Superduke. Bra sätt att kolla att batteriet laddas?

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
BMW F800R
Köpt ny hoj som hadde kasst batteri. köpte nytt som laddats ordentligt, satt i hojen och det funkade. Hojen fick stå i två veckor därefter körde jag ett par timmar. Nu fem dagar senare så startar inte skräpet, lyser men drar bara runt motorn några slöa varv.

Kan det vara så att batteriet inte laddas när motorn är igång och finns det något enkelt sätt att kolla detta?
Jag är förbannat skeptiskt mot elsystemet efter att det har strulat sedan dag ett.
Gäller en 07 KTM SureDuke

Tacksam för hjälp.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Mät på batteriet med motorn igång. Bör vara en 14 volt då.

KinOO

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
Rc8R-11 & Crf 450-07
Kolla sladdarna på batteriet, mina vibrerade loss och det blev glappkontakt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Instämmer
Mät på batteriet med motorn igång. Bör vara en 14 volt då.
och tänk på att ha minst halvljus tänt och kanske blinkers igång när du mäter spänningen.
För min laddningsregulator (som var kass) orkade med att ladda batteriet när ljuset inte var tänt.

Ravens

Gick med
28 Jul 2008
Hoj
BMW F800R
Tackar så mycket!

Kan man ta en vanlig rutten ClasOhlson multimeter eller ska det vara specialgrejjer?

Ravens

Gick med
28 Jul 2008
Hoj
BMW F800R
Tack som fan för det smarta schemat! jag gick igenom det och allt funkade tydligen som det ska.
Kan vara att det glappade i batteriet, har sprayat alla kontakter kring batteriet nu så jag hoppas det funkar.

rwetteholm

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2011
Hoj
05 Honda CBR1000RR
Mäta är fint, men annars;
starta hojen, sätt på lysen och lite sånt. Lyft pluspolen från batteriet. Dör hojen är det laddningen. Dör den inte så drar hojen tjuvström. Åtgärda genom att hitta felet eller sätt en huvudströmbrytare (vilket alltid är bra). Är det glapp så borde polerna se slitna ut trots nytt batteri.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
starta hojen, sätt på lysen och lite sånt. Lyft pluspolen från batteriet. Dör hojen är det laddningen. Dör den inte så drar hojen tjuvström. Åtgärda genom att hitta felet eller sätt en huvudströmbrytare (vilket alltid är bra). Är det glapp så borde polerna se slitna ut trots nytt batteri.

Fattar inte vad du menar helt ärligt.
Kan jag få mer info varför hojen inte skulle stanna om den drar tjuvström?.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Fattar inte vad du menar helt ärligt.
Kan jag få mer info varför hojen inte skulle stanna om den drar tjuvström?.

Om man kopplar bort batteriet och motorn stannar = då laddar inte generatorn! Batteriet är det som ger ström till tändning
Tjuvström = något som ligger och drar ström hela tiden,även med tändning avslagen = tömmer batteriet, generator och laddning kan fungera, tömmer batteriet ändå

Ravens

Gick med
28 Jul 2008
Hoj
BMW F800R

från min manual

"Never disconnect the battery while engine is running. This will destroy the rectifier-regulator."

bara så ni vet

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...