Suomy Extreme/Spec 1r

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Spec 1R kostar inte mer än andra topphjälmar, men Extreme, den e dyr den...men ACK så läcker...speciellt "Gamble" versionen...har aldrig haft ett sådant habegär efter en hjälm innan...måste prova en...måste prova...
Någon som känner till någon Suomy återförsäljare i skåneland?

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Suomy Extreme ligger helt i nivå med topphjälmarna från Arai och Shoei.
Som alla andra hjälmar passar de inte alla huvudformer.

Prova innan köp.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Är det inte i en Suomy hjälm som Jimmy Lindström fick käken krossad när han kraschade under tävling förra året.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Han är sponsrad av Shark, så det borde varit en Sharkhjälm han körde med. Dock är det ganska ointressant, då han säkerligen hade krossat käken oavsett vilken hjälm han körde i.

majtii - Nix, de har de inte. Tror de hade innan, men de har lagt av med dem.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Wihlborg skrev:
Någon som har erfarenhet av någon av dessa hjälmar och vet någon bra handlare man kan köpa dom av?

http://www.suomy.com/helmets/helmet...em_list.xml&m=extreme&l=\_list0&b=LinkButton3

MVH / Johan

Har en Spec1R. Mina erfarenheter är att den är hyfsat tyst (på mitt huvud), bra ventilerad jämfört med tjejens Shoei, en sidokåpa över visirfästet var kass från leverans, den är hyfsat kort i nacken så den är säkert bekväm när man ligger med huvudet på tanken. Tyvärr är det ingen körstil jag kan tillämpa på de hojar som lämpar sig för den körstilen, så det har jag ingen nytta av, bara nackdelar om det smäller antar jag.

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
sweborn skrev:
Har en Spec1R. Mina erfarenheter är att den är hyfsat tyst (på mitt huvud), bra ventilerad jämfört med tjejens Shoei, en sidokåpa över visirfästet var kass från leverans, den är hyfsat kort i nacken så den är säkert bekväm när man ligger med huvudet på tanken. Tyvärr är det ingen körstil jag kan tillämpa på de hojar som lämpar sig för den körstilen, så det har jag ingen nytta av, bara nackdelar om det smäller antar jag.
Jag har också en Spec 1R (Capirossi). Min är dock förbannat högljudd i motorvägsfart. Är alltid tvungen att köra med öronproppar vid farter över 120 km/h pga vindbruset. Däremot sitter den som gjuten på skallen, utan att klämma åt för mycket på nån punkt.

Lelles säljer ut en massa Spec 1R för ca 2500 :-. Några ex i butiken såg dock ut att ha varit tappade i backen.

b-man

VFHC Member
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
KTM Superduke
Suomy Extreme

Kör med en Extreme, med lacken som kallas flowers.
Är grymt möjd med passformen men instämmer i att vindbruset är minst sagt högt!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Neb Jones skrev:
Jag har också en Spec 1R (Capirossi). Min är dock förbannat högljudd i motorvägsfart. Är alltid tvungen att köra med öronproppar vid farter över 120 km/h pga vindbruset. Däremot sitter den som gjuten på skallen, utan att klämma åt för mycket på nån punkt.

Lelles säljer ut en massa Spec 1R för ca 2500 :-. Några ex i butiken såg dock ut att ha varit tappade i backen.

Va?! Menar du att de säljer hjälmar som de tappat i backen???? Det är ju för fan livsfarligt! :4skrika
Hoppas du har fel, annars är det fanimej skandal!

Ason

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
KTM 520
b-man skrev:
Kör med en Extreme, med lacken som kallas flowers.
Är grymt möjd med passformen men instämmer i att vindbruset är minst sagt högt!

Vad fick du ge för den, näsvist frågat... :)

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
McFille skrev:
Va?! Menar du att de säljer hjälmar som de tappat i backen???? Det är ju för fan livsfarligt! :4skrika
Hoppas du har fel, annars är det fanimej skandal!

Jag var hos Lelles i dag och visst fanns det hjälmar som hade skador. En hade en spricka vid en av ventiler. Försäljaren skyllde på barn som hade lekt med hjälmen. Lite skummigt att de säljer hjälmar som de vet är defekta...

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Ja som tänkte beställa en sån redan på lördag! :huvet

Undrar vad de sysslar med när de säljer såna skadade hjälmar till folk! Vad tänker de egentligen?? :va

Last edited:

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Min åsikt är att Spec1R och Spec1R Extreme är bland dom bästa hjälmarna som finns. Passformen på mig var suverän och otroligt sköna. Min Spec1R bayliss Replica var god för två lowsiders och en skaplig highsider. Iof var det bara i den ondare som hjälmen fick stryk men den gjorde sitt jobb med klart godkänt resultat... (jag sitter ju här).

Nu har jag dock en Arai (Astro R tror jag) och den är också skön. Väldigt lik Spec1R i passform. Vindbruset i Suomyn upplever jag inte som mer än i min Arai. Öronproppar behövs i vilket fall som helst men det kanske inte är en bra touringhjälm för er som vill ha det. - Racing :)

Hittade faktiskt inga nackdelar, kvalitén var helt i klass med Arai och priset dessutom 1000kr lägre. Om lev.tiden inte hade varit lång så hade jag köpt en Suomy Spec1R istället för min Arai.... jag saknar min Suomy!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...