Supermotard = mycket mekande..?

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Jag är väl inte heller så sugen på att skruva ihjäl mig bara för att få åka lite men enligt manualen på min så är det ventilkoll var 20e timme men enligt andra så brukar det oftast vara just en koll och det stämde när jag kollade. Olja går snabbt o enkelt att byta. Men lite mer än en vanlig sporthoj blir det klart.
Var sugen på en vertemati men det föll på asmycket service och oljebyte var 3e timme.....
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Jag är väl inte heller så sugen på att skruva ihjäl mig bara för att få åka lite men enligt manualen på min så är det ventilkoll var 20e timme men enligt andra så brukar det oftast vara just en koll och det stämde när jag kollade. Olja går snabbt o enkelt att byta. Men lite mer än en vanlig sporthoj blir det klart.
Var sugen på en vertemati men det föll på asmycket service och oljebyte var 3e timme.....


Vad fasen e det för Vertemati?? Asmycket service? Oljebyte 3h? Var har du fått de uppgifterna?

Servicen på Verten är ju ungefär standard racemotard + shimsade ventiler så koll av ventilspel sker sääääällan jämfört med KTM/Husa. 20h på din hoj är ju fett ofta jämfört med.

Varför 3h på olja? Fullgas på bana? Aldrig bytt så ofta på min och aldrig sett minsta spår av metall i oljan.
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
vet faktiskt inte vart jag hittade den men jag laddade iaf ner en manual som jag slängde sen där det stog 3 timmar på oljebyte,.. på vertematiracing.com står det iofs 8-9timmar vid normalåkning så det kanske gällde mer banåkning.

VentilKOLL var 20e timma är väl inte så ofta, har med shimsade ventiler o svårt att tänka mig att kontrollintervallen är mycket längre på din eftersom din med är byggd för tävling från början, att man sen inte behöver shimsa är ju en annan sak :tummenupp

Men att man kommer få riva motorn nån gång på en stånka är väl inget man kommer ifrån om man inte köper nåt japanskt seglivat... själv tänkte jag ha det som lite vinterpyssel att byta vevlager o kolla igenom resten av motorn.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
vet faktiskt inte vart jag hittade den men jag laddade iaf ner en manual som jag slängde sen där det stog 3 timmar på oljebyte,.. på vertematiracing.com står det iofs 8-9timmar vid normalåkning så det kanske gällde mer banåkning.

VentilKOLL var 20e timma är väl inte så ofta, har med shimsade ventiler o svårt att tänka mig att kontrollintervallen är mycket längre på din eftersom din med är byggd för tävling från början, att man sen inte behöver shimsa är ju en annan sak :tummenupp

Ska man vara kinkig så står det tom 8-10 h vid normalt bruk alt. efter varje race vid race-åka. Just siffran 3h har jag aldrig sett över huvud taget och jag ska ha alla manualer som finns till Verten liggandes.

20h är ju inte en gigantisk skillnad med KTM/Husa som trots allt har skruvjustering.

Alvaro Vertemati mumlade om att runt 100h e det nog bra å kolla spel vid normal körning, kan man förmodligen ta med en nypa salt men 50h bör ju vara safe. Berylliumsäten skall väl göra sitt till för att förlänga intervallet fast å andra sidan bör ju titanventiler korta det snarare.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det är väl mer meka med alla motarder än vanliga rad4'or typ. Men det hör till ;) För när man åker om sporthojjen på insidan med 100hk mindre så är det värt det...
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
som sagt jag vet inte vart jag hittade manualen men jag tyckte med det lät horribelt ofta så det var därför jag ryggade, annars hade det nog ståt en fin verti här ute :) men finns det några åf här i sverige?
Finns folk som åkt hundratals timmar med shercon med utan att ha gjort nåt med motorn, men manualen säger kolla var 20e o kolla är inte så jobbigt... väck med tanken och väck med täcklocket..mät o sen tillbaka med grejerna.
Better safe then sorry.

Vill man åka "skottsäkert" skulle jag nog välja en xt660 egentligen som jag funderade på tills jag såg viktsiffran.. men varför vara en i mängden.
Nu har jag börjat snegla lite på en husqvarna 630 sm :Bugar

Men precis som gluffis säger så blir det nog automatiskt mer skruvande men det är inget o vara rädd för, vad ska man annars göra med tiden... dricka öl:tuttar
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
som sagt jag vet inte vart jag hittade manualen men jag tyckte med det lät horribelt ofta så det var därför jag ryggade, annars hade det nog ståt en fin verti här ute :) men finns det några åf här i sverige?

Bör gå att fixa ny en via Micke Nordkil men jag vet inte vad priserna ligger på idag. Kan fixa begagnad med få timmar och känd historik om du blir sugen igen ;-)
 

Team Stiff Bike

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TM 450 SMX 2011
Skit bakom spakarna

Det räcker att byta olja i samma intervall som startmotorerna pajar eller oljepluggen ramlar ur, dvs 0,2-1 timmas körning :tummenupp
Fast denna kanske har bättre kvalitet än en sxv

Har två 09 SXV 550 som har gått ca 30 timmar var utan problem, byter olja frekvent och håller koll på dem. Viktigt att man ställer in insprutningen riktigt på dem annars går de som en påse nötter.

Har en MXV 450 också som går som en klocka startat på tredje kicken varje gång den stått (tar två par ggr innan man har fått el) därefter startar den alltid på först kicken. Det enda bekymmret jag har haft på den är att jag krökte bakramen på Arlanda utom all räddning och det tog några veckor att få fram en ny.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Det är ingen slump att det finns en redig pilsneröppnare i orginal verktygssatsen till Husaberg...

samma för ktm faktiskt :) 13mm fast nyckel i andra änden

50329071100(1).jpg
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Ölöppnaren används även när man drar moment på topplocken på LC8, så den har många användningsområden.
 

Bifogat

  • 031.jpg
    031.jpg
    146.5 KB · Visningar: 83
  • Gilla
Reaktioner: MaG

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Öppnaren till Husa är enbart för öl antar jag. Kan inte tänka mig att den har nån mer funktion. Med tanke på att nar man har sin Husa maskin i följade stadie behöver man en öl eller två...
 

Bifogat

  • block.jpg
    block.jpg
    36.7 KB · Visningar: 94

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Nu är jag galet sugen på motard. Har inte tummen riktigt mitt i handen och är inte rädd för att skruva isär eller ihop saker. (kan jag byta koppling på en golf från 86 lär jag väll kunna serva en motard?)
Sa till polaren idag att jag är sugen på motard, han säger att det är ett jävla servandes och byte av kolv osv osv..
Oljebyten och filterbyten är ju en barnlek, ställa ventiler går väll att lära sig (finns väll trådar om sådant?).
Vad jag har läst i tråden så är jag inte så avskräckt att skaffa motard (typ husafs650/någon ktm), men hur ofta ska kolven bytas?

Jag vill ju även kunna köra typ 20-30mil utan roblems innan man måste byta olja igen.

Vad säger ni allvetare? ktm med 500mils intervall borde väll då passa bäst?

MVh // Jonas
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Kolvbyte på min Husa säger manualen 60 timmar, jag kommer byta min nu vid 100.
Vill du åka längre sträckor är nog en LC4 eller så bättre väl än Husa ;)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Min Husa hade gått 74h när ja köpte, står på 125h nu... Bytte kamkedja å vipprullar vid 80h men både kedja å rullar kändes/såg bra ut. Tänkte köra säsongen ut sålänge ja inte ser/hör nåt ovanligt. Ja e helnöjd me cykeln, roligaste ja köpt! Resor på 10mil+ e ja väl inte överdrivet sugen på p.g.a komforten eller snarare bristen på komfort =P... Kan å andra sidan va ja som e fjolla oxå...
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
kolv/lager i motorn beror väl mycket på hur den är skött. Min kolv på en 640 -03 va kaputt efter 2100 mil. Har haft kass smörjning av olika anledningar och kan tänka mig att det slangats en hel del på den av tidigare ägare. Var lite mer repig på insugssidan vilket skulle tyda på dåligt underhåll av luftfilter. Kamkedja, vipprullar/kamaxel/ventiler ser bra ut fortfarande dock :tummenupp

Men klart saker slits mycket, kraftiga crossar som går på landvägs och varvas mycket
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top