Sumpat nycklarna till R1:a m immobiliser.

Carlsson

Möjligheternas kille.
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
1 st R1:a + massa annat roligt.
Varför inte kolla upp vad som gäller och omkring kostnader innan man köper sig en hoj utan nycklar osv?
Verkar ju vara lite oklokt.

Kan bara hålla med enligt ovan,

På Yamaha är det bara som somliga skrivit här innan möjligt att tillverka fler nycklar om man har sin röda master nyckel i livet.

Ingen, varesig Yamaha handlare eller Yamaha som tillverkare har tillgång till några don för omprogramering eller motsvarande. Det faller på sin egen orimlighet, i en stor organisation på världsbasis finns det alltid en möjlighet att någon skulle sälja den informationen. Givetvis finns det folk på deras utvecklingsavdelning som har kundskapen, men det är säkert som det sig bör vara, "högt upp i trädet"

Att det finns hackers som knäckt systemet finns säkert, det finns det med alla kodade system, och har varit så i alla tider.

Frågan är väl snarare med vilket samvete man vill leva? Ska man gynna folk som suttit och knäckt tillverkarnas kodsystem endast för att vara så "hjälpsamma" att hjälpa stackars människor som "råkat göra av med" nycklar?

Att folk inte inser att mycket som säljs på Ebay och motsvarande sidor är rakt av stulna prylar i en eller annan form.

Sedan att det inte är produkter som blivit stulna i Sverige, vad spelar det för roll? Om en Amerikan blivit bestulen eller en svensk, vad är skillnanden?

Om folk bara ställt sig kallsinniga till prylar som uppenbart luktar stulet, även för en 5 åring, så hade vi inte haft dom här problemen.

Men "folk" är ibland fan så falska, när deras garage port är uppbruten och hojen borta, då är det ett jävla pipande, men när dom året innan blev erbjuden ett par "extrafälgar" till sin racehoj ap billigt, då är det fritt fram att handla....

Ja, jag har blivit av med saker, åtskilligt, och är trött på det!

MVH

Carlsson

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Kan bara hålla med enligt ovan,

På Yamaha är det bara som somliga skrivit här innan möjligt att tillverka fler nycklar om man har sin röda master nyckel i livet.

Ingen, varesig Yamaha handlare eller Yamaha som tillverkare har tillgång till några don för omprogramering eller motsvarande. Det faller på sin egen orimlighet, i en stor organisation på världsbasis finns det alltid en möjlighet att någon skulle sälja den informationen. Givetvis finns det folk på deras utvecklingsavdelning som har kundskapen, men det är säkert som det sig bör vara, "högt upp i trädet"

Att det finns hackers som knäckt systemet finns säkert, det finns det med alla kodade system, och har varit så i alla tider.

Frågan är väl snarare med vilket samvete man vill leva? Ska man gynna folk som suttit och knäckt tillverkarnas kodsystem endast för att vara så "hjälpsamma" att hjälpa stackars människor som "råkat göra av med" nycklar?

Att folk inte inser att mycket som säljs på Ebay och motsvarande sidor är rakt av stulna prylar i en eller annan form.

Sedan att det inte är produkter som blivit stulna i Sverige, vad spelar det för roll? Om en Amerikan blivit bestulen eller en svensk, vad är skillnanden?

Om folk bara ställt sig kallsinniga till prylar som uppenbart luktar stulet, även för en 5 åring, så hade vi inte haft dom här problemen.

Men "folk" är ibland fan så falska, när deras garage port är uppbruten och hojen borta, då är det ett jävla pipande, men när dom året innan blev erbjuden ett par "extrafälgar" till sin racehoj ap billigt, då är det fritt fram att handla....

Ja, jag har blivit av med saker, åtskilligt, och är trött på det!

MVH

Carlsson

Håller med Carlsson.

Har man inte råd att gå den rätta vägen så ska man inte köpa. Att vända sig till andrahandsmarknaden och sponsra "hackers" och dylikt verkar helt vansinigt. Att slarva bort tre nycklar, ja då får man skylla sig själv och betala för det.

Att gnälla på att hojen blir snodd mm, när man köper andrahands sortering, får man nästan skylla sig själv, tycker jag. Då har man visat att man tycker det är ok, med andrahandsprogrameringar etc. För det är ett sätt som bovarna lever av.....

Ta reda på fakta innan det köps något om omkringkostnader, fakta mm. Är det för mycket kostnader, köp något annat du har råd med.

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Då har jag en fråga... Som på min R6 tex, så var immo-antennen trasig när jag köpte denna. Enligt Yamaha går det inte att byta enbart antennen, utan man måste byta nycklar+antenn+cdi :död Men va fan säljer de separata antenner för 5600 kronor då för? Är det för att luras? Eller beror det på att det går att koda grejerna för sig iaf? Har kontakt med en polack - ja en polack - som kan koda nya nyckelämnen så länge han kan läsa ut ur cdi eller antenn. Sen skickar han en oslipad färdigkodad nyckel. Jag har dock inte vågat testa detta då jag ovilligt skickar iväg mina grejer...
Men frågan kvarstår...varför säljer Yamaha lösa antenner...och lösa cdi:s???

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
På en r1 / r6 av senare årgång? ebay med nyckel och box har ju tidigare trådar slutat på som jag sett...
Jag har ifrågasatt en del säljare av kompletta set, samtliga mc-demonteringar, och det lustiga är att i usa plockar de gärna ihop ett set från olika hojar och säger att det går att koda - men inte var... I tyskland verkar de mest sälja set som är från samma hoj... När jag har frågat har det gällt min R6 -05

Poppe

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
KTM 530 EXC/SMR 08
Lånar tråden lite,
Jag funderar på att köpa en R6 06a som är inporterad och såld av en firma i Sverige från början men sälja nu av en privat person och det finns bara 1 svart nyckel.
Bör man avstå köp eller får man leva med en nyckel och ta smällen sen om man tappar den?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Skönt å köra Husa så man slipper oroa sej för å slarva bort nycklar :crash

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...