Superduke-tråden

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CB1000R
Har aldrig tidigare haft detta problem,och har ändå haft endel tvåtackts hojar som rykt på en hel del.
Duccen jag hade innan luktade aldrig,körde även med passagerare ofta.Inga problem alls, känns även som KTM:s avgaser luktar mer över huvud taget sämre förbränning kanske.

Har bara hunit köra med hojen ett par gånger,och då jag hade ryggsäcken märkte jag det tydligast. Får kanske skaffa tankväska eller ha ryggan på magen i stället.


Kan vara att du har köpit fel hoj:tungan
 

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
Superduke -06
Just förhållandet mellan Venom och SD ska bli intressant att se eftersom de till synes verkar ganska lika i sin fighter-framtoning. Möjligtvis blir Venom något dyrare och kanske hamnar någonstans mittemellan SD och RC8 med buset från SD och motor&chassi från RC8.

Om de nu ska trimma ned motorn så hoppas jag att de bara flyttar vridet lite längre ned i registret. Det verkar som att när japanska tillverkare säger att de "trimmat ned motorn för att göra den mer användarvänlig vid körning på allmän väg" egentligen menar att de använt billigare komponenter och tagit bort det roliga ur motorn genom att bara sänka vridet/effekten. Personligen tar jag heller en motor med vridet längre upp i registret än en motor med lägre vrid.

Venom kommer väl i princip att vara en strippad RC8 av vad jag har läst? Som Tuono då alltså. 154 bakhjuls hästar på en fighter från fabrik:Bugar B-King i all ära, men den väger fläsk. Fast alla de hästarna kommer nog att göra den lite svårhanterlig kanske?:D Kommer den med ryck i insprutet lär man väl göra ofrivilliga wheelies i böjarna vid gaspådrag:D

Jo japsarnas nedtrim:va Man vinner säkert 0.0005 nm vid 5000 varv, men skiten behöver likt förbannat fortfarande varvas, fast skillnaden då är att det inte händer något däruppe alls. Det som jag önskar en variant RC8 motorn skulle tillföra just Superduken är just den dära extra varvilligheten. Mer krut på topp skulle inte skada, annars är jag sketa nöjd med hur det ser upp på låga och mellan varv. Det får gärna finnas en balans på effekten. Skulle aldrig ge upp hanterligheten Superduken erbjuder för mera effekt.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Med lite aerodynamikutbildning i bagaget gissar jag att det även påverkas av förarens kroppsbyggnad och körställning. Jag som sitter relativt rakt i sadeln, med långa armar får mycket turbulens bakom mej och då dras avgaser upp i turbulensen. Kortare förare som antagligen får sitta lite mer framåtlutat pga kortare armar, genererar troligen mindre turbulens och då dras inte avgaserna upp bakom ryggen på samma sätt.

Mja om det vore så skulle brandkåren rycka ut varje gång Nickeluring åker :D
Iom hans längd :D
Jag har aldrig märkt att det luktat avgaser är iofs rätt kort i jämförelse 1.86 :) ..
Nä skämtåsido , Känns som det kasnke är nått med mappningen som inte är 100% Rökhojjarna kanske går lite fett ?
Annars är det väl bara att gasa lite mer :yoparty

Visst ja.. några som byter olja och filter efter vintervilan ? Känns nästan lite overkill för denna korta tid + att man fyller på med jämna mellanrum ..

Mvh
 
Last edited:

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Mja om det vore så skulle brandkåren rycka ut varje gång Nickeluring åker :D
Iom hans längd :D
Jag har aldrig märkt att det luktat avgaser är iofs rätt kort i jämförelse 1.86 :) ..
Nä skämtåsido , Känns som det kasnke är nått med mappningen som inte är 100% Rökhojjarna kanske går lite fett ?
Annars är det väl bara att gasa lite mer :yoparty
Mvh

Samma sak här, samma längd och samma rör, och upplever inte alls dessa problem. Jag luktar lika illa som vanligt!
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Visst ja.. några som byter olja och filter efter vintervilan ? Känns nästan lite overkill för denna korta tid + att man fyller på med jämna mellanrum ..

Mvh

Jag gör det. Ska ha in min hos hos Ragnar för styrdämparen och (kanske) lite annat godis, så då får det bli ett oljebyte på en gång. Hur långt har du kört?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Morsning . Tjaa sen 850mila servicen kanske 300mil... ska visst va lite bökigt att byta oljan med på Duken...
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Morsning . Tjaa sen 850mila servicen kanske 300mil... ska visst va lite bökigt att byta oljan med på Duken...

Man gör det själv utan problem, men det är "besvärligare" än på dom flesta andra hojarna i och med torrsumpen. Pluggar till höger och vänster, flera filter (bara ett som man byter) och så vidare.
 

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CB1000R
Morsning . Tjaa sen 850mila servicen kanske 300mil... ska visst va lite bökigt att byta oljan med på Duken...

Ska det verkligen behövas bytas efter så få mil??? Eller blir den gammal??
Tror nog det sitter mest i huvudet att man ska byta olja på våren.
Jag ska nog läsa oljetråden igen!
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Vore skönt att slippa ialf, så har man mer stålars till crashpuckarna som känns motiverade i år..

Fan va sugen jag blev på beriks skinnställ, snyggt är bara förnamnet :tummenupp
 

Bifogat

  • beriks.jpg
    beriks.jpg
    13.8 KB · Visningar: 86

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
oljebyte i samband med undanställningen på hösten ska det vara. Sen är det bara att köra på våren.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
oljebyte i samband med undanställningen på hösten ska det vara. Sen är det bara att köra på våren.

På tal om oljebyten. Jag har med jämna mellanrum (typ var 3e vecka) startat och varmkört hojjen ordentligt under vintervilan (vinter och vinter förresten, tog en stillsam premiärsväng till Gåshaga i går:). Dessutom gjorde jag ett in-between-services-olje/filterbyte i höstas och har bara kört 220 mil med nuvarande olja.
Vad säger ni, det borde väl vara ok även för pedanter?
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
På tal om oljebyten. Jag har med jämna mellanrum (typ var 3e vecka) startat och varmkört hojjen ordentligt under vintervilan (vinter och vinter förresten, tog en stillsam premiärsväng till Gåshaga i går:). Dessutom gjorde jag ett in-between-services-olje/filterbyte i höstas och har bara kört 220 mil med nuvarande olja.
Vad säger ni, det borde väl vara ok även för pedanter?

Ok för en pedant men inte för en purist :D
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Ok för en pedant men inte för en purist :D

Sant. Får jobba på purismen... Men så har jag inte heller din digra hoj-CV:D Endast den nuvarande samt en 640 sm 03- och en (håll i dig) Zündapp KS 125 av 1973 års modell.
114 kg, 100-oktan-soppa blandad m 3% 2-taktsolja, blinkers i styret, upphottad med GS-prylarna (dvs cylinder och fugge från crossvarianten) gav hela 19 hkr...
En vacker tid.
 

Bifogat

  • Zündapp KS 125 -73.jpg
    Zündapp KS 125 -73.jpg
    33.7 KB · Visningar: 113

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Sant. Får jobba på purismen... Men så har jag inte heller din digra hoj-CV:D Endast den nuvarande samt en 640 sm 03- och en (håll i dig) Zündapp KS 125 av 1973 års modell.
114 kg, 100-oktan-soppa blandad m 3% 2-taktsolja, blinkers i styret, upphottad med GS-prylarna (dvs cylinder och fugge från crossvarianten) gav hela 19 hkr...
En vacker tid.

Moose:

Du kan ju berätta om din resa i sommras, den verkade va väldigt "puristisk". Easy Rider ala KTM

Kan inte alla låta bilar/bussar stå på tomgång på nätterna så tempen håller sig över nollan så man kan ta ut åket nyss.

/A
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Sant. Får jobba på purismen... Men så har jag inte heller din digra hoj-CV:D Endast den nuvarande samt en 640 sm 03- och en (håll i dig) Zündapp KS 125 av 1973 års modell.
114 kg, 100-oktan-soppa blandad m 3% 2-taktsolja, blinkers i styret, upphottad med GS-prylarna (dvs cylinder och fugge från crossvarianten) gav hela 19 hkr...
En vacker tid.

Den där Zündan väger bort åtminstone ett par utav mina. rESpekCt!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Tog premiärturen på SD i dag. Blev väl 5 mil. Riktigt fint men kallt som satan om händerna. Temperaturen pendlade mellan -2 - 0,1.
Känner mig nöjd med köpet i alla fall. Sjukt lättslangad hoj :)...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top