Superduke-tråden

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Var det såna här? http://cgi.ebay.co.uk/Racing-Clutch...25?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3f0495d385

En liten fundering angående dessa, har du monterat dem? Hur många fingrar får du plats med? Rår du på att frikoppla med ett finger (tänkte då man kopplar upp duken på bakan) då jag för tillfället med original tycker att det är lite väl tungt med ett finger så brukar köra två, så är nyfiken om dessa gör att man orkar med ett finger.. :)

Sen är även jag fundersam över hur kvalitén och finishingen, hur upplever du det?

Citerar mig själv sedan tidigare då jag inte fick något svar på min fundering. Frågan lyder enligt tidigare samt att är dessa något att satsa på eller ska jag satsa på lite dyrare/värre grejer?

Det jag är mest intresserad på är om det med andra grepp kommer leda till att exempelvis koppla med enbart ett finger blir lättare iom att hävarmen ändras etc..? :)

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Var det såna här? http://cgi.ebay.co.uk/Racing-Clutch...25?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3f0495d385

En liten fundering angående dessa, har du monterat dem? Hur många fingrar får du plats med? Rår du på att frikoppla med ett finger (tänkte då man kopplar upp duken på bakan) då jag för tillfället med original tycker att det är lite väl tungt med ett finger så brukar köra två, så är nyfiken om dessa gör att man orkar med ett finger.. :)

Sen är även jag fundersam över hur kvalitén och finishingen, hur upplever du det?

Stämmer bra, de greppen var det! Nu är det monterat och klart! Sitter som en smäck och finishen ser mycket bra ut! Jag vågar dock inte svara för hur de ser ut i färgen efter en säsongs körning, men om de kostar ca 400 pix för broms/koppl-grepp kanske det inte är hela världen... De känns sköna men väglaget gör att jag inte kunnat med mer än "torrbrytning" i garaget. Man behvöer justera in tryckstången för handbromsen då bromsen annars ligger på ordenligt med detta handtag jmf det orginalhandtaget.

Jag får plats med två fingrar bekvämt och lägger man till ett tredje hamnar det lite ute på avrudningen. Kan försöka komma ihåg att ta ett foto i helgen så får du se hur mycket av mina fingrar som får plats på handtaget. Enda sättet att ändra hävarmen (utväxlingen känns inte nämnvärt förändrad efter bytet) är ju att flytta handen utåt dvs. få fingret längre ut på greppet alt. skjuta in handtaget mer mot mitten på styret för att få längre hävarm. Annars får du väl börja gå på gymmet, du har ju någon månad kvar till säsong.

Jag tyckte helt klart det var värt ett försök med tanke på prislappen!

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Stämmer bra, de greppen var det! Nu är det monterat och klart! Sitter som en smäck och finishen ser mycket bra ut! Jag vågar dock inte svara för hur de ser ut i färgen efter en säsongs körning, men om de kostar ca 400 pix för broms/koppl-grepp kanske det inte är hela världen... De känns sköna men väglaget gör att jag inte kunnat med mer än "torrbrytning" i garaget. Man behvöer justera in tryckstången för handbromsen då bromsen annars ligger på ordenligt med detta handtag jmf det orginalhandtaget.

Jag får plats med två fingrar bekvämt och lägger man till ett tredje hamnar det lite ute på avrudningen. Kan försöka komma ihåg att ta ett foto i helgen så får du se hur mycket av mina fingrar som får plats på handtaget. Enda sättet att ändra hävarmen (utväxlingen känns inte nämnvärt förändrad efter bytet) är ju att flytta handen utåt dvs. få fingret längre ut på greppet alt. skjuta in handtaget mer mot mitten på styret för att få längre hävarm. Annars får du väl börja gå på gymmet, du har ju någon månad kvar till säsong.

Jag tyckte helt klart det var värt ett försök med tanke på prislappen!

Jag vet inte om fem pass i veckan på gymmet under 6 års tid är för lite men borde räcka:va Jag har provat med fingret längre ut på greppet på originalgreppen men blir inge bekvämt och onödigt trögt.

Ta gärna bilder och visa så får jag något att grubbla på de sista två månaderna innan besten ska ut :)

Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Jag har med handlat likadana grepp fast av en annan säljare, kan inte påstå att det kändes nåt nämnvärt trögare,kvalitén kändes bra fast fick spänna skruvarna lite så det blev tightare i leden. Men jag funderar på en annan slavcylinder för att få mjukare koppling.

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Jag har med handlat likadana grepp fast av en annan säljare, kan inte påstå att det kändes nåt nämnvärt trögare,kvalitén kändes bra fast fick spänna skruvarna lite så det blev tightare i leden. Men jag funderar på en annan slavcylinder för att få mjukare koppling.

Det jag hade i tanke var om greppen kunde göra så att det blev mindre trögt än det är original. Vet att jag låter som värsta klenisen, det är inte fallet utan att jag vill kunna koppla ur med enbart en finger :p

Om man byter slavcylinder göra det så att kopplingen kommer upplevas mjukare/mindre trög?

fjäder

Frukost är för mesar.
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
07 KTM Superduke
Är det svårt att utföra en service själv, känns som man blir blåst om man lämnar in hojen för detta.
Ventilerna skall kollas b.la.!

Finns det nån manual eller ...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det svårt att utföra en service själv, känns som man blir blåst om man lämnar in hojen för detta.
Ventilerna skall kollas b.la.!

Finns det nån manual eller ...

Rent så känns... Behöver du fråga så bör du nog lämna bort det.

Men anledningen till att det är dyrt är främst för att man behöver riva typ halva hojen för att komma åt grejerna. Tar jäkligt lång tid helt enkelt och är mkt jobb för att komma åt det där som är det viktiga.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Det jag hade i tanke var om greppen kunde göra så att det blev mindre trögt än det är original. Vet att jag låter som värsta klenisen, det är inte fallet utan att jag vill kunna koppla ur med enbart en finger :p

Om man byter slavcylinder göra det så att kopplingen kommer upplevas mjukare/mindre trög?

om det är större diameter på cylindern så blir det mjukare men slaglängden blir kortare eftersom det går åt mer olja.
Jag vill med ha en lättare koppling men greppen i sig gjorde ingen märkbar skillnad åt nåt håll mer än att dom var sköna o snygga.

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
om det är större diameter på cylindern så blir det mjukare men slaglängden blir kortare eftersom det går åt mer olja.
Jag vill med ha en lättare koppling men greppen i sig gjorde ingen märkbar skillnad åt nåt håll mer än att dom var sköna o snygga.

Okej men då kanske det är värt att byta ändå, original är varken supersköna eller snygga..ska grunna på saken :)

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Jag tror jag ska ha hojen kvar ett tag till i alla fall. Jag hoppas den kommer att användas lite mer än förra året då jag körde den mindre än 200 mil...ett dystert år i min hojkarriär. :(

Om jag säljer slirkopplingen så ska jag ha 6 500:- för den. Jag samarbetade lite med den svenske importören och testade nästan alla kombinationer av primär- och sekundärfjädrar i kopplingen. Konfigurationen den har nu är optimal för SD'n.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Någon som vet vad det är för färgkod på tanken/kylarvingarna på en SDR Svart?

För övrigt så tycker jag att vi bör tjata på KTM om att dra igång en Superduke cup. Verkar som om väldigt många som åker SD är sugna på att raca lite. Kanske köra paralellt med 690cupen.
Borde ju vara reliativt billigt med, efter som man kan köpa en SD från 50´ nu, som borde vara relativt konkurrenskraftig.
De verkar ju klara sig relativt bra från skador vid vurpor med ju :rolleyes: .
Bara en tanke från mig!

Last edited:

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Hur har det gått med bilder på greppen vi pratade om tidigare? Skulle vara intressant att se hur slutresultatet blev :)

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
KTM Superduke 05
Tog premiär turen på nya duken idag fy fan vad kallt men fan vilken härlig hoj :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln