Sundsvall och omnejd

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har du några bilder på skönheten? :)

Utlovade bilder. Den är som sagt välhållen med tanke på sin ålder. Bilen i fråga är utrustad med Hondamatic, en fyrstegs automatlåda. Kombinationen choke och automatlåda är en hatkärlek varje gång man ska starta bilen kall.
 

Bifogat

  • IMG_5252.JPG
    IMG_5252.JPG
    104 KB · Visningar: 47
  • IMG_5249.JPG
    IMG_5249.JPG
    108 KB · Visningar: 50

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jäklar, ypperligt skick! :tummenupp

Automat på en sådan gammal bil låter... spännande... :)

Själv enbart kört en Chevrolet med kombinationen gammal bil och automatlåda, det var inte smärtfritt.
Dagens automatväxlade är ju något HELT annat, speciellt dubbelkopplingslådor men även de vanliga.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Utlovade bilder. Den är som sagt välhållen med tanke på sin ålder. Bilen i fråga är utrustad med Hondamatic, en fyrstegs automatlåda. Kombinationen choke och automatlåda är en hatkärlek varje gång man ska starta bilen kall.
80-tals japanare.
Var är då rosten frågar jag?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jäklar, ypperligt skick! :tummenupp

Automat på en sådan gammal bil låter... spännande... :)

Själv enbart kört en Chevrolet med kombinationen gammal bil och automatlåda, det var inte smärtfritt.
Dagens automatväxlade är ju något HELT annat, speciellt dubbelkopplingslådor men även de vanliga.

Den udda kombinationen av automatlåda och japansk småbil från 80-talet kan inte ha varit särskilt vanligt och gör bilen lite extra charmig. Finliret vid kallstart kan ge samma tillfredställelse som att få till en perfekt skrapfri växling i en bil med manuell växellåda där synkroniseringen är dålig. Det kan också ge upphov frustration om man har bråttom och står på en fickparkering och måste lirka lite för att ta sig ut. Väl rullandes och motorn börja bygga upp lite värme efter någon minut går den hur bra som helst. Komforten är förvånansvärt bra - även i baksätet. Bilen ser inte mycket ut till världen på utsidan. Bränslesnål är den också.

80-tals japanare.
Var är då rosten frågar jag?

Den finns där om man tittar noga på utsatta ställen. Men som sagt den är trots allt 30 år gammal. Finns nog inte många bilar som är rostfria efter så många år om man granskar dem noga. Mycket är upp till skötsel och hur bilen använts. Hondan tillbringade första 20 åren i Skåne. Parkerad under en carport och omhändertagen av en pedantisk pensionär så länge hälsan fanns. Sista 10 åren har den stått i Norrland i en torr ventilerad lada och använts uteslutande sommartid. Det har bevarat bilens skick. Inredningen är i ett fantastiskt fint skick. Sköter man den rätt har den många år kvar. Det märks att Honda kan det där med motorer. Även Hondas egenutvecklade automatlåda tror jag är rätt driftsäker i en så pass lätt bil. Den är numera skattebefriad veteranbil och kostar i praktiken noll i försäkring.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top