Barrett skrev:
2618167 Har du gjort ngt åt CRF motorn, isf vad & är den bänkad?
Motorn jag använde hade ju staken gått av i så efter lite block svetsning.& allmän fixning ev de delar om fått stryk,beställde jag en Carrillo stake de brukar ju hålla bra. Började muckla ihop motorn men fick för mig att lite stroke & borr inte skulle skada.
Fodrade om original cyl samt borrade denna till 101mm. strokade veven så slaget ökade med 7mm.portade toppen & satte i större ventiler.Hann tyvärr inte få hem ngn annan stake än carrillon som var i standard längd. Satte därför i denna..
Monterade bestyckade & provkörde. den gick ruskigt bra men var helt feldrevad.
Hade max varv på högsta växeln 50meter ut på kinnekulle rings raka...
Drevade om & provkörde hemma på gatan i de vanliga mek kläderna (t-shirt & shorts 25 grader varmt) Då passade även den nya carrillo staken på att gå av i ca 150 km/h. Slug som man är så hade jag ju ingen underkåpa monterad så all olja & kylvatten hamnade på bakhjulet. Det var spännade ett tag innan jag fick stopp på eländet.
Därefter plockade jag i min original crf-05 motor men vräkte på ett vanligt athena 490kit, Hotcam steg 2, min portade topp, förgasaren osv. Den gick betydligt sämre än den tidigare motorn... När jag bänkade crf-05:an så gav den 50 hästar på bakhjulet helt original..
Hästkrafter i de andra applikationerna kan man bara spekulera i men den första moton med borr & stroke gick riktigt mycket bättre än de båda andra..
Kontentan av min lilla berättelse är att det är väldigt o-bra när man ser marken genom olje nivåglaset