SUPERMEGA-tråden om villauppvärmning!

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Det är inte så att huset är taskigt isolerat? Moderna fönster gör underverk. Isolerade mormors vindsbjälklag för några år sedan. Blev avsevärt bättre.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Det är inte så att huset är taskigt isolerat? Moderna fönster gör underverk. Isolerade mormors vindsbjälklag för några år sedan. Blev avsevärt bättre.

Fönster med thermo är A och O ! Helt klart sen kan man börja snacka olika andra isoleringsmaterial i väggar , dörrar och tak . Sen kan man börja snacka uppvärmnings system men Fönster ÄR VIKTIGAST !!! :7peta

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fönster med thermo är A och O ! Helt klart sen kan man börja snacka olika andra isoleringsmaterial i väggar , dörrar och tak . Sen kan man börja snacka uppvärmnings system men Fönster ÄR VIKTIGAST !!! :7peta

Har gamla enkelglas med innanfönster, 2meter höga men täta, blir ju drygt 10cm stillastående luft mellan inner och ytterglasen, kan jag verkligen tjäna så mycket på att byta?

Trodde stor luftspalt slog moderna fönster bara det är tätt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Tak är förvisso det viktigaste anser jag men sedan kommer fönster. Jag har en liten lathund med effektförluster vid olika dimensioner av isolering i tak, väggar och även fönster där u-värden används. Givetvis är det otroligt viktigt med fönster OM det är större glasytor än normalhuset och det förekommer ju titt som tätt.
Jag stoppade i nya 3-glas PVC i min kåk och har 3 fönster kvar att byta och det märks skillnad i dessa rum helt klart. Nackdelen är att tidigare var mina originalfönster från 1946 det som ventilerade huset då all tilluft var igenbyggd vid tilläggsisolering :gnissla
Så nu måste jag få tummen ur och upp på vinden och bygga ventilation men det lockar ju så där lagom även om jag har allt material ligger och väntar :glömdet

Så återbetalningstiden på att byta fönster kontra tilläggsisolera vinden kan variera kraftigt. Är fönster bara i bra skick så kan man dreva om dem då gammal garndrevning eller lindrevning kan ha gjort sitt och modern drevning isolerar klart mycket bättre.
Lösullsisolera vinden kostar inte många kronor...

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Extraisolera vinden ska jag. Ska bara bygga ett nytt "golv" 40 cm upp så man kommer upp. Sen så klart fixa någon luftspalt. Sen tänkte jag ösa på med lösull.

Men det är inget jag kan göra i helgen. Några nya radiatorer kan man nästan ha nästa vecka.

Fönster är nya sen 2013.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
1-1/2 plans. 230kvm.
Vattenburen, radiatorer. Lågtempssystem
Vedpanna med 2kbm acctank.
6000kr/år (köper den huggen, kluven och torkad)
130kvm med 22 grader, resten 18-19.
Varmvattnet blir vad det blir, mellan 45-98 :gnissla

Kommer komplettera med solceller att driva den inbyggda 6kw elpatronen med.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
1-1/2 plans. 230kvm.
Vattenburen, radiatorer. Lågtempssystem
Vedpanna med 2kbm acctank.
6000kr/år (köper den huggen, kluven och torkad)
130kvm med 22 grader, resten 18-19.
Varmvattnet blir vad det blir, mellan 45-98 :gnissla

Kommer komplettera med solceller att driva den inbyggda 6kw elpatronen med.
Vad ut temp har du ut i systemet vid -15 och nollgradigt utr?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Fjärrvärme! Tanten vill ha 21-22 grader, ,en jag har hittat lite termometrar som visar för mycket så det funkar. Har dålig koll på hur pannan och värmesystemet ska vara inställd för bästa verkningsgrad. tips mottages gärna angående vilken kurva och temp man ska köra på. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Har gamla enkelglas med innanfönster, 2meter höga men täta, blir ju drygt 10cm stillastående luft mellan inner och ytterglasen, kan jag verkligen tjäna så mycket på att byta?

Trodde stor luftspalt slog moderna fönster bara det är tätt.

Knepet är att få luften att stå still.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo visst, men luften står inte still mellan rutorna oavsett.:)

Ur isoleringssynpunkt gör den det, ingen luft utifrån eller innifrån byter plats med luften mellan fönstren, vad luften pysslar med däremellan är inte så intressant.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ur isoleringssynpunkt gör den det, ingen luft utifrån eller innifrån byter plats med luften mellan fönstren, vad luften pysslar med däremellan är inte så intressant.

Det är av väldigt stort intresse då den rör sig och för bort värme från innerglaset till ytterglaset, dessvärre, men det är fortfarande många ggr bättre än enkelglas. Men lägg handen på innerrutan, håller den rumstemperatur funkar det riktigt hyfsat.

Skulle det funka med tomrum hade ju isover konkat för länge sedan.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är av väldigt stort intresse då den rör sig och för bort värme från innerglaset till ytterglaset, dessvärre, men det är fortfarande många ggr bättre än enkelglas. Men lägg handen på innerrutan, håller den rumstemperatur funkar det riktigt hyfsat.

Jo, men ska man vara sådär så ska man ju inte ha fönster.

Har troligen rätt bra isolereffekt då det kondenseras på ytterrutan vid vissa väderomslag......

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Luftspaltsisolering funkar ju väldigt bra, men då ska man ha utrymme för det också. Förra huset jag bodde i hade endast kutterspån i vindsbjälklag, allt annat var luftspalt. Men då tog det upp 2-3 meter också av det som annars hade kunnat vara golvyta...
Jobbigt med så djupa fönster :gnissla

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hur är det i ert område med eldning? Helt ok hur mycket man vill eller?
.

Inga problem, eldar ju 10-15kubik per år. Tricket är ju att elda så som man ska, då varken luktar det eller ryker. Snål eldare som ska elda med minimalt med tilluft borde få eldförbud.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Jo, men ska man vara sådär så ska man ju inte ha fönster.

Har troligen rätt bra isolereffekt då det kondenseras på ytterrutan vid vissa väderomslag......

Moderna fönster är dyra dels för att dom tillverkas i härdat glas nuförtiden som gör att dom är svårare att slå sönder , dels är dom UV skyddande och så innehåller thermon en gas som håller värmen inne på vintern och ute på sommaren ! Som en extra bonus blir nya och täta fönster oxå ljuddämpande ! Man ser att träden
böjer sig men man hör inte att de blåser ! :tummenupp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...