Superduke 990 eller Speed Triple 1050

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Valet inför 2011 års säsong står för dörren.

Efter mycket grubblande har jag kommit ner till två alternativ, baserat på tidigare äganden & vad hojen skall användas till. (vardagsåka, kortare touring, kurviga vägar)

- Triumph Speed Triple 1050
- KTM SuperDuke 990

Jag är ganska påläst på båda & har en kortare tid även ägt en SD, men sett till totalägande, vilken hoj är bäst? :va

Kasta in idéer & tips! :tummenupp
 

sportbike

Guest
Trajan är kul att åka på, rätt snygg med trevlig motor.
Går bort.
SD:n är ball och rå, går som ett skott och låter gudomligt.
Kööp !!!
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ja, budgeten ligger runt 60, & det finns ingen Ducce som är intressant för dom slantarna, Hypermotarden vore najs, men tyvärr för dyr!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Speed Triplen är snyggare.

Supeduken är vassare körmässigt.

Valet är ditt :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag liksom du och många andra har stått inför exakt samma val en gång i tiden.

S3 är för mina ögon snyggare om man piffar upp den lite. I mina ögon bättre, men inte lika kärleksfull motor som SDn. Bättre insprutning, enormt lätthanterad gas.

Matchen om chassie/bromsar däremot.. Där är KTM mil före trajjan. Vill man ha körupplevelse och totalkontroll så är Dukken den enda rätta.

Körställningen på S3 tillåter inte riktigt aktiv körning på samma sätt som SDn. Jag har snurrat lite på bana med S3 (under provkörning) och irriterade mig direkt på flera punkter som att man inte fick röven runt tanken för att sadeln är för kort, styret kändes lite för högt/touring osv. Sen kändes hela (den flång nya) hojen rätt svampig i jämförelse med min (då ca 900 mil) SD.

Ska du ha en snygg, rå hoj att åka gata och eventuellt längre turer med - S3
Dräparmaskin som ångar körglädje ut i styrändarna - SD


Så ere!
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tack Hund!!
Japp, så är det nog, Tripplen ÄR ju en modern caféracer.....den är nog snäppet snyggare, speciellt om man tar bort originalrören & monterar kort 3-1.
Som du säger, kontrollkänslan på SD är total...


Helvete vad svårt! har två objekt, eller tre om man räknar in en överprisad hoj....:rolleyes: han vägrar pruta....

http://www.blocket.se/alvsborg/Triumph_Speed_Triple_1050_29526106.htm?ca=11&w=3
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Provkör båda! Välj DÄREFTER med hjärtat. Det hjälper alltid.
När jag köpte min hoj i höstas så valde jag mellan Ducati 900 ssie och min nuvarande Triumph thruxton. Duccen gick självklart mycket fortare, men hjärtat sa thruxton och jag har inte ångrat mig en sekund.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
yonsson: sant! har oftast köpt efter hjärtat, har ägt gamla S3 955i & som sagt en SD....tror väl kanske Trajjan satte sig mer i hjärtat....
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
yonsson: sant! har oftast köpt efter hjärtat, har ägt gamla S3 955i & som sagt en SD....tror väl kanske Trajjan satte sig mer i hjärtat....

Då är väl Trajan mer självklar om den satte sig mer i hjärtat? Sen har du åkt superduke innan, valet är självklart för mig iaf :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad ska du använda den till då? Och inte va du kommer göra oftast, för det är en tillgänglighetsfråga. Men vad vill hjärtat mest?

KÖRA - Nån bandag, du som nackabo kanske stryper bulten ibland eller så..

eller

Åka - Hänga på Rosenhill med en snygg hoj, tycka att bulten är rolig och kanske eventuellt åka nån bandag för att bli en säkrare förare..

Köra - SuperDuke
Åka - Speed Triple

Inte alltid lätt att välja ;)
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

bushoj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Superduke -08
instämmer med föregående inläggare =P,

jag stod inför samma val föra året, jag hade en bra kritisk vän som ifrågasatte vad jag skulle använda den till, efter provkörning på bana var jag fortfarande förvirad vilken som skulle passa mig bäst. det va inte förren jag hade fått hem den och åkt en sväng på skönheten som jag visste att jag köpt rätt hoj för mig.

SD All the way!!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lika svårt fortfarande, men lite mer vikt åt Trajjan....tycker dock 1050:an är åt helvete överprisad på Blocket....


Fixar bästaprisetkompis om jag får loss pengar att leta själv innan våren är framme på allvar ;)!
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag veta att du inte frågar efter andra alternativ, men jag tror du har missat ett.

Jag var själv sugen på Super Duke för ett par år sedan och sprang på Aprilia Tuono på vägen. Provkörde bägge på samma dag och valet var inte svårt för min del. Tuonon!

Mera motor och inte så nervös i chassit, svenska vägar är ju inte direkt supersläta.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top