Välj dina referenser varsamt! Vi hälsar dig varmt välkommen till gänget och ser fram emot 2016!Hej!
Känns kul att satsa i en döende klass....
Är det verkligen så illa....Nu byttes glädjen mot en molokenhet i ett nafs...
Välj dina referenser varsamt! Vi hälsar dig varmt välkommen till gänget och ser fram emot 2016!Hej!
Känns kul att satsa i en döende klass....
Är det verkligen så illa....Nu byttes glädjen mot en molokenhet i ett nafs...
Jag har absolut inte gett upp.. Men när det 2015 förekommer att stora delar av klassen ligger över 95 db och flera har 105 dB eller i enstaka fall mer. Då måste man fundera på om det är rätt tävlingsklass för framtiden.
I ett större sammanhang måste man fråga sig vilka klasser man bör satsa inom Svemo. Förr ansågs motorsporten som teknikdrivande för fordonsindustrin. Men idag i Sverige känns det inte alltid så när man t.ex har med 2 taktare och andra motoer som tillverkarna har fasat ut till förmån för andra typer som klarar buller och avgaskrav på ett bättre sätt.
Den tillverkaren som klarar av att förena höga prestanda, god bränsleekonomi, lågt buller, bra avgasrening och välfungerande körbarhet med varandra, det är den tillverkaren som är dagens och morgondagens vinnare. En tillverkare som inte klarar den kombinationen finns inte kvar på marknaden i framtiden eftersom produkten inte går att sälja.
Vi har KTM som istället satsar på en 800 cc twin istället för stånka. Yamaha valde en twin till MT07 istället för den gamla XT 660 motorn.
Då kommer vi bara till det tråkiga med supermono. BULLER
Tyvärr är det ofta så att trimmade enstånker ofta har en tendens att överstrida 95 db kravet med 10 db eller så. Det medför att framtiden är tveksam.
Då kommer vi bara till det tråkiga med supermono. BULLER
Tyvärr är det ofta så att trimmade enstånker ofta har en tendens att överstrida 95 db kravet med 10 db eller så. Det medför att framtiden är tveksam.
Hej!
Tyst och lugnt på supermono fronten?
Bra nu när vi har buller krav att förhålla oss till!��
Har nu bokat licenskurs till våren och laddar för fullt med fysträning för att trimma gubbfläsket
Borde kunna landa på rätt sida 65 kg sträcket. Efter påtryckningar har även nytt race ställ och stövlar inhandlats. Det gamla välbeprövade var modernt möjligtvis när Curt Cobain var i livet.
Lite preppning av hojen med att mekka till lite egensmidda kolfiber pryttlar. På Lördag är det en stor dag. Å då pratar jag inte bara om fardagsafton. Nä Kåtisen skall upp i bänk för att se om vi inte kan locka fram ett par pigga ystra hästar till i Duken.
Hur ligger statusen för tävlingskalendern till för 2016?
Hej alla Monoister!
Jag har precis hämtat denna lilla skönheten i Holland.
View attachment 425151View attachment 425152
Den är tillverkad 1997 av Bakker Frames utanför Amsterdam.
Chassiet har geometri från en GP250 Aprilia. Motorn är en Yamaha 660.
Själv är jag helt grön inom road racing och har bakgrund i en hel del bilracing och även lite motocross. Så det kommer onekligen att bli spännande och jag hoppas att kommande säsongen kommer bli lärorik.
Men först ska den byggas ihop.
Hej!
Vilken skönhet! Bakker!!!
Skall bli riktigt trevligt att se bygget på banan till våren. Eller om du har godheten att lägga upp lite bilder på bygget i vinter skulle nog fler än jag glädjas åt detta. Själv är det också läge för come-back efter många långa år....men jag valde en genväg via en KTM 690 Cup.
Ser fram emot att träffa Er båda i depån och på banan kommande säsong.
Hej Sleven!
Visst är det tights dax igen!
Letade upp mina gamla. Fits like a glove!
Problemet me Kåtisen är att jag efter bänkningen inte kan skylla på för dåligt drag i spisen Magnus motor Works gjorde ett kanonjobb.
Trevligt att Gresini chassiet finns i gott förvar!
Nu laddar vi i vinter med fysträning och lite garage mekk. Så syns vi till våren!
Vilken klass kör du i sleven?
View attachment 424996View attachment 424997
Hej! Det är en Orginal 690 cup från 2012. Dvs rally CAM. Akra helsystem i titan Vilken mapp som ligger i kan jag inte se. Sedan har den power part luftfilterboxen med ett DNA S2 filter i luftfilterboxen. Ger 73 på bakhjulet i denna sättning. Sedan byggde vi om på insugs sidan och hittade 1 pålle till. Har även satt dit en manuell kamkedjesträckare vilket gjorde susen Håller nu på att göra ett 48mm spjällhus för att prova mot std 46 mm. Känns som om inte motorn är begränsningen i mitt fall, så mer trimning av motorn blir det inte i vintern. Trimmar kroppen istället med löpning innebandy och simning
73hk va bra resultat för o vara org. Är rallykam org på någon av 690 motorerna? Är det något fel på org kamkedjesträckare? Viken fördel fick du av den annars menar du?
Med 48mm spjällhus kommer den förmodligen ge ca 2hk mer på högre varvtal men losa 2-3hk från låga varv .
Supermono lever o frodas - tro inget annat!
Det går fortare och fortare för de i täten - men lika kul för alla!
Resultatet för det Svenska mästerskapet finns på Svemo;
https://ta.svemo.se/Public/Pages/Se...ng&Season=2018&SerieId=1069&Allowpaging=False
Som ni ser har Egon fått upp en jävla fart nu! Bra jobbat Egon 67!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |