Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Massan och övriga belastningar ger förhållandevis små spänningar i en motorcykelram. Det är oftast så att ett chassie konstrueras efter den styvhet man önskar uppnå. Alla ramar flexar, och måste också göra det. Om en ram vore helt stel (i princip omöjligt) skulle däck och fjädring få en ofantligt mycket svårare uppgift!
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Tufft! Är det en synvilla att det rör sig uppe vid styrhuvudet? (ser ut som att ramen flexar mellan styrhuvudet och främre motorfästet).
Kul att följa det här!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tufft! Är det en synvilla att det rör sig uppe vid styrhuvudet? (ser ut som att ramen flexar mellan styrhuvudet och främre motorfästet).
Kul att följa det här!
Nej, rören böjs uppe vid styrhuvudet i det här belastningsfallet. Belastningsfallet är så definierat att styrhuvudet SKA hållas stilla och en lateral belastning ansätts i bakhjulets kontaktyta. Detta är mest för att kunna göra jämförande analyser. I verkligheten kan inte styrhuvudet ta en sådan belastning, om inte styrlagren skurit...:D

Vi får väl se om det blir något julpyssel...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Materialet till alu-sidorna är nu beställt. En 40 mm tjock plåt Alumec från Uddeholm. 5500 spänn! Vad billigt! :eek:
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Suck. 40mm Alumec plåt beställdes, 40mm plåt ordererkändes, men 30mm plåt levererades...

VARFÖR ska det vara så förbannat svårt för en leverantör att leverera felfritt?

:mad:

Jag känner spontant för att framhålla den engelska firman:http://www.paceproducts.co.uk/public_html/php/about.php som ett föredöme! De har levererat custom kylarelement till mig. Alltid spot on med sina leveranser och kvalitet! En av ytterst få som inte gjort mig besviken någon gång.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jodå, det har krökts rör och svarvats detaljer. Nu börjar det dra ihop sig till att kapa till rörbitarna och loppa ihop det!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Här är en summering av varför och hur:
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är styrhuvudet på plats och sidostyckena (dummies) positionerade i jiggen. Äntligen dags att passa in rören!

Rambygge.jpg
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det tog nästan hela dagen att passa in de båda nedre rören. Rören är 32mm utvändigt och hylsorna, där rörramen ska bultas fast i alu-sidorna, är 25mm i dia. Jag valde att inte göra hylsorna större än så här för att det inte skulle se för klumpigt ut. Påföljden blev att jag var tvungen att göra ramrören koniska i bakkant för att möta hylsorna. Det och den kluriga profilen mot styrhuvudet, tog lite tid att få snyggt. "VM i vinkelslip"
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1388861525912.jpg
    uploadfromtaptalk1388861525912.jpg
    89 KB · Visningar: 372
Last edited:

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Det tog nästan hela dagen att passa in de båda nedre rören. Rören är 32mm utvändigt och hylsorna, där rörramen ska bultas fast i alu-sidorna, är 25mm i dia. Jag valde att inte göra hylsorna större än så här för att det inte skulle se för klumpigt ut. Påföljden blev att jag var tvungen att göra ramrören koniska i bakkant för att möta hylsorna. Det och den kluriga profilen mot styrhuvudet, tog lite tid att få snyggt. "VM i vinkelslip"


Härligt, ser bra ut:tummenupp
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
En av de häftigare projekten på SH :tummenupp
Många bilder och fler filmer vill vi ha! (Jag kan nog tala för de flesta :) )

Kommer inte ihåg om du nämnt det innan, men hur blir vikten på den nya ramen vs den gamla?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tackar! Jaha, då får jag väl skärpa till rapporteringen då! Idag har jag fått justerat till alla 4 ramrören och häftat dem på plats. Nu börjar det, med lite fantasi, likna en motorcykelram, eller hur?
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1389021342034.jpg
    uploadfromtaptalk1389021342034.jpg
    86 KB · Visningar: 412
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack ska ni ha! Det är alltid trevligt med glada tillrop! Nu när ledigheten är till ända, så blir det nog mest jobbat med projektet på helgerna... Jag har i vart fall lagt en beställning hos Mahle på 4st (min.beställning) 104mm specialkolvar. De har ju en häftig leveranstid, så de kommer nog lagom en månad innan första träningen. Jag ska också CAD:a ett cylinderfoder och en 10mm distans mellan vevhus och topp och beställa 145mm vevstakar och specialgjorda topplockspackningar..:näsblod.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Den ska få den lilla 650-veven på 80mm.
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top