Supermotard för 40k ?

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ne det skulle jag inte påstå. Enligt Bikez har KTMen ett effektövertag på 0.63 hk, men väger 7 kg mer än Husqvarnan.
Den effekten är med katten på plats i Huskyn.
Båda har elstart.
Jag vet vilken jag hade valt iaf. : )

Husky http://www.bikez.com/motorcycles/husqvarna_sm610_supermoto_2007.php


Kåtten http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_640_lc4_supermoto_2007.php

Edit, såg att jag jämfört med 640 och inte 625.

Här är den också, lite lättare än 640 men fortfarande tyngre.
http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_625_smc_2007.php

Ok, de känns rätt lika. Det som talar för KTM'en är ju all den kunskap som finns t.ex. här på SH. Sen är ju eftermarknadsprylar, originalprylar och begagnade delar något som finns i massor. Fast å andra sidan är KTM väldigt vanlig, om det nu kan vara ett minus.
Det som talar för Huskyn, enligt mig, är just att den inte är speciellt vanlig. Iaf inte runt om där jag bor.
Blir det en motard efter KTM'en så skulle jag gärna kunna testa en Husky... om man inte övertalar sig själv att köpa en Husa.

Någon som vet hur priser på reservdelar till Huskyn ligger i förhållande till KTM, där delar ofta är billiga?
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=41170

Begär 45-tusen.
Domadämpare.
4000 mil intervall på ventilerna.
Garanti som täcker hela hojjen till mitten av 2013.



Hade en KTM duke1 -97 LC4 tidigare där jag körde 600mil mellan oljebytena bara service på den aldrig öppnad , det kändes som att man skulle kunna köra 10-tusen mil med den motorn.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Många biltillverkare införde longlifeoljor och 3000mils bytesintervall. Hur bra fungerade det? På samma sätt ville KTM öppna upp marknaden mot folk som inte vill ha en cykel som skall stå på verkstaden för oljebyte för jämnan och dubblerade bytesintervallet.

Att köra 500mil på oljan i en LC4 är direkt skadligt om man inte använder cykeln primärt som ett transportmedel utan kör den som man skall. Av det 30-tal LC4 motorer jag renoverat totalt så är bristande smörjning den absolut vanligaste rasorsaken hos de motorer som inte gått race.

250mil oljebyte och filter varannan gång om man absolut skall snåla. Glöm dessutom inte att kolla oljenivån om du slangar mycket....


Vad tror du om 750 mil som KTM anger för 09orna?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad tror du om 750 mil som KTM anger för 09orna?

De nya motorerna är lite annorlunda i uppbyggnaden och är mer grovt dimensioenrade. Betänk att LC4 motorn konstruerades ursprungligen för 400-500cc offroad/enduro inte 650cc motardåka. Detta gör att vissa delar lever ett hårt liv redan från början.

Oavsett så är 750 mil är långt i en stånka med dryga 2L oljevolym långt. Mycket av problemet ligger just i oljevolymen. Slanga lite och lite normal hårdkörning så drar de lätt 3dl/100mil, fyller man då inte på kontinuerligt så kommer den resterande oljan att brytas ned snabbt med ökat slitage som följd.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
I mil mätt ! när har en motard lc4 gått långt? om man säger att de blivit skött enligt service planen?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top