Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förutsatt att du använder stakar i samma klass, så lär det ökade stakförhållandet minska stressen på din vev.
Lägre vevstaksförhållande ger ju inte bara högre belastning på veven vid TDC i överlappsfasen (den position där sugmotorstakar havererar), lägre vevstaksförhållande frestar dessutom veven mer under förbränningstakten, eftersom mer vridmoment alstras på veven i området med högst cylindertryck.
Så stressen på veven ska tvärtom minska. Iaf om du använder stakar i samma eller bättre klass, samt låter ombalansera motorn med den nya staken och kolven.
Med rätt kamtiming och tändning bör modden gynna högre toppeffekt, på bekostnad av ngt uppflyttad och flackare vridmomentskurva. Men din ändring av vevstaksförhållande är ju inte drastisk. Ej heller min ökning.
Den stora vinsten är sannolikt just bättre kolvlivslängd och ringtätning, mindre vibrationer och lättare liv för veven vid ett givet varvtal.
Som jag uppskattar det.
Lägre vevstaksförhållande ger ju inte bara högre belastning på veven vid TDC i överlappsfasen (den position där sugmotorstakar havererar), lägre vevstaksförhållande frestar dessutom veven mer under förbränningstakten, eftersom mer vridmoment alstras på veven i området med högst cylindertryck.
Så stressen på veven ska tvärtom minska. Iaf om du använder stakar i samma eller bättre klass, samt låter ombalansera motorn med den nya staken och kolven.
Med rätt kamtiming och tändning bör modden gynna högre toppeffekt, på bekostnad av ngt uppflyttad och flackare vridmomentskurva. Men din ändring av vevstaksförhållande är ju inte drastisk. Ej heller min ökning.
Den stora vinsten är sannolikt just bättre kolvlivslängd och ringtätning, mindre vibrationer och lättare liv för veven vid ett givet varvtal.
Som jag uppskattar det.
Tack, Jörgen!
Jo, det drar ju en del med sig.
Jag är lite orolig att allt för långa (tunga) vevstakar ska öka vibrationerna och belasta mina klena ramlager ännu mer. Jag kan ju gudbevars öka vevstaken ytterligare en kamkedjelänk till ca 155mm => 1,94. Jag varvar ca 9000rpm med 80mm slag => ca 24 m/s i medelkolvhastighet. Har du nån rekommendation, så är jag idel öra!
Last edited: