Superduke 990 eller Speed Triple 1050

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag veta att du inte frågar efter andra alternativ, men jag tror du har missat ett.

Jag var själv sugen på Super Duke för ett par år sedan och sprang på Aprilia Tuono på vägen. Provkörde bägge på samma dag och valet var inte svårt för min del. Tuonon!

Mera motor och inte så nervös i chassit, svenska vägar är ju inte direkt supersläta.

Här är ju ungefär samma val som mellan SD vs S3..

Det du kallar nervöst i dukken, kallar jag trögt i de andra. För mig är Dukken HUR stabil som helst, jag förstår inte ens varför folk lägger pengar på styrdämpare om jag ska va ärlig. Och då har jag generation 1 som är rappare i försprång etc än uppföljaren. Knivskarpt chassie som svänger hur underbart exakt som helst.


Men inte lika touringvänligt som de andra två månne.

Ingen bättre, ingen sämre. Bara annorlunda!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Båda hojarna du skriver om är bra. Jag har haft en 955NS och triumphs hojar har verkligen själ och jag gillade verkligen den. Tycker att S3an är snyggare och bekvämare än Superduken. Superduken är dock betydligt roligare att KÖRA (överlägsen på bana enligt mig), samt att jag tycker KTM har bättre kvalité än trajjorna (gamla slitna LC4or undantagna).
Nu fundarar jag faktiskt på en SMT för att kunna åka bekvämt och fort.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bra Hund! jag inväntar bästaprisetkompis med spänning!


Ska suga på det lite, ska på mässan imorrn så då kanske bytesviljan växer lite.

Har funderat på att sälja sen -08 (är rätt förändringbenägen i tanken, men det händer liksom sällan nåt) men har liksom aldrig velat ha nåt mer än jag vill ha Dukken. Nu har jag fan åkt 4 säsonger så nu får det va nog. Men är alternativet att byte till nåt 3000-mila härke från -04 med ett R och en kåpa, då blir det en säsong till.

Jag sitter i sitsen att jag inte riktigt att budget att lägga mer än pyttelite emellan. Så jag måste kolla vad mina nästahojs-alternativ skulle kosta. Oavsett vad min egentligen är värd, så måste jag kunna hitta ett alternativ som är "ungefär" lika bra för samma pengar.

Så hitta en billig 690 SMR åt mig så styr vi direkt ;)!
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det är klart om du skådar min tidigare maskinpark så är det maskiner som är av det mer "spårsäkra" ållet som trakterats.

Måste dock tillägga att jag tycket SDn var skitkul!


Här är ju ungefär samma val som mellan SD vs S3..

Det du kallar nervöst i dukken, kallar jag trögt i de andra. För mig är Dukken HUR stabil som helst, jag förstår inte ens varför folk lägger pengar på styrdämpare om jag ska va ärlig. Och då har jag generation 1 som är rappare i försprång etc än uppföljaren. Knivskarpt chassie som svänger hur underbart exakt som helst.


Men inte lika touringvänligt som de andra två månne.

Ingen bättre, ingen sämre. Bara annorlunda!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kvaliteé...hmm, jämt skägg tycker jag! men trajjorna av senare år har ju klart bra finish

Finishen är nog bättre på trajjan, ja.. Men bortsett att skruvar kan skaka loss från KTM så har jag nog aldrig hört om nåt som direkt gått sönder. Tom de som krashat har kommit undan rejält billigt med få trasiga saker och billiga utbytesdelar. Hur det är på S3 har jag iofs ingen aning om.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag har inte provkört SD och har bara kört min S3 en säsong. Men jag älskar den, tyvärr är det som ni säger att fjädringen är undermålig. Har förhoppningar om att tweaka till den lite i sommar iaf.

Har kört bandag och gocartbana med den och den är klart jobbigare att klänga runt på än min förra hoj (en r6a).

Den är bekväm, enkel och rolig. Man tänker innan man åker hemifrån; jag tar det lugnt idag. Sen vid första raka så är det upp på slangen och sen är det kört :D
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag la märke till ETT fall där en S3 1050 skar i motorn, ägaren finns på sporthoj.com. Förmodligen är det inget vanligt, men kan vara bra att höra med folk lite om detta.

Se om fjädringen är undermålig, vem har sagt att det är förbjudet att byta fjädrar och bakdämp? :) Om man nu faller för en hoj så är det värt att förfina den istället för att köpa en hoj som går som man vill men inte ser ut som man vill :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Trajjan väger väl ca 20-30kg mer än sd ej att förglömma , mjuk framgaffel ..

Dock en skön hoj som passar fint till vardagsåka ;)
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Det där med mjuk framgaffel fattar jag inte. Tycker att min är stenhård/stötig och då har jag nollat inställningarna och bytt till ny olja med rätt nivå osv.

Vet nån vart man kan vända sig för att få hjälp att ställa in den så gott det går?
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Jag veta att du inte frågar efter andra alternativ, men jag tror du har missat ett.

Jag var själv sugen på Super Duke för ett par år sedan och sprang på Aprilia Tuono på vägen. Provkörde bägge på samma dag och valet var inte svårt för min del. Tuonon!

Mera motor och inte så nervös i chassit, svenska vägar är ju inte direkt supersläta.

Bara flear + på Tuo:tummenuppno Provkör och du behöver inte fundera mer:yoparty
 

sicarius

XRV Rider
Gick med
28 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1996, Honda XRV750 Africa Twin
SpeedTriplen är ju fantastiskt skön att köra, personligen gillar jag 3an, ett bra mellanting mellan vridet i en twin men samtidigt mycket hästar likt en 4a fast utan att ligga på några vrålande 10k i varv.

Köp min, jag tänker ägna mig åt grusåkning denna säsongen och har en -05a till salu! =)
 

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Provkör Street Triple/R. Jag hade en Speed Triple 1050 -05 innan och Streeten är mkt roligare.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Jag stod i samma val som dig fast med mål att köpa en SD -07 framåt eller en S3 -07 framåt och det blev som förstått en SD -08. Ångrar mig inte en sekund, jag tycker om utseendet på både S3an och SDn men efter lite övervägande så är SDn bättre på nästan alla punkter när det gäller chassi etc. Det enda som talar för S3an är att den har fler hästar men jag tror att det jämnar ut sig med tanke på att SDn är många kilo lättare. Sen har jag för mig att S3an 2005-2006 har haft problem med svampiga bromsar, vet dock inte om detta är någon garantiåtgärd eller om det är upp till var och en som S3-ägare att fixa, 2007-framåt är detta åtgärdat om jag minns rätt. Vilket talar till en nyare S3a = dyrare...

För ett få en S3a att bli snygg så krävs det en del modifieringar vilket leder till att ska man köpa den begagnad så vill man helst få med bellypan, flyscreen schyst 3-1 system etc. Medan på en SD så räcker det med andra ljuddämpare för att framhäva det underbara twinljudet lite extra. Så gillar man att lägga ut pengar på att byta fjädrar, köpa bellypan, flyscreen osv så skaffa en S3a medan om man vill få bra grejer som standard satsar jag mitt kort på SDn.

Kan tillägga att den SDn jag jämfört med i texten är 07-framåt och inte 05-06 som jag inte alls tycker är snygg i fronten.
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Jag har kört båda 2 och tycker superduken är den bättre av de 2:tummenupp

Sen e den ju mycket snyggare med
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Bara flear + på Tuo:tummenuppno Provkör och du behöver inte fundera mer:yoparty

Tuonon är fantastisk om man gillar Twin....
Gjorde samma val i våras....
Provade av hela naken hoj segmentet förutom Tuonon bestämde mig för Trajan tills en Tuono dök upp hakade på släpkärran o åkte o provkörde.... den följde visst med hem ... :D

När skall en motorcykel tidining samla samtliga balla nakenhojar i ett test...??? Så som det är nu utelämnas alltid någon modell....
Har inte sett ett enda komplett test av dessa underbara hojar.....
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag bromsade min S3 alldeles innan en flong ny SD. Jag hade 18 hp mer på hjulet och ruggigt mycke planare moment kurva:yoparty
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top