Superduke 990

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
tänkte höra lite här vad om det finns några som är lite mer pålästa på denna hojen än vad jag för tillfället är:)

Har bara haft rad fyror innan men denna hojen lockar då man nu står hoj lös :)

har en 2006 på gång! något man behöver tänka på? barn sjukdommar mm?
har hört att tankarna gjordes om på 2007 och uppåt men vad är fördelen med det?

Tacksam för alla svar jag kan få:)

//Fredrik

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
Fråga Rasorblade i superduke - tråden...
Känns som att han kan i princip det mesta om 990:n...

Lycka till med köpet

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Långa svaret har du i länken ovan med alla detaljer du kan önska, det har skrivits om skillnaderna ett stort antal gånger...

Det korta svaret är att 05-06 första årsmodellen har
- ful lampa, mindre tank ( som kan ge problem vid tvärnit om du kör på ångorna) större framdrev ( oftast redan åtgärdat) råare gång i motorn

+ brantare gaffelvinkel ( mer nervös men oxå mer lättsvängd) råare motorgång :)

Till 08 kom förutom snyggare framlampa och större tank oxå den svarta svingen.'

Slutsats = skiljer det mycket i pris och priset är avgörande, köp en 05-06 du kommer inte ha tråkigt

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
Att kolla på ditt objekt förutom de uppenbara slitdelarna drivpaket, däck, bromsar osv osv är: Stor service gjord vid 1500/3000mil med ventiljustering osv är gjord? Kolla läckage mellan block och cylinder (fram och bak) vanligt att cylinderfotspackningarna går på lc8orna och det är lite knepigt och dyrt att byta. Kolla så batteriet är fräscht, de behövs för att inte få startproblem. Har ägaren dragit fram snabbkoppling från batteriet är det ett plus. Är framgafflarna servade? dom har en tendens att vilja lyfta framhjulet lite ibland :hihi och slår man av så motorbromsar en twin ganska kraftigt... :rolleyes: Slipon är dyrt, sitter det redan monterat är det ett stort plus. Kolla läckage från slavcylindern till kopplingen, sitter framför framdrevet. Inte så dyrt att byta men runt 800:- om du gör det själv, min gav upp vid ca 1000mil.

Lycka till!!

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Att kolla på ditt objekt förutom de uppenbara slitdelarna drivpaket, däck, bromsar osv osv är: Stor service gjord vid 1500/3000mil med ventiljustering osv är gjord? Kolla läckage mellan block och cylinder (fram och bak) vanligt att cylinderfotspackningarna går på lc8orna och det är lite knepigt och dyrt att byta. Kolla så batteriet är fräscht, de behövs för att inte få startproblem. Har ägaren dragit fram snabbkoppling från batteriet är det ett plus. Är framgafflarna servade? dom har en tendens att vilja lyfta framhjulet lite ibland :hihi och slår man av så motorbromsar en twin ganska kraftigt... :rolleyes: Slipon är dyrt, sitter det redan monterat är det ett stort plus. Kolla läckage från slavcylindern till kopplingen, sitter framför framdrevet. Inte så dyrt att byta men runt 800:- om du gör det själv, min gav upp vid ca 1000mil.

Lycka till!!
Kunde inte sagt det bättre själv.. men så har jag lärt han allt jag kan.... :tungan

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jag kommer vid "normal" körning lite över 18mil på en tank med min -06a. Så större tank kan vara värt att tänka(tanka, höhö) på, inga under av bränsleekonomi dessa. =)

Och sen sägs ju 05-06 vara nervösare, och nu har jag inte kört så många hojar i mitt liv. Men det är ju inte så att en -06a vill kasta av dig vid minsta rörelse. Tycker ändå dom är hyffsat stabil. Aldrig skrämt mig än iaf. =)

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
tack så himla mycket:)

jag har pratat med honom och det verkar väldigt lovande med det ni skrivit :)
den ligger hyffsad i pris, gått 1700 mil och ventil justeringar mm precis gjorda..
accra på monterad och bänkad med pc på dynojet bänk!

han har lovat skicka lite nämre bilder på motor så man inte se att de läcker mm!

tack så himla mycket för alla snabba svar ni är kungar! :)

//Fredrik

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
Är det den helsvarta som ligger på Blocket? Isf såg den fräsch och redig ut :tummenupp

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
ja det stämmer :) trollhättan! killen verkar väldigt seriös och kunnig!

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Rolig hoj, hade en själv i några år... men 53900kr :gnissla. Känns som ett ganska rejält överpris för den.... men jag kanske har fel :3freak

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
Rolig hoj, hade en själv i några år... men 53900kr :gnissla. Känns som ett ganska rejält överpris för den.... men jag kanske har fel :3freak
låter lockande :)

Ja det kanske det är men med tanke på att det är lite system mm på den så är det ju värt lite! men jag får välll testa att pruta lite! :D
såg du hade en gixxer 1000 nu :) lite roligt att jag precis sålt min, hade en k8 i två år men har blivit sugen på lite mer naket! villken var du mest nöjd med?

//FA

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Som riktmärke så fick jag min för 45 (har jag för mig) ifjol vår. Typ 1100mil, dock original bortsett från puckar på hjulnaven och rensad rumpa. Repfri m.m. Så nu innan det är säsong och kanske svårt att provköra (kanske är vår i trollhättan nu iofs. :hej Norrland) Så borde det ju åtminstone gå att pruta bort ett par tusingar. Än om den är fin och har en del tillbehör.

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
jag ska gå in hårt då :)

tack för tipsen!

Som riktmärke så fick jag min för 45 (har jag för mig) ifjol vår. Typ 1100mil, dock original bortsett från puckar på hjulnaven och rensad rumpa. Repfri m.m. Så nu innan det är säsong och kanske svårt att provköra (kanske är vår i trollhättan nu iofs. :hej Norrland) Så borde det ju åtminstone gå att pruta bort ett par tusingar. Än om den är fin och har en del tillbehör.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...