Superduke-tråden

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Tjena! Någon som vet om något typiskt el vel på duken?? Har en 06a som är stendör på starten och i den digitala displayen.. all övrig el fungerar. har gått över alla säkringar vad ja kan se.. började med att det blinkade i hela displayen när man ryckte i styret.. finner inga brått eller minus fel. Snälla hjälp någon! Finns inga lediga tider o solen sjiner!!

Först och främst....Går startmotorn runt?
Kolla anslutningarna och kontakterna nere vid batteriet där samlas smuts och skit, har hört att det kan bli glappkontakt där ta loss och rengör med spray jukka lite på kablarna fram och tillbaka.
Kan vara något annat med.... man får kolla igenom alla eventuella felkällor...är batteriet friskt så att det orkar dra runt startmotorn..? prova att ladda eller byta ut ifall det behövs.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Hur stort är intresset för trim här? Hobbes är sugen, de vet ja! Igor bara måste va sugen då jag blåste om han som om det vore möte i Måndags kväll :arsele Är det några fler som vill klämma ut lite mer mos ur rovan? Finns ju färdigt kit via superduke.net men i ärlighetens namn så är Moto's pris rent löjligt mot vad det kan landa på om man fixar det själv. Desto fler ni blir desto billigare borde det bli enligt min logik.
Jag vägrar fortf. lägga upp min dynokurva med hk-siffror men kan lova på hedersord att hojen går som en raket jämfört med innan. Blir betydligt mycket lugnare på gasen också för er som stör er på ryckigheten vid låga varv.

Ett "kit" skulle isf. bestå utav ny luftburk, filter & allt annat som behövs vid montage (exkl. SAS-removal kit och motstånd). Kan även slänga på en USB-sticka med en TuneBoy mapp. Inte perfekt men bättre än Akramappen iaf.

Vilka är sugna?



Jag är definitivt på:tummenupp
 

insaniac

pompös och tandlös
Gick med
23 Dec 2005
Ort
skogen
Hoj
Kawasaki H2SX
Hur stort är intresset för trim här? Hobbes är sugen, de vet ja! Igor bara måste va sugen då jag blåste om han som om det vore möte i Måndags kväll :arsele Är det några fler som vill klämma ut lite mer mos ur rovan? Finns ju färdigt kit via superduke.net men i ärlighetens namn så är Moto's pris rent löjligt mot vad det kan landa på om man fixar det själv. Desto fler ni blir desto billigare borde det bli enligt min logik.
Jag vägrar fortf. lägga upp min dynokurva med hk-siffror men kan lova på hedersord att hojen går som en raket jämfört med innan. Blir betydligt mycket lugnare på gasen också för er som stör er på ryckigheten vid låga varv.

Ett "kit" skulle isf. bestå utav ny luftburk, filter & allt annat som behövs vid montage (exkl. SAS-removal kit och motstånd). Kan även slänga på en USB-sticka med en TuneBoy mapp. Inte perfekt men bättre än Akramappen iaf.

Vilka är sugna?



Jag är definitivt på:tummenupp



ja är nog på beror på kostnaden:näsblod
det där med att ta bort trekanten vid luftburken gör det nåt,eller rättare sagt kan nåt skadas om man kör utan det.
sen en fråga till om nån vet justera throttlebodies eller vad det nu är hur gör man det:va
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Kostnaden har jag ingen aning om än. Min tanke var att göra det så simpelt & enkelt som möjligt för att hålla ner kostnaden. Det som kommer skilja mot hans burk isf. blir att det blir ett platt lock ovanpå (som jag har nu) istället för hans med en liten förhöjning över trattarna samt helt utan nå extra finish (den syns inte vilket som). Skulle gissa på ~750:-/burk + filter.

sen en fråga till om nån vet justera throttlebodies eller vad det nu är hur gör man det:va

Antingen köper du en http://carbtune.com/ eller bygger nå eget liknande. Sen är det väldigt basic. Lyft på tanken, plocka bort locket på luftburken och luftfiltret. Se till att inget, ens i teorin, kan komma ner i maskin då du ska ha den igång sen, helt utan nå stopp ner i cylindrarna. Tappar du ner en skruv eller liknande är :brinnerup

Nåväl, när du fått bort filtret så tittar du ner på höger sida om insugspaketet (om du står framför hojen). Där sitter en skruv med en fjäder under sig, skruven är full med förseglingskladd, det är den du ska jobba med. Klockan ska monteras på det två vacuumslangarna som kommer från maskin. Den ena sitter precis ovanför oljekylaren, brevid expansionskärlet. En 6mm gummislang som går in i en kontakt. Ta ut kontakten (FI kommer blinka sen när du startar) och fäst slangen mot klockan. Den andra kontakten sitter på vänster sida. Den sitter ungefär vid trekanten på luftburken, en gummislang som går in i en kontakt och som sitter fast i ramen med hjälp av en gummihylsa. Den kan du se redan nu utan att ta bort nånting. När du fäst båda slangarna så är det bara starta och låta maskin gå varm. Läs av klockan, det ska vara en jämn nivå. Om inte, justera genom att vrida ovan nämnda skruv. Blippa lite på gasen emellan också.

Om du bara vill kolla för kollandets skull så skippar du hela grejen med tanken och bara plockar bort höger kylarvinge. Då kommer du åt båda kontakterna (den andra sitter ju som sagt redan synligt) och kan göra en koll först. Har du tur så står dom redan perfekt. Jag har jobbat på 4 Duke's och där har alla Iofs. varit galna, men man vet aldrig :tummenupp

Sen är ett bra tips att kolla TPS'erna också, när ändå du har dom framme.
 
Last edited:

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Hur stort är intresset för trim här? Hobbes är sugen, de vet ja! Igor bara måste va sugen då jag blåste om han som om det vore möte i Måndags kväll :arsele Är det några fler som vill klämma ut lite mer mos ur rovan? Finns ju färdigt kit via superduke.net men i ärlighetens namn så är Moto's pris rent löjligt mot vad det kan landa på om man fixar det själv. Desto fler ni blir desto billigare borde det bli enligt min logik.
Jag vägrar fortf. lägga upp min dynokurva med hk-siffror men kan lova på hedersord att hojen går som en raket jämfört med innan. Blir betydligt mycket lugnare på gasen också för er som stör er på ryckigheten vid låga varv.

Ett "kit" skulle isf. bestå utav ny luftburk, filter & allt annat som behövs vid montage (exkl. SAS-removal kit och motstånd). Kan även slänga på en USB-sticka med en TuneBoy mapp. Inte perfekt men bättre än Akramappen iaf.

Vilka är sugna?



Phett! Pluspoäng för ren kedja också :lol

Ska du börja grossistkränga? Inte en susning på vem som fräser alu ännu :/

/A
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Kostnaden har jag ingen aning om än. Min tanke var att göra det så simpelt & enkelt som möjligt för att hålla ner kostnaden. Det som kommer skilja mot hans burk isf. blir att det blir ett platt lock ovanpå (som jag har nu) istället för hans med en liten förhöjning över trattarna samt helt utan nå extra finish (den syns inte vilket som). Skulle gissa på ~750:-/burk + filter. .

Blir det en överdel och en underdel som filtret kläms i mellan eller fräser du ut en kant som filtert "styr" i ? Svetsas slang och givar-infästningarna fast i överdelen?
Jag har kollat på dina byggbilder och den luftburken såg ganska lätt ut å kopiera:)
Vet du vilken typ av filter du har, e de från någon bilmodell?
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
stör er på ryckigheten vid låga varv.

Ett "kit" skulle isf. bestå utav ny luftburk, filter & allt annat som behövs vid montage (exkl. SAS-removal kit och motstånd). Kan även slänga på en USB-sticka med en TuneBoy mapp. Inte perfekt men bättre än Akramappen iaf.

Vilka är sugna?



Phett! Pluspoäng för ren kedja också :lol

Sugen e man ju alltid :)

hehe så klart den ska vara ren :tummenupp

Vad blev det för svålar då?

Det blev Dunlop Qilifier RR 2.
ska bli intresant å prova.:tummenupp

gick bra i köerna mellan bilarna idag illafall!
 
Last edited:

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Ni som har bytt belägg på hojen, vad har ni använt för belägg? Jag såg nyss att KTM orginal skulle kosta runt 1000 spänn för beläggen fram. Finns det några bra som ni kan rekommendera?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Blir det en överdel och en underdel som filtret kläms i mellan eller fräser du ut en kant som filtert "styr" i ? Svetsas slang och givar-infästningarna fast i överdelen?
Jag har kollat på dina byggbilder och den luftburken såg ganska lätt ut å kopiera:)
Vet du vilken typ av filter du har, e de från någon bilmodell?

Det beror på vad folk är beredda att betala. Ska man ha med kant för filtret så blir det ju ~dubbla godset och massa fräsning = dyrare direkt. Men det funkar kanon även utan. Det är bara fästa locket, pressa in filtret, och skruva åt så sitter det sen. Själva konstruktionen är plättlätt att kopiera bara man har nån som gör jobbet! Själva filtret är från en gammal Ford, glömt vilken.
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Slängde på krasch puckar ikväll som vi gjort själva med hjälp av en flickväns pappa. Tack för hjälpen Janne!
Tycker dom blev jävligt bra till vettiga pengar. Tror vi hamnade runt 400:- per gubbe totalt med material och skruvar.
Tanken är att borra dom övre med så att dom ser lika dana ut men det får vänta tills i vinter.
Vi som kör med dom är: Henke (b0bl00i), Robban (Cliff_Barnes) och jag.

Jag köper gärna! Snarast:tummenupp
 

Devil_driver

Pain is temporary, glory last forever
Gick med
30 May 2009
Ort
SuperDuke City
Hoj
Superduke, Husaberg 501 FC < 4sale
Först och främst....Går startmotorn runt?
Kolla anslutningarna och kontakterna nere vid batteriet där samlas smuts och skit, har hört att det kan bli glappkontakt där ta loss och rengör med spray jukka lite på kablarna fram och tillbaka.
Kan vara något annat med.... man får kolla igenom alla eventuella felkällor...är batteriet friskt så att det orkar dra runt startmotorn..? prova att ladda eller byta ut ifall det behövs.

Instämmer, jag var tvungen att kabbla igång hojen förra veckan. Kom åt någon sladd nere vid batterilådan. Sen var hon stendöd. Bara lite lätt glapp i en koppling visade det sig.
 

OggeJR

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
arvika
Hoj
KTM SuperDuke, KTM 525
Tack för svar! Har prövat att förbikoppla startmotorn och den snurrar fint så kräm finns det nog av. Måste vara någon glappkontakt någonstans.. allt började ju men att den gick lite ryckigt och att FI lampan blinkade till lite i samma veva. Man ska vell kunna läsa av va det är för fel med hjälp av FI. Men den e ju stendöd oxo. får vell pilla vidare o hoppas på det bästa! kör lite extra åt mig så länge! :)
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Tack för svar! Har prövat att förbikoppla startmotorn och den snurrar fint så kräm finns det nog av. Måste vara någon glappkontakt någonstans.. allt började ju men att den gick lite ryckigt och att FI lampan blinkade till lite i samma veva. Man ska vell kunna läsa av va det är för fel med hjälp av FI. Men den e ju stendöd oxo. får vell pilla vidare o hoppas på det bästa! kör lite extra åt mig så länge! :)

Testat att dra isär alla kontakter runt batteriet? Lätt att man får in fukt i dom, man får precis samma symtom som om det vore batteritorsk.

/A - Som tvättar cykeln lite för ofta.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Då har man luftat hojen på Sviesta för första gången i år. Själv tyckte jag att jag körde som en kratta och det började släppa först 3e körpasset. En kompis klockade och sa att jag hade en varvtid på ca 1:10. Så nu vet jag det i alla fall. Någon mer som har testat tid på den banan?
Såg någon mer Grå SD som körde samt en orange med Acra som inte fick köra.

Kul var det i alla fall och trots att det var fullt. Många som inte var i tid fick åka hem.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Måste vara någon glappkontakt någonstans.. allt började ju men att den gick lite ryckigt och att FI lampan blinkade till lite i samma veva.
Kolla huvudsäkringen vid batteriet , den kan glappa .
Det står en del om liknande problem några sidor tebax ;)
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Slängde på krasch puckar ikväll som vi gjort själva med hjälp av en flickväns pappa. Tack för hjälpen Janne!
Tycker dom blev jävligt bra till vettiga pengar. Tror vi hamnade runt 400:- per gubbe totalt med material och skruvar.
Tanken är att borra dom övre med så att dom ser lika dana ut men det får vänta tills i vinter.
Vi som kör med dom är: Henke (b0bl00i), Robban (Cliff_Barnes) och jag.

Skulle haft dom idag, bromsade omkull o skrapa lite här och där:huvet:huvet
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Skulle haft dom idag, bromsade omkull o skrapa lite här och där:huvet:huvet

Hoppas du inte slog dig nå värre!

Dra ett PM om vad du sabbat, jag har en hel del med SD prylar ligger. Hälften vet jag inte ens vart jag fått tag på :D Men allt är till salu till betydligt bättre priser än vad din lokale handlare kommer vilja ha (om du inte tar det på försäkringen då). Kraschisar kan du köpa av Hobbes, han är svensk generalagent för R&G :gnissla

Sen kan jag passa på att tipsa om xenoninstallation också.. Även om man kopplar allt "rätt" så betyder det inte att det funkar. Jag har pulat hela em. i garaget med multimeter för att få ordning på min lampa (trodde den gått sönder). Höll på att bli tokig ett tag! Men, ska ni montera xenon så glöm att jorda mot konsolen som håller hela frontmasken (den som sitter i underkant). Det funka i 150 mil sen bara vägra den. Fick flytta jorden till ovanför vattenpumpen och då funkar det perfekt igen. Detta kan även gälla er som har problem med att xenonlampan inte hoppar igång vissa gånger. Jag hade kruxet och när Luring var förbi igår berätta han att han hade haft samma problem (men vet inte vart han jordat) på sin SD. Nåväl, skit i att jorda mot den konsolen :tummenupp
 
Last edited:

Superduke.FKP

Ny medlem
Gick med
29 May 2009
Ort
Falköping
Hoj
Vit Superduke -08
Halooo.
Nu går hertigen igen efter onsdagens stopp, tuvärr så fanns det inga felkoder registrerade och maskinen funkade när den kom in i verkstaden (så jävla typiskt)
Det enda som de kunde hitta var lite fukt i några kontakter.
Kan bli lite svårt att lita på han nu framöver ifall han stannar igen nån stans.
Men nu går han så då körs det. hi hi !!

Apropå något annat, jag vill ha tag i en mindre skyllt och undrar lite lätt vad som passar bra samt var ni hittat dom, via vägverket får man väl samma som man har antar jag?

Glömde en sak.
Jag kan varmt rekomendera KTM Assistans om ni får probs ute på vägarna, funkade kanon och kostade inte en spänn, fick vänta ca:30 min från det jag ringde tills bärgarn kom.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top