Supermono - motorval?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ang xtz 660 motor så satt den i min szr 660 ja hade under ett par år och den är svinskoj så länge det svänger men på rakorna är det som vanligt tråkigt.

Det ja undrar är om man skulle kunna få i en lc4 spis i tz/Rs 250 chassie?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
163hp skrev:
2618144 Köpte ett rullande chassie ( tz) där man tagit motorn till en supercart..
Hittade en crf på blocket. som vevstaken gått av på. Köpte hela hojjen fixade iordning motorn & plockade i den i chassit. = färdig cykel mycket billigt..

På prat om ishoj så tog brorsan crf chassit & håller på & pillar i en 700cc Zabel
2-takts motor. ( sån man kör sidovagns mx med) kommer nog gå hyffsat :)

Har du gjort ngt åt CRF motorn, isf vad & är den bänkad?

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Dr_C skrev:
2618162 I gräset i slutet av rakan. :tummenupp
Skämt åsido, prova www.kedo.de
Om du jagar begagnade pryttlar så kan du skicka in en köpesannons på www.supermono.se så lägger jag upp den åt dig.

Jag har renoverat och trimmat några motorer genom åren. Själv har jag åkt TT600 (690cc) i Supermono 3-4 säsonger. Mitt tips är att börja med att åtgärda den fjuttiga kompressionen med en ny kolv och sitter den där hemska trottel/vacuum-förgasare kvar så skicka den på tippen. Å du, sikta inte över 60hk på bakhjulet för gatbruk om ditt förstånd och plånbok utgör kära ting för dig.

Ivrigt påhejad av Tidström kanske? :tummenupp
Då ses vi på premiären på Knutstorp!
Det här eär en riktigt gammal tt600-83 det gäller, jag har kastat bort originalgasarna och skulle som sagt vara lite intresserad av en högkompskolv..
Tack för tipsen, jag ska kolla på länken..

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Spis!

Nej för fa....!!! inte dr800! vilken rassel motor! med balans axel kedja mm.....
Yamas 660cc är ju popular i superhomo. Många mz:eek:r som var med där för några år sen iallafall. Men dom är ju tunga jämfört med ktm:motorer.
Fast du får inte ha för lätt hoj va? Det finns väll en vikt gräns!?

163hp

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Förmånga
Barrett skrev:
2618167 Har du gjort ngt åt CRF motorn, isf vad & är den bänkad?
Motorn jag använde hade ju staken gått av i så efter lite block svetsning.& allmän fixning ev de delar om fått stryk,beställde jag en Carrillo stake de brukar ju hålla bra. Började muckla ihop motorn men fick för mig att lite stroke & borr inte skulle skada.
Fodrade om original cyl samt borrade denna till 101mm. strokade veven så slaget ökade med 7mm.portade toppen & satte i större ventiler.Hann tyvärr inte få hem ngn annan stake än carrillon som var i standard längd. Satte därför i denna..
Monterade bestyckade & provkörde. den gick ruskigt bra men var helt feldrevad.
Hade max varv på högsta växeln 50meter ut på kinnekulle rings raka...
Drevade om & provkörde hemma på gatan i de vanliga mek kläderna (t-shirt & shorts 25 grader varmt) Då passade även den nya carrillo staken på att gå av i ca 150 km/h. Slug som man är så hade jag ju ingen underkåpa monterad så all olja & kylvatten hamnade på bakhjulet. Det var spännade ett tag innan jag fick stopp på eländet.
Därefter plockade jag i min original crf-05 motor men vräkte på ett vanligt athena 490kit, Hotcam steg 2, min portade topp, förgasaren osv. Den gick betydligt sämre än den tidigare motorn... När jag bänkade crf-05:an så gav den 50 hästar på bakhjulet helt original..
Hästkrafter i de andra applikationerna kan man bara spekulera i men den första moton med borr & stroke gick riktigt mycket bättre än de båda andra..

Kontentan av min lilla berättelse är att det är väldigt o-bra när man ser marken genom olje nivåglaset:)

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Japp till strax under 60 hästar verkar gå bra att trimma CRF motorn utan allvarliga ras så länge man bytar kolv i tid. Högkomp kolv så är det 15 max 20 timmar sen börjar tydligen kolv & kolvbult spricka.

Själv har jag bara avgassystem & portad topp & har 55 på bakhjulet. Vilket jag är nöjd med

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Barrett skrev:
2619006 Japp till strax under 60 hästar verkar gå bra att trimma CRF motorn utan allvarliga ras så länge man bytar kolv i tid. Högkomp kolv så är det 15 max 20 timmar sen börjar tydligen kolv & kolvbult spricka.

Själv har jag bara avgassystem & portad topp & har 55 på bakhjulet. Vilket jag är nöjd med

Måste bli dyr driftkostnad och byta kolv var 15:e timma?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Slappa skrev:
2619344 Måste bli dyr driftkostnad och byta kolv var 15:e timma?

Det blir betydligt dyrare om man låter bli :rolleyes:

På orginalkolv går det köra 50-60 timmar utan problem. Det är just när man går över runt 13:1 i komp som problemen verkar uppstå.
Dessutom så går väl dom flesta hojarna i supermoto inte mer än max 30-40 timmar per år & då handar det ju bara om 1-2 kolvbyten. Visst, inga försumbara kostnader men vill man plocka ur det där lilla extra så...

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Bearing skrev:
2623342 Var det en länk i inlägget ovan ditt? Har du kvar den?

Det var ingen länk, bara en bild, men jag pmade marcus56 om bilden.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag nämnde Mito 500 men ångrade mig, men eftersom ni hann se ändå. :)

18237005.jpeg

http://www.motorcyclenews.com/nav?p...urceId=6043466&articleCategory=NEWS_NEW-BIKES

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Bearing skrev:
2623354 Den vill jag ha.

Jag med, och priset på ca 55000sek är helt ok :tummenupp

:yoparty

Förlåt, nu blev det OT, tillbaka till ämnet.

Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Mmmm, den var riktigt läcker och har nog potential för att bli ett bra banjärn. Vilka svenska återförsäljare av Cagifa finns?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Den där Cagivan verkar riktigt tuff!
Hoppas man får se den i Sverige.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Undrar om man skulle få köra den i nya SportsProduction :confused: :D
Och bra pris oxå :tummenupp

En bunt läckra bilder

Mito500_1.jpg

Mito500_2.jpg

Mito500_3.jpg

Mito500_4.jpg

Mito500_5.jpg

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring