Superduke-tråden

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jesper Cronelid skrev:
2299137 Jag är skitsugen på en SD och var över till Superbike och kollade på den oranga som står där, i förrgår.

Det är ju lite stålar, 115 tyysen, men antar att det är värt stålarna.

Har inte provkört någon än, men ändå :gnissla

Tänkte att antingen så lämnar jag monstern i inbyte, eller så väntar jag in 07erna och säljer duccen privat.

Frågan är, ska man vänta tills 07erna (Några förändringar? När kommer dom?) eller en 06a? När kommer 1150n?

Tackar, J

Enda förändringen jag vet till 07 är att det kommer en GRYMT snygg orange/svart lackering. Däremot till 08 går det ju rykten om att det ska komma en ny motor på 1150 kubik, tagen ifrån KTM:s kommande landsvägshoj men det är ju bara rykten och obekräftade sådana, det beror ju också på när landsvägshojen kommer eftersom SuperDuken lär uppdateras året efter.

Skulle jag köpa en SD nu så skulle jag köpa en -05 som har gått ett par hundra mil, de får du rätt billigt.
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
verkar mest vara kosmetiska förändringar till 07, backspeglar och lampa, å lite andra färger. Å radiella bromsar fram.
 

Bifogat

  • sd07pres.jpg
    sd07pres.jpg
    67.7 KB · Visningar: 602

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Tro inte på alla rykten som står här och där om kommande modeller.
Många tror att det kommer en ny vanlig Duke 690 nästa år exempelvis men jag har pratat med en KTM återförsäljare som nyligen varit i Österrike hos KTM och det kommer inte någon 690 som en del väntar på och vill köpa nästa år.
Alltså LEV i nuet för man vet inte vad som sker i morgon :)
ÄR grymt nöjd med min 06:a.....fan va man kan stå på när det svänger den är superkul att köra med på lite attack!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Karhu skrev:
2312719 måste provköra sägs att den ska va helt sjuk lätt på slangen
ingen som vill byta :D

Jag har inte världens bästa teknik när det gäller att wheela men jag tycker inte den är speciellt lätt att köra på bakhjulet med. Jag har svårt att hitta balanspunkten på den och jag tycker hela tiden det känns som att den vill få ned framhjulet i backen igen och man måste mota det med mer gas så att det bara går fortare och fortare. Det kan ju höra till saken att det är en kompis som har en SD och jag OGÄRNA vill slå över med den så jag laddar inte riktigt lika mycket som jag gör med min egen...

Jag läste även i engelska RPM att de inte heller tycker den är särskilt enkelt att köra på bakhjulet med. De skyllde på den centraliserade massan som gör att man måste ligga väldigt högt med den för att få någon balans i den. Det är förmodligen där jag har mitt problem också, jag vågar inte ligga nog högt med den och då måste man ju som bekant hela tiden mata mer gas för att hålla upp framhjulet.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Instämmer, balanspunkten ligger ganska högt det är därför den verkar lite svårslangad men har man bara hittat den så går det bra :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
AddeRS skrev:
2313337 Instämmer, balanspunkten ligger ganska högt det är därför den verkar lite svårslangad men har man bara hittat den så går det bra :)

Det är ju coolt med höga wheelies så då antar jag att det gör SD till en cool hoj! :hihi
 

MikkE

Guest
Läst en hel del nu i tråden (inte allt) men SuperDuken är ju lite av den ultimata hojen iaf. Nu när man ÄNTILGEN kommer att tjäna in pengar så har tankarna gått i vad för hoj man ska börja med. Var först inne mkt på en supermotard då den är billig att äga och rolig. Sedan kom jag in på att fixa en sport till en streetfighter.
Nu när man läser om SuperDuke så är den både av supermotard och streetfighter, perfekt alltså!

Men den är ganska så dyr att köpa? Hur är den att äga?
Har inte fått nån uppfattning om priser på den.
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Det här med att se Superduke som en supermotard förstår jag inte alls... Många verkar ha uppfattningen att det finns lite motard kvar i den, men den har i mina ögon bara delar av namnet (och kanske lite av utseendet också då) gemensamt med den lilla Duke:n, och inte ens den var ju speciellt mycket motard egentligen. Den som är ute efter någon sorts supermotard-egenskaper ska nog leta på annat håll.

Att äga en SD kan jag inte uttala mej om än eftersom jag bara har kört den 130-140 mil hittillls, men försäkringsmässigt är den bara marginellt dyrare för mej än vad min "gamla" 660 var, och den var heller inte dyr.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
MikkE skrev:
2313631 Läst en hel del nu i tråden (inte allt) men SuperDuken är ju lite av den ultimata hojen iaf. Nu när man ÄNTILGEN kommer att tjäna in pengar så har tankarna gått i vad för hoj man ska börja med. Var först inne mkt på en supermotard då den är billig att äga och rolig. Sedan kom jag in på att fixa en sport till en streetfighter.
Nu när man läser om SuperDuke så är den både av supermotard och streetfighter, perfekt alltså!

Men den är ganska så dyr att köpa? Hur är den att äga?
Har inte fått nån uppfattning om priser på den.

Tycker inte heller att det e så mycket motard över duken..
man sitter ju skapligt framåtlutad å har en shyst tank å slå bollarna i :)
Vill man ha en stooor motard så e 950:in trevlig :banana

//Freddan
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Psychodad skrev:
2320754 Det här med att se Superduke som en supermotard förstår jag inte alls... Många verkar ha uppfattningen att det finns lite motard kvar i den, men den har i mina ögon bara delar av namnet (och kanske lite av utseendet också då) gemensamt med den lilla Duke:n, och inte ens den var ju speciellt mycket motard egentligen. Den som är ute efter någon sorts supermotard-egenskaper ska nog leta på annat håll.

Att äga en SD kan jag inte uttala mej om än eftersom jag bara har kört den 130-140 mil hittillls, men försäkringsmässigt är den bara marginellt dyrare för mej än vad min "gamla" 660 var, och den var heller inte dyr.

Konstruktionen har inte så mycket motard över sig alls, precis som du skriver. Däremot tycker jag att supermotard-andan lever i SuperDuken. Motardkonceptet är väl att man kör för att ha roligt, inte för att sätta så bra varvtider som möjligt (sporthojar), se så bra ut som möjligt (custom, även om inte alla tycker de är snygga...) eller ta sig fram så effektivt som möjligt över långa avstånd (touring).

Detta roliga uppnår man enligt motard-konceptet med låg vikt och ett kvickstyrt chassi som är uppsatt för att fungera bra under verkliga förhållanden på vanliga vägar, inte släta roadracingbanor. SuperDuken är ju både lätt och har ett ganska så snabbt chassi. Även körställningen påminner ju en del om supermotard eftersom man sitter upprätt jämfört med många andra sporthojar även om benvinkeln är ganska kraftig.

Så även om man har använt ett annat tillvägagångssätt tycker jag ändå man lyckats bygga in lite supermotard-ande i SuperDuken.
 

jonkster

Fetto MC is da shit.
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Falun
Hoj
CF Moto 650NK. Suzuki M800. Exxo Bullet 150,
Motard eller inte?

Jag har kört motard i flera år men tröttnat på att man aldrig kan åka längre sträckor, provade lite allt möjligt innan jag fastnade för SD som enligt mig är en streetfighter med motardkänsla.
Har haft min två säsonger nu och vill inte byta mot något.
Det enda jag kan säga negativt är vid bankörning när man får till snabba varvtider så är fotpinnar, växelpedal, bromspedal, avgassystem och kopplingskåpan i backen..... :yoparty
Har kapat den fula flärpen bak och satt en mininummerplåt mellan sebringpiporna.
 

Bifogat

  • KTM+Suzuki 002.jpg
    KTM+Suzuki 002.jpg
    118.9 KB · Visningar: 675

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Tycker inte att det är någon motard över SD mera en sporthoj med crossstyre så känns den. Hade en KTM 660 innan så jag vet vad jag jämför med. Vill man ha en motard som man kan åka långt på så skulle jag föredra KTM 950 SM.
Konstigt att allt skrapat i på din hoj när inte ens däcken blivit ordentligt ruggade :confused: .....bilden kan ju vara gammal iof.
Har du dB killers i piporna när du åker bana...?....tänkte på dB kraven på banorna.
Någon som är sugen på en KTM 990 SD-06 (135 mil) ska ev sälja min... :confused: :( skicka PM i så fall.
 

jonkster

Fetto MC is da shit.
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Falun
Hoj
CF Moto 650NK. Suzuki M800. Exxo Bullet 150,
smaken är som baken

AddeRS skrev:
2325606 Tycker inte att det är någon motard över SD mera en sporthoj med crossstyre så känns den. Hade en KTM 660 innan så jag vet vad jag jämför med. Vill man ha en motard som man kan åka långt på så skulle jag föredra KTM 950 SM.
Konstigt att allt skrapat i på din hoj när inte ens däcken blivit ordentligt ruggade :confused: .....bilden kan ju vara gammal iof.
Har du dB killers i piporna när du åker bana...?....tänkte på dB kraven på banorna.
Någon som är sugen på en KTM 990 SD-06 (135 mil) ska ev sälja min... :confused: :( skicka PM i så fall.
Bilden är från förra året när jag nyss byggt om den och kört ca 10 mil.
Har insatserna i på banan, då klarar den bullerkraven med nöd och näppe.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Går den inte ruttet med insatserna instoppade för den är ju ommappad utan insatser?? eller....
 

jonkster

Fetto MC is da shit.
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Falun
Hoj
CF Moto 650NK. Suzuki M800. Exxo Bullet 150,
AddeRS skrev:
2325642 Går den inte ruttet med insatserna instoppade för den är ju ommappad utan insatser?? eller....
Nej ingen större skillnad, lite mindre muller bara.
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
AddeRS skrev:
2325642 Går den inte ruttet med insatserna instoppade för den är ju ommappad utan insatser?? eller....

Tänkte precis ställa samma fråga, men nu har jag testat själv... Verkar fungera ganska bra. Ragnar varnade för att den skulle gå pissigt på låga varv, men jag tycker faktiskt att den var mycket sämre på låga varv med originalmappen som jag körde ett tag med insatserna monterade. Har inte testat mer än en kort bit än iofs...
Tycker för övrigt inte att den blir så värst mycket tystare med insatserna, men det kan ju bero på att jag testade med min gamla hjälm. Utan insatser vrålar den hela tiden, med insatser monterat låter den bara när man gasar, verkar det som.

Anledningen till att jag monterade insatserna är att jag funderar på att åka till Rörken imorron kväll och bli av med min (och hojens) oskuld, om vädrets makter är med oss. Jag antar att man inte får vara med där utan insatserna, korrekt?
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Utan insatser så bli du bannlyst på Rörken. :mad:
Du måste vara där i god tid innan och få tag i en grön väst och gå en kortare teorikurs. Jag har kört på rörken förr (med andra hojjar) och det är väl nyttigt det svänger hela tiden eftersom banan är så liten, men personligen så tycker jag att det suger där.
Har du monterat krashpuckar på hjulen och ramen??
Jag siktar på att ta mig till en "riktig" bana istället men det är klart att det är en bit att åka (20-25 mi) lså då tas hojjen upp på släpkärra för transport.
Lycka till! :)
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
AddeRS skrev:
2326021 ...personligen så tycker jag att det suger där.
Har du monterat krashpuckar på hjulen och ramen??

Vi ska alla börja nånstans... Har inte några större förhoppningar om upplevelsen i sig på Rörken, men jag kör nog (tyvärr) inte bättre än att jag kan lära mej en del på det än iallafall. "Riktig" bana står också på schemat, bara inte riktigt klart när det blir.

Inga kraschpuckar nånstans än, och farten ska anpassas efter det faktumet. Vad kostar egentligen en full uppsättning puckar, nån som vet? Jag ska ha det, men det är ju bra att vara förberedd på vad det kommer kosta. :död
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Psychodad skrev:
2327090 Vi ska alla börja nånstans... Har inte några större förhoppningar om upplevelsen i sig på Rörken, men jag kör nog (tyvärr) inte bättre än att jag kan lära mej en del på det än iallafall. "Riktig" bana står också på schemat, bara inte riktigt klart när det blir.

Inga kraschpuckar nånstans än, och farten ska anpassas efter det faktumet. Vad kostar egentligen en full uppsättning puckar, nån som vet? Jag ska ha det, men det är ju bra att vara förberedd på vad det kommer kosta. :död

Jag har inte sett några kraschpuckar till ramen på SuperDuke men hjulaxlarna finns original från KTM, tror de kostar någonstans kring tusenlappen för fram och bak tillsammans.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top