Superbike kval1 Valencia

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Ducati på platserna 1-6... :bow
Jag vet att "man inte ska ropa hej förrens man är över bäcken", men det ser ut att bli en trevlig sesong. :tummenupp
 

Ben

WOAH!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Wr426f -01, dominator
Ducatiracer skrev:
Ducati på platserna 1-6... :bow
Jag vet att "man inte ska ropa hej förrens man är över bäcken", men det ser ut att bli en trevlig sesong. :tummenupp

Nej, om det bara blir Ducati i topp blir det tråkigt ..
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Ducatiracer skrev:
Ducati på platserna 1-6... :bow
Jag vet att "man inte ska ropa hej förrens man är över bäcken", men det ser ut att bli en trevlig sesong. :tummenupp
eller inte, dödar ju intresset för den serien... skulle det inte göras nåt i reglementet så radfyrorna skulle få lite bättre chans?
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
WASP skrev:
eller inte, dödar ju intresset för den serien... skulle det inte göras nåt i reglementet så radfyrorna skulle få lite bättre chans?

Hörde att 1000 fyrorna går ostypta och har mer effekt, med vad hjälper det med sämre chassie och sämre förare?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Hightuned skrev:
Hörde att 1000 fyrorna går ostypta och har mer effekt, med vad hjälper det med sämre chassie och sämre förare?
stämmer nog inte... verkar vara varvtalsbegränsning istället nu... 14000 rpm, vad jag kunde utläsa... är det något mer, ni som har koll?
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
WASP skrev:
stämmer nog inte... verkar vara varvtalsbegränsning istället nu... 14000 rpm, vad jag kunde utläsa... är det något mer, ni som har koll?

Förvisso, men gsxr1000 som gick förra året lämnad 193 med västa duccens 189, och skulle man släppa varvtalet så kunde som ju varva 18000 och plocka ut +230 kusar och det vore väl knappast rättvist?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Hightuned skrev:
Förvisso, men gsxr1000 som gick förra året lämnad 193 med västa duccens 189, och skulle man släppa varvtalet så kunde som ju varva 18000 och plocka ut +230 kusar och det vore väl knappast rättvist?

På vilket sätt vore det orättvist? Det borde ju vara upp till varje fabrikant att välja den motorkonfiguration som fungerar bäst, med 1000 cc som enda krav? Om inte Ducati klarar att plocka ut tillräckligt mycket effekt ur sina twinnar får de väl prova något annat.
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Hightuned skrev:
Förvisso, men gsxr1000 som gick förra året lämnad 193 med västa duccens 189, och skulle man släppa varvtalet så kunde som ju varva 18000 och plocka ut +230 kusar och det vore väl knappast rättvist?

Så du menar att konstruerade restriktioner för vissa motortyper är rättvist? Konstig definition av rättvisa i så fall. Samma regler för alla är rättvist tycker jag, men det är klart, då skulle det inte vara "Ducati cup" längre. :rolleyes:
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
McB skrev:
På vilket sätt vore det orättvist? Det borde ju vara upp till varje fabrikant att välja den motorkonfiguration som fungerar bäst, med 1000 cc som enda krav? Om inte Ducati klarar att plocka ut tillräckligt mycket effekt ur sina twinnar får de väl prova något annat.

Nää hämmar man ju utvecklingen av balla twinnar för gatbruk och det vill vi ju inte, skulle väl ifos mörda för en gatversion av desomsedicin.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Hightuned skrev:
Nää hämmar man ju utvecklingen av balla twinnar för gatbruk och det vill vi ju inte, skulle väl ifos mörda för en gatversion av desomsedicin.

Hämnar utvecklingen? Snarare tvärtom, eftersom regelverket gör att de inte behöver pressa konstruktionen till det yttersta.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
McB skrev:
Hämnar utvecklingen? Snarare tvärtom, eftersom regelverket gör att de inte behöver pressa konstruktionen till det yttersta.

Det går ju inte mycket längre, dom funderade ju på att använda twinnen i motogp med beräknade då att dom skulle vara tvungna att vara den över 16000 för att få ut över 220 bakhjulshästar och det skulle den aldrig hålla för så det blev en v4 istället.
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Vad har Ducati som gör dem så överlägsna? Är det chassiet eller motorn eller ekonomin?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Hightuned skrev:
Det går ju inte mycket längre, dom funderade ju på att använda twinnen i motogp med beräknade då att dom skulle vara tvungna att vara den över 16000 för att få ut över 220 bakhjulshästar och det skulle den aldrig hålla för så det blev en v4 istället.

Slutsats: en V-twin klarar inte av att hänga med en radfyra när de har samma förutsättningar gällande slagvolym, och inga restriktioner för strypning eller dylikt.

V.S.B.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
ja att det blir ducati cup gagnar ju inte direkt serien, är väl endast ducati som har fabriksteam i den serien i år väl?
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
McB skrev:
Slutsats: en V-twin klarar inte av att hänga med en radfyra när de har samma förutsättningar gällande slagvolym, och inga restriktioner för strypning eller dylikt.

V.S.B.

DEt är ju därför man alltid kört 600 mot 750 resp 750 mot 1000, om inte en passar med 1000 mot 1000 så för väl riskokarna hålla sig till superstock?
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Och jag har alltid gått höra att en 750 är en räser medan en 1000 gubbhoj, så då borde man väl miska kubiken för att bli sportigare? :D
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Hightuned skrev:
DEt är ju därför man alltid kört 600 mot 750 resp 750 mot 1000, om inte en passar med 1000 mot 1000 så för väl riskokarna hålla sig till superstock?

Varför ska det vara så då? Jo, för att Ducati inte skulle ha en chans med sin V-twin i en serie där det inte finns några restriktioner för radfyrorna. Regelverket gagnar V-twin-användarna, så enkelt är det.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
McB skrev:
Varför ska det vara så då? Jo, för att Ducati inte skulle ha en chans med sin V-twin i en serie där det inte finns några restriktioner för radfyrorna. Regelverket gagnar V-twin-användarna, så enkelt är det.

Det är väl inget dom hindrar japanerna att bygga en twin på samma vilkor med det klara do ju uppenbarligen inte av, synd att hind ga upp med SP1/2 det var ju verkligen en grym hoj dom skulle jobbar vidare med och spolar bladen!
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top