. De bästa textilställen klarar 7-8 sek, jeans 3 sek enligt "Bike" Man glider i 12-15 sek från 110 km/h så min fråga hur skadad blir man i det läget. Ingen har väl dött av lite flått arsle?

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli