God dag, mina herrar!
Jag har åkt supermono sedan 1997. Först med Yamaha TT600 (690cc) i Honda RS250R-chassie, sedan Husaberg FS650 och nu med Husaberg 650-motor i ett Honda RS250R-chassie från -99. Jag har tillverkat en egen cylindertopp, som min gode vän Erland Cox på Topplocksverkstan portat. Toppen är sk billet och är bla försedd med större ventiler för bättre andning. Jag har tillverkat ett antal avgassystem, insug, och kört en hel del bänktester för att optimera. Jag har byggt X+1 antal motorer och rasat X gånger.
När det gäller supermono, så ligger det till såhär:
1. Effektuttag upp till 65-67hk på bakhjulet fordrar oftast utbyte/anpassning av kam, kolv, förgasare, avgassystem och portning. Alltså en rimlig ansträngning, kostnad (< 15000 och hygglig tillförlitlighet.
2. Effektuttag 67-70hk på bakhjulet fordrar allt enligt punkt 1 + anpassning av insugslängd och avgassystem, men framför allt mycket noggrannt montage och generöst med bänktid. För att upprätthålla tillförlitligheten med detta effektuttag fordras en dyrare underhåll.
3. Effektuttag om 70-78hk på bakhjulet fordrar mycket speciella lösningar. Antingen får man vara försedd med en sprickfärdig hästhandlarbörs och/eller oerhört mycket tålamod, engagemang och tid. Motorer i den här klassen kan man förvänta sig kostar uppemot 100000:- innan de är utprovade och då är det dags att totalrenovera.
4. > 78hk? Jodå, det går bevisligen, men praktiskt sett: Dream on!
Mitt tips är att göra klart för sig i vilket användningsområde motorn ska göra tjänst. Återkom gärna med tänkt användningsområde, så ska jag försöka lämna en rekommendation om motorval.
För de flesta applikationer är inte toppeffekten avgörande, vilket däremot väldigt ofta vridmomentet är. Enligt min erfarenhet är toppeffekten dock utslagsgivande i tre sammanhang:
-de sista 75m av långrakan
-forum, som det här
-i barer efter kl 02:30.
Jag har åkt supermono sedan 1997. Först med Yamaha TT600 (690cc) i Honda RS250R-chassie, sedan Husaberg FS650 och nu med Husaberg 650-motor i ett Honda RS250R-chassie från -99. Jag har tillverkat en egen cylindertopp, som min gode vän Erland Cox på Topplocksverkstan portat. Toppen är sk billet och är bla försedd med större ventiler för bättre andning. Jag har tillverkat ett antal avgassystem, insug, och kört en hel del bänktester för att optimera. Jag har byggt X+1 antal motorer och rasat X gånger.
När det gäller supermono, så ligger det till såhär:
1. Effektuttag upp till 65-67hk på bakhjulet fordrar oftast utbyte/anpassning av kam, kolv, förgasare, avgassystem och portning. Alltså en rimlig ansträngning, kostnad (< 15000 och hygglig tillförlitlighet.
2. Effektuttag 67-70hk på bakhjulet fordrar allt enligt punkt 1 + anpassning av insugslängd och avgassystem, men framför allt mycket noggrannt montage och generöst med bänktid. För att upprätthålla tillförlitligheten med detta effektuttag fordras en dyrare underhåll.
3. Effektuttag om 70-78hk på bakhjulet fordrar mycket speciella lösningar. Antingen får man vara försedd med en sprickfärdig hästhandlarbörs och/eller oerhört mycket tålamod, engagemang och tid. Motorer i den här klassen kan man förvänta sig kostar uppemot 100000:- innan de är utprovade och då är det dags att totalrenovera.
4. > 78hk? Jodå, det går bevisligen, men praktiskt sett: Dream on!
Mitt tips är att göra klart för sig i vilket användningsområde motorn ska göra tjänst. Återkom gärna med tänkt användningsområde, så ska jag försöka lämna en rekommendation om motorval.
För de flesta applikationer är inte toppeffekten avgörande, vilket däremot väldigt ofta vridmomentet är. Enligt min erfarenhet är toppeffekten dock utslagsgivande i tre sammanhang:
-de sista 75m av långrakan
-forum, som det här
-i barer efter kl 02:30.