superduke 990 vs kawa z1000

Painriche

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Götet
Hoj
Triumph Daytona 675
Z1000 e en snäll hoj. Kändes väldigt allround när jag körde den.
Så länge du har respekt för hojen så tror jag det kommer gå galant för dig att byta.

Gick själv från Kawa zr7 (70Hkr) till speed triple (130+Hkr)...no problems...å då tog jag kortet förra året och kan inte anses som erfaren
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Har åkt mycket SuperDuke både av R-modell och den vanliga. Har även kört en del Z1000 och om man jämför dom 2 är Z1000 en helt själlös skapelse. Den är högvarvig, trött och tråkig vid direkt jämförelse. Däremot är den snygg. SD-Z1000 = 1-0

Sen mot Speedtriple som är en snygg, trevlig hoj, men som aldrig kommer i närheten av buset, närheten och känslan som en SD kan förmedla. SD-Speed3 = 1-0

Aprilia behöver vi väl inte ens ta, går dom sönder kostar det flis och dom står på verkstan och väntar på en mutter en hel säsong. KTM har 24h leverans på alla delar.

När du har kört dom båda så kommer du köpa en SD. Har du som mål att åka mycket bana kan en SD-R vara ett intressant alternativ, men på gatan kommer den bara vara obekväm, stötig och för sportig.

/ Jens
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Hmm, måste säga dock, Duke vildare än triple? Njae, skulle jag nog inte påstå. Visst den ligger bättre på vägen i kurvorna men mer busfaktor? Nej 1-1 skulle jag säga. Triplen har mer krut än duken.:arsele Men det var inte frågan eller hur?:D :D :FU :FU

Z1000 och duken? DUKE! Det är en helt sanslöst grym hoj som du kommer ha roligt med år efter år! Tycker inte ens att det är en tävling om man skall vara ärlig!:D :D
Jag vill också ha en duke...men två streethojar är kanske overdoing it!:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har du kollat på speed triple? Kombinerar de bästa från rad4 å twinnen.

Ang. Superduken har jag bara hört att den är lite väl vild kanske.
Speed triplen tror jag är som Duken fast liite mer sansad...

Jag hade Sumo 950:n våren -07, som blev statistik pga folks oförmåga att skilja på mitt & ditt.

När jag skulle ta ut en ny så var jag sugen på att byta till nåt annat för omväxlings skull och hade öppna sinnen. Kollade både på SuperDuke, Speedtriple, Daytona 675 och FZ1 bl.a...

S3:an leverar en GRYM motor. Sanslöst bottenvrid med mer effekt än SD:n på topp. Att den däremot skulle vara likvärdig i övrigt dementerar jag bestämt. Trajan har grym motor, faktiskt bättre än Duken, men det är bortsett utseendet det enda..

Duken är helt överlägsen i chassie, bromsar och X-factor..

TJÖÖP
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag hade Sumo 950:n våren -07, som blev statistik pga folks oförmåga att skilja på mitt & ditt.

När jag skulle ta ut en ny så var jag sugen på att byta till nåt annat för omväxlings skull och hade öppna sinnen. Kollade både på SuperDuke, Speedtriple, Daytona 675 och FZ1 bl.a...

S3:an leverar en GRYM motor. Sanslöst bottenvrid med mer effekt än SD:n på topp. Att den däremot skulle vara likvärdig i övrigt dementerar jag bestämt. Trajan har grym motor, faktiskt bättre än Duken, men det är bortsett utseendet det enda..

Duken är helt överlägsen i chassie, bromsar och X-factor..

TJÖÖP

Är superduken bättre än 950:n till lek på vägen? Och är den trevligare om man vill åka lite längre sträckor? Åhh va jobbigt det är med beslutsångest :gnissla
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är superduken bättre än 950:n till lek på vägen? Och är den trevligare om man vill åka lite längre sträckor? Åhh va jobbigt det är med beslutsångest :gnissla

Jag gillade 950n bättre som rolig gathoj..

Ska man dock åka bana, skjutsa, köra längre sträckor eller gillar farten i sig (vilket jag inte fattar vitsen i, man ramlar bara hårdare :gnissla ) så är SuperDuken överlägsen 950:n..

Men 950n är det roligaste jag haft. Stor nog att vara vettig, stark nog att åka motorväg, lätthanterlig nog att vara sanslöst kul och stark som BJÖRN.


Hade jag köpt ren gathoj idag hade det nog blivit Hyoermotard dock.. Men den fanns inte när jag tog ut min..

Glöm inte Buell, trevliga hojar med mycke karaktär!:tummenupp

Kor är också trevliga..


(Utan nån som helst mening att vara spydig.. Men Bullarna levererar ju som HD, mkt ljud, mkt "karaktär" och lite prestanda... Eller?)
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag gillade 950n bättre som rolig gathoj..

Ska man dock åka bana, skjutsa, köra längre sträckor eller gillar farten i sig (vilket jag inte fattar vitsen i, man ramlar bara hårdare :gnissla ) så är SuperDuken överlägsen 950:n..

Men 950n är det roligaste jag haft. Stor nog att vara vettig, stark nog att åka motorväg, lätthanterlig nog att vara sanslöst kul och stark som BJÖRN.


Hade jag köpt ren gathoj idag hade det nog blivit Hyoermotard dock.. Men den fanns inte när jag tog ut min..
)

Då borde ju nya 990sm vara den ultimata hojen kan man tro. Om inte karaktären är alltför olik 950:n. Fast bana vill man ju åka men lär ju inte bli så ofta :va Lite OT det här :tungan
 

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Åbo Finland
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
hmmm tycker jag får ta o försvara z1000 lite här nu... jag hade tidigare en kawa z750 -06. var så nöjd me den så nu då jag bytte upp mig blev det en sprillans ny kawa z1000. har inte hunnit köra många mil ännu men är verkligen så sjukt nöjd o skulle inte byta mot nåt annat:rock

körde dock superduken för två år på en provkörning o kan inte säga annat än att även d var en kanonhoj på alla sätt o vis. så summa summarum, båda är utmärkta hojar som man kan ha riktigt skojsigt med, så gå på känsla då du bestämmer dig:tummenupp
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Vill tillägga att SD bara är vild om man är vild i gashandtaget annars är den hur snäll som hellst. (inget att vara rädd för alltså även om man är rookie)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top