Supermono - motorval?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
God dag, mina herrar!
Jag har åkt supermono sedan 1997. Först med Yamaha TT600 (690cc) i Honda RS250R-chassie, sedan Husaberg FS650 och nu med Husaberg 650-motor i ett Honda RS250R-chassie från -99. Jag har tillverkat en egen cylindertopp, som min gode vän Erland Cox på Topplocksverkstan portat. Toppen är sk billet och är bla försedd med större ventiler för bättre andning. Jag har tillverkat ett antal avgassystem, insug, och kört en hel del bänktester för att optimera. Jag har byggt X+1 antal motorer och rasat X gånger.

När det gäller supermono, så ligger det till såhär:
1. Effektuttag upp till 65-67hk på bakhjulet fordrar oftast utbyte/anpassning av kam, kolv, förgasare, avgassystem och portning. Alltså en rimlig ansträngning, kostnad (< 15000:) och hygglig tillförlitlighet.
2. Effektuttag 67-70hk på bakhjulet fordrar allt enligt punkt 1 + anpassning av insugslängd och avgassystem, men framför allt mycket noggrannt montage och generöst med bänktid. För att upprätthålla tillförlitligheten med detta effektuttag fordras en dyrare underhåll.
3. Effektuttag om 70-78hk på bakhjulet fordrar mycket speciella lösningar. Antingen får man vara försedd med en sprickfärdig hästhandlarbörs och/eller oerhört mycket tålamod, engagemang och tid. Motorer i den här klassen kan man förvänta sig kostar uppemot 100000:- innan de är utprovade och då är det dags att totalrenovera.
4. > 78hk? Jodå, det går bevisligen, men praktiskt sett: Dream on!

Mitt tips är att göra klart för sig i vilket användningsområde motorn ska göra tjänst. Återkom gärna med tänkt användningsområde, så ska jag försöka lämna en rekommendation om motorval.

För de flesta applikationer är inte toppeffekten avgörande, vilket däremot väldigt ofta vridmomentet är. Enligt min erfarenhet är toppeffekten dock utslagsgivande i tre sammanhang:
-de sista 75m av långrakan
-forum, som det här
-i barer efter kl 02:30.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Gottis skrev:
2535409 inte för att vara sån men KTM är ju rotax också tex bmw 650 och ktm 640 delar samma motor äevn 660 är ju rotax tillverkad :va
KTM LC4 har inte en skruv gemensamt med motorn som sitter i BMW:s Funduro.Däremot satt det Rotaxmotor(luftkyld)i gamla KTM 4-takt från mitten av 80-talet.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Satsa inte på för många kubik (typ dr 800) Det håller inte (har jag hört).
Lagom är bäst, i detta fallet.
 

ReDan

&#59416;&#8721;&#8730; I L&#59416;
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Vad är viktskillnaden på ktm 660 motorn och xr650? Någon som vet?
Då xr har ungefär samma hästar fast mera vrid!
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Busaberg skrev:
2537867 KTM LC4 har inte en skruv gemensamt med motorn som sitter i BMW:s Funduro.Däremot satt det Rotaxmotor(luftkyld)i gamla KTM 4-takt från mitten av 80-talet.


Hmm kostigt vet iaf att min gs650 dakar 2003 som jag hade hade en licens tillverkad rotax motor som bla användes i LC4:an precis som aprilla pago lr va den den heter
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
lyssna på Dr_C,
Tallqvist som är snabbast i Nordisk Supermono var och tränade lite med oss
när vi var på Kemora. Ruskigt vad fort det gick :skrämd
Kurvhastigheten var mest imponerande, han rundade R1:eek:r på utsidan
i sista kurvan.

Han har en KTM 450-spis i ett lätt litet chassi.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
De gånger både Tallis och jag kommit i mål har han kommit före 3 gånger av 5. En sk Minimono (RR125-mått) går otvivelaktigt att hålla uppe kurvhastigheten med. Jag vet inte om det står sig än, men varvrekordet på Assen för Supermono´s innehas av just en Minimono. Mitt bygge har bromsats till 75Nm upp till 7000rpm och väger in på 105kg. Helt OK det med...

Och visst kan vi ses i Valencia, gthyni! Jag var där för 2 år sen och det var sanslöst! Brno i fjol var också OK, men Valencia med mat, (motor)kultur och arkitektur och gigantiska konjak är svårslaget. Anländer fredag kväll och åker på måndagen.
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Dr_C skrev:
2537825 God dag, mina herrar!
Jag har åkt supermono sedan 1997. Först med Yamaha TT600 (690cc) i Honda RS250R-chassie, sedan Husaberg FS650 och nu med Husaberg 650-motor i ett Honda RS250R-chassie från -99. Jag har tillverkat en egen cylindertopp, som min gode vän Erland Cox på Topplocksverkstan portat. Toppen är sk billet och är bla försedd med större ventiler för bättre andning. Jag har tillverkat ett antal avgassystem, insug, och kört en hel del bänktester för att optimera. Jag har byggt X+1 antal motorer och rasat X gånger.

När det gäller supermono, så ligger det till såhär:
1. Effektuttag upp till 65-67hk på bakhjulet fordrar oftast utbyte/anpassning av kam, kolv, förgasare, avgassystem och portning. Alltså en rimlig ansträngning, kostnad (< 15000:) och hygglig tillförlitlighet.
2. Effektuttag 67-70hk på bakhjulet fordrar allt enligt punkt 1 + anpassning av insugslängd och avgassystem, men framför allt mycket noggrannt montage och generöst med bänktid. För att upprätthålla tillförlitligheten med detta effektuttag fordras en dyrare underhåll.
3. Effektuttag om 70-78hk på bakhjulet fordrar mycket speciella lösningar. Antingen får man vara försedd med en sprickfärdig hästhandlarbörs och/eller oerhört mycket tålamod, engagemang och tid. Motorer i den här klassen kan man förvänta sig kostar uppemot 100000:- innan de är utprovade och då är det dags att totalrenovera.
4. > 78hk? Jodå, det går bevisligen, men praktiskt sett: Dream on!

Mitt tips är att göra klart för sig i vilket användningsområde motorn ska göra tjänst. Återkom gärna med tänkt användningsområde, så ska jag försöka lämna en rekommendation om motorval.

För de flesta applikationer är inte toppeffekten avgörande, vilket däremot väldigt ofta vridmomentet är. Enligt min erfarenhet är toppeffekten dock utslagsgivande i tre sammanhang:
-de sista 75m av långrakan
-forum, som det här
-i barer efter kl 02:30.
Ett mycket intressant inlägg :)

Hursomhelst, teknik är kul. Om vi nu tänker oss en motor med hyfsad hållbarhet (jag klotar ju aldrig, så det jag menar är egentligen tillförlitlighet) så vill man ju gärna ha den lite uppskruvad så man kan plocka ut ett par hästar extra. Normalt sett innebär ju det att man måste varva mer och då minskar tillförlitligheten osv. Ekvationen är svår...

Bindl byggde först en topp som visade sig vara rätt tålig, problemet med denna var ventilerna som kunde gå av.

Sedan byggdes det även en cylinder för att få grejorna att lira ihop.

Slutligen monterades sprut i stället för förgasare och vips så var det en j-a massa +78 hästar. Summa summarum; det går att plocka ut mycket effekt och ändå få grejorna att hålla... Det handlar dock om en hel del stålar...

Realistiskt, utan att behöva sälja bilen eller hyra ut kärringen per timma, så vill jag hitta en motor som är bra att börja leka med. Det är därför jag ställer frågan här på SH, är det någon motor som ni med lite erfarenhet kan rekomendera?

Enligt min egna lilla teori så kan ju hästkrafter på topp vara nog så bra som vrid? Eller?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tjena Buspojken!
Utifrån ditt val av ram och övriga chassie-komponenter, drar jag slutsatsen är du inte jagar kilon. Det betyder egentligen att typ 450-motorer och Husaberg inte riktigt passar. Bland de större och tyngre stånkorna att välja på finns:
  • Rotax-byggda Aprilia Pegaso
  • Rotax-stulna BMW Funduro
  • KTM LC4
  • Yamaha XTZ660
Aprilia (och Gilera för den delen) är det snålt med grejor till. BMW går att jaga upp i effekt med anständig tillförlitlighet, men det blir förbaskat dyrt. KTM LC4 är en gammal beprövad konstruktion. Den fordrar en hel del trix att skrämma upp (rätt kass utformning av portarna), men prylarna är inte svåra att få tag i. Yamahan springer ur en grundkonstruktion (SRX/XT/TT600) som kom på marknaden 1983! Toppen är lite smartare utformad med 2 insugskanaler. Tillgången på moderata trimdelar är god och hyfsat billigt.

Jag rekommenderar KTM om plånboken är lite större och Yamaha om den är lite mindre. Tillförlitligheten vid lagom trimningsgrad (upp till 65hk på bakhjulet) är helt OK på båda motorerna. Ingen av dem gillar några hysteriska varvtal, men väl tilltagen slaglängd och cylindervolym ger bra vrid.

Jag hoppas det var till någon hjälp?

ps: Suzuki DR tar jag inte ens upp som ett rimligt alternativ (blytung och fordrar väldigt radikala, läs dyra, metoder för att lämna effekt. Det finns dem som monterat TL1000R-topp på en sån, med framgång, enligt dem själva... Honda XR650 är förresten i det närmaste okänd som utgångsmaterial.
 
Last edited:

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Jag tackar för utförligt svar!

Jag snackade med LC på telefon igår, och enligt honom var det bara Rotaxen som gällde...:)

Hur som helst så har jag nog bestämt mig för att köpa en färdig motor (om jag kan hitta någon). Någon som har tips på länkar så vore jag tacksam!
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Buspojke skrev:
2546295 Jag tackar för utförligt svar!

Jag snackade med LC på telefon igår, och enligt honom var det bara Rotaxen som gällde...:)

Hur som helst så har jag nog bestämt mig för att köpa en färdig motor (om jag kan hitta någon). Någon som har tips på länkar så vore jag tacksam!

Inte på bara motor, eller kanske på bara reservmotor också.

Johnny Nordberg började köra Formula i år då han enligt egen uppgift tröttnade på strul... Skulle gissa att hela hojen eller merparten av reservdelar etc kan vara till salu.
 

163hp

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Tibro
Hoj
Förmånga
motor val

Själv valde jag en Honda 450 motor i ett tz 250 chassie..
satt som en smäck & blev kanon kul att köra
race klar vikt 100 kg med ca 5 liter soppa i tanken efter en karlskoga körning...
Svinkul vad gäller hantering, bromsar osv
 

Bifogat

  • internet3.JPG
    internet3.JPG
    26 KB · Visningar: 98
  • internet1.JPG
    internet1.JPG
    95.2 KB · Visningar: 98
  • intenet2.JPG
    intenet2.JPG
    111.1 KB · Visningar: 90
Last edited:

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Vad kosrade det där bygget gammal tz och en gammal 450 ? kan gissa på lite mer än 100k???

BTW får man in tz motorn i crossramen så har man en skaplig ishoj :yoparty :D
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Liten avstickare..

Var letar man lämpligast efter trimdelar till sin gamla stånka? Jag skulle vilja kolla vad som finns till min gamla TT600-motor..
 

163hp

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Tibro
Hoj
Förmånga
moto-gg skrev:
2617172 Vad kosrade det där bygget gammal tz och en gammal 450 ? kan gissa på lite mer än 100k???

BTW får man in tz motorn i crossramen så har man en skaplig ishoj :yoparty :D
Köpte ett rullande chassie ( tz) där man tagit motorn till en supercart..
Hittade en crf på blocket. som vevstaken gått av på. Köpte hela hojjen fixade iordning motorn & plockade i den i chassit. = färdig cykel mycket billigt..

På prat om ishoj så tog brorsan crf chassit & håller på & pillar i en 700cc Zabel
2-takts motor. ( sån man kör sidovagns mx med) kommer nog gå hyffsat :)
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ubbejävel skrev:
2617178 Var letar man lämpligast efter trimdelar till sin gamla stånka? Jag skulle vilja kolla vad som finns till min gamla TT600-motor..
I gräset i slutet av rakan. :tummenupp
Skämt åsido, prova www.kedo.de
Om du jagar begagnade pryttlar så kan du skicka in en köpesannons på www.supermono.se så lägger jag upp den åt dig.

Jag har renoverat och trimmat några motorer genom åren. Själv har jag åkt TT600 (690cc) i Supermono 3-4 säsonger. Mitt tips är att börja med att åtgärda den fjuttiga kompressionen med en ny kolv och sitter den där hemska trottel/vacuum-förgasare kvar så skicka den på tippen. Å du, sikta inte över 60hk på bakhjulet för gatbruk om ditt förstånd och plånbok utgör kära ting för dig.

163hp skrev:
2618144 Köpte ett rullande chassie ( tz) där man tagit motorn till en supercart..
Ivrigt påhejad av Tidström kanske? :tummenupp
Då ses vi på premiären på Knutstorp!
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top