Superduke-tråden

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
insaniac skrev:
2626944 :D hade ju inte varit fel, men har nog min -05 en säsong till....

Men det är nog rätt tillfälle att byta nu. 2008 kommer väl RC8:an med 1198-kubiksmotorn och sedvanan säger ju att säsongen efter kommer den nya motorn i de nakna modellerna. Så om du byter nu till 2007 kan du byta till 2009 när den nya kommer, då kan du byta med jämna tvåårsintervaller. :)

Raderad medlem 21068

Guest
DR-Zätare skrev:
2626949 Men det är nog rätt tillfälle att byta nu. 2008 kommer väl RC8:an med 1198-kubiksmotorn och sedvanan säger ju att säsongen efter kommer den nya motorn i de nakna modellerna. Så om du byter nu till 2007 kan du byta till 2009 när den nya kommer, då kan du byta med jämna tvåårsintervaller. :)

visst det är ju kul att byta men tror jag ska modda till min nuvarande till säsong 07.
sugen på en RBM ( rapid bike module) funkar som en powercommander men med mer inställningar. nån som har satt dit nån sån?
och byta luftfilter till DNA filter som jag läst bra saker om.
men det är ju 4-5 månader till man får ut o gasa me bettan så mycket kan ändras.

DR-Zätare du som är så aktiv i tråden,du ska väl skaffa en SD till säsongen eller? :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
insaniac skrev:
2627077 visst det är ju kul att byta men tror jag ska modda till min nuvarande till säsong 07.
sugen på en RBM ( rapid bike module) funkar som en powercommander men med mer inställningar. nån som har satt dit nån sån?
och byta luftfilter till DNA filter som jag läst bra saker om.
men det är ju 4-5 månader till man får ut o gasa me bettan så mycket kan ändras.

DR-Zätare du som är så aktiv i tråden,du ska väl skaffa en SD till säsongen eller? :)

Jag måste sluta skriva här, du är den andra personen som försöker sälja en SD till mig pga att jag skriver så mycket i den här tråden! :)

Jag gillar KTM och har gillat SD sedan den kom ut plus att jag har en polare som kör en, därav mitt intresse och aktivitet i denna tråd. Jag kan dock riktigt motivera den merkostnad det skulle bli för mig att byta till en SD från min nuvarande hoj som är riktigt billig faktiskt. Nya -07:an är ju onekligen riktigt snygg, nya baken på R:en är grym och framlyset är ett klart framsteg även det.

Funkar den där RBM på vilken hoj som helst?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha
DR-Zätare skrev:
2627716 Vilka funktioner har de utöver vad en vanlig PowerCommander har? En PC mappar väl egentligen bara om hojen? Men den kanske kan styra tändningen också?

Ändra tändningen + höja varvtalet för Rapid 3 modulen.
Ha flera mappar inproggade som man skiftar med en knapptryck, t.ex.
en mapp när det regnar eller DB-Killer monterade eller en full blås
Stor fördel verkar vara att det är samma modul till alla hojar
och man bara skiftar kabelstam.

Undrar när det kommer till Sverige dock.....

Raderad medlem 21068

Guest
om det blir en "RBM" så får man nog beställa utomlands vilket jag tror kvittar.
pris jag hittat är mellan ca 3-5kkr.

Nu är ju frågan om det är värt pengarna, men i min uppfattning kan det göra så stor skillnad så att det känns som en helt ny hoj. (om man får det o lira)
powercommander3 gjorde mirakel på min förra hoj kawa z750 -04.

är det nån mer än jag som håller på och moddar sin SD nu i höst/vinter??

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
insaniac skrev:
2629400 om det blir en "RBM" så får man nog beställa utomlands vilket jag tror kvittar.
pris jag hittat är mellan ca 3-5kkr.

Nu är ju frågan om det är värt pengarna, men i min uppfattning kan det göra så stor skillnad så att det känns som en helt ny hoj. (om man får det o lira)
powercommander3 gjorde mirakel på min förra hoj kawa z750 -04.

är det nån mer än jag som håller på och moddar sin SD nu i höst/vinter??
Rapidbike verkar ju bra men man behöver väl nån som kan ställa in den här i sverige? det blir ju lite jobbigt att skicka iväg hela hojen. Men av det jag läst på superduke.net så verkar ju tuneboy ännu bättre, om dom nu bara bestämmer sig för att ta fram en som passar till 990:n. I vinter blir det mest lite smågrejor, har precis lackat cutsen jag köpt och ska sätta på den, funderar på lite racingdekaler (några snygga siffror) men jag har inte bestämmt mig ännu. annars så är det dax för stora servicen och däckbyte till våren så jag ska nog försöka hålla i degen...men vintern är ju lång så man vet ju aldrig.:rolleyes:

nån som ska åka nåt bana i sommar? själv har jag bokat andra helgen på gotland med actionpics sen blir det väl lite falkenberg.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
insaniac skrev:
2627077
... och byta luftfilter till DNA filter som jag läst bra saker om.

Förresten, jag har för mig att jag hörde att SD har så pass bra luftfilter original att det inte ger så mycket att byta till ett eftermarknadsfilter. Det var å andra sidan en KTM-handlare som sa det så han kanske är lite partisk.

Om du håller dig till att köpa Akrapovic-pipor så kan ju din handlare mappa om hojen med en standard-map från KTM/Akrapovic, du sparar ju 5000:- på en sådan grej så det kan väl vara värt att ha i åtanke i alla fall? Jag vet ju inte vilka pipor du tänkt köpa men är det ett par slip-on så kostar ju de flesta åtminstone 5000:- och uppåt vilket blir drygt 10000:- för burkarna plus RBM. Du får ju ett par Akrapovic för samma pris inkl. mappning.

Sidan du länkade till längre ned visade ett pris på EUR 540 för RBM, det är ganska saftigt även om den har bra funktioner för det lär ju tillkomma en eller ett par tusenlappar i bänktid och finjustering antar jag?

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Number 2 skrev:
nån som ska åka nåt bana i sommar? själv har jag bokat andra helgen på gotland med actionpics sen blir det väl lite falkenberg.
Ska själv till Gotland 2:a helgen så det ska bli kul att se den på bana (jo är lite "såld" på en SD just nu), själv vet jag inte vad jag kommer att åka på då ena är kraschad och den andra har motorn pajat på.:huvet

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
aRWe skrev:
2629865 Ska själv till Gotland 2:a helgen så det ska bli kul att se den på bana (jo är lite "såld" på en SD just nu), själv vet jag inte vad jag kommer att åka på då ena är kraschad och den andra har motorn pajat på.:huvet

Dra dit ett crosstyre på din Hayabusa istället så har du ju en fighter som heter duga! :yoparty

Raderad medlem 21068

Guest
DR-Zätare skrev:
2629842 Förresten, jag har för mig att jag hörde att SD har så pass bra luftfilter original att det inte ger så mycket att byta till ett eftermarknadsfilter. Det var å andra sidan en KTM-handlare som sa det så han kanske är lite partisk.

Om du håller dig till att köpa Akrapovic-pipor så kan ju din handlare mappa om hojen med en standard-map från KTM/Akrapovic, du sparar ju 5000:- på en sådan grej så det kan väl vara värt att ha i åtanke i alla fall? Jag vet ju inte vilka pipor du tänkt köpa men är det ett par slip-on så kostar ju de flesta åtminstone 5000:- och uppåt vilket blir drygt 10000:- för burkarna plus RBM. Du får ju ett par Akrapovic för samma pris inkl. mappning.

Sidan du länkade till längre ned visade ett pris på EUR 540 för RBM, det är ganska saftigt även om den har bra funktioner för det lär ju tillkomma en eller ett par tusenlappar i bänktid och finjustering antar jag?

har redan akrapovic dämpare på och mappat.
kommer höra med min lokale mcmekaniker om han nån möjlighet att mappa om/när jag skaffar rapidbike.
får nog räkna med 7-9kkr för filter, ommappning,rbm.
här kan man läsa om DNAfilter
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=212&postdays=0&postorder=asc&start=0

och en bild på filtret
http://www.dnafilters.com/newsdetails.asp?newsid=58

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
insaniac skrev:
2630017 har redan akrapovic dämpare på och mappat.
kommer höra med min lokale mcmekaniker om han nån möjlighet att mappa om/när jag skaffar rapidbike.
får nog räkna med 7-9kkr för filter, ommappning,rbm.
här kan man läsa om DNAfilter
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=212&postdays=0&postorder=asc&start=0

och en bild på filtret
http://www.dnafilters.com/newsdetails.asp?newsid=58

Ursäkta mig, men är du galen?? :)

Hur mycket räknar du med att tjäna på att byta filter och mappa om hojen med en RBM? Det kan ju inte ge mer än ett par hk på topp, max? Du har ju redan en mappning så varför göra om alltihop om det kostar så mycket pengar? Jag röstar på att du köper luftfiltret, behåller mappningen och lägger de resterande 6-8kkr på något annat...

Raderad medlem 21068

Guest
DR-Zätare skrev:
2630266 Ursäkta mig, men är du galen?? :)

Hur mycket räknar du med att tjäna på att byta filter och mappa om hojen med en RBM? Det kan ju inte ge mer än ett par hk på topp, max? Du har ju redan en mappning så varför göra om alltihop om det kostar så mycket pengar? Jag röstar på att du köper luftfiltret, behåller mappningen och lägger de resterande 6-8kkr på något annat...

haha well when u say it like that........
akrat o mappningen satt på när jag köpte den.
men den mappningen är inte lika optimal som rbm kommer att bli + mer inställningsmöjligheter.
vi får se (som bert karlsson brukar säga) om 4-5 månader cirkus om det är nån rbm på min superhertig och om det var värt pengarna.
ska slänga på miniblinkers o modda om bakdelen nu närmast,byta däck till pilot power.

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Vad jag hört så är mappningen i samband med akra likvärdig effektökningen med att montera pc.

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha
smacker skrev:
2630383 Vad jag hört så är mappningen i samband med akra likvärdig effektökningen med att montera pc.

Men fördelen med PC eller RBM är att du kan finjustera mappen, det finns inget chips eller map som är 100% just för din cykel utan att ha justerat i bänk.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
smacker skrev:
2630383 Vad jag hört så är mappningen i samband med akra likvärdig effektökningen med att montera pc.

Den mappningen är förmodligen likvärdig med att montera PCIII och ladda hem en mappning från deras hemsida, det vill säga det blir en ungefärlig mappning men den blir aldrig lika bra som att köra hojen i bänk och ställa in mappningen efter den individuella hojen.

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
Enligt mekanikern jag frågat så är problemet med akramappen att den går lite snålt och utan powercommander eller liknande så är det ingen idè med att byta luftfilter. Men jag tycker iallafall att den går bättre, men det kan ju vara inbillnig. Den går jämnare och bättre framförallt i mellanregistret.

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Nån hästkraft hit eller dit.....det är inte värt dessa (typ 5-10k) tusenlappar för man vill ändå ha nått ännu värre i slutändan. Har man pipor med annan mappning typ Akra mappningen som faktiskt är gjord för det systemet så räcker det. (tycker jag ialla fall)
Jag har själv Sebring pipor med Akra mappning och det är ju mest ljudet man vill ha.
Det är klart att man kan hitta nån hk till efter en massa timmar i bänk men man ska ju komma ihåg att de som talar sig varma för detta vill ju också tjäna pengar på att sälja tillbehören så enligt dem så finns det självklart en massa effekt att tjäna:arsele

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln