Supermotard samåkning

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Olja o filter blev gjort idag. Ska ge mig på förgasarn imorn, öltarmen sa ifrån nu.. :fyllisar

Det ska nog gå bra det med. Vet någon av er om det är vanligt att soppakranen går sönder, jag tror min är paj.. ?

Vanligt och vanligt. Det är en ventil bara så det händer. Jag har bytt på nån moppe någon gång.

Klockan är över 11 nu. Har du startat hojen?
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Vanligt och vanligt. Det är en ventil bara så det händer. Jag har bytt på nån moppe någon gång.

Klockan är över 11 nu. Har du startat hojen?

Har hållt på hela dagen men skiten går inte igång alls. Inte en tillstymmelse till försök... :huvet

Ska skriva problemet i 640-tråden nu och hoppas nån vet.

FAN!!!:mad::mad::mad:
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
flöda förgasaren genom att luta hojjen (om skruven står i läget så den gör det vill säga) så ser du enkelt om det kommer soppa till fuggen eller inte.

Säg till om du vill ha hjälp
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
flöda förgasaren genom att luta hojjen (om skruven står i läget så den gör det vill säga) så ser du enkelt om det kommer soppa till fuggen eller inte.

Säg till om du vill ha hjälp

Vilken skruv?

Ska ner o handla startgas o se om det funkar eller inte..
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
har för mig att den sitter precis jämte den slangen som sitter i botten på förgasaren. Kolla hur slangarna sitter så ser du en skruv som kan vridas med skruvmejsel.

Du menar den skruven som man skruvar ut för att det ska rinna igenom den slangen som sitter i botten?

Den har jag provat att skruva på och det kommer inget. Fattar inte vart det kan vara fel för genom soppakranen rinner det som attan.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Du menar den skruven som man skruvar ut för att det ska rinna igenom den slangen som sitter i botten?

Den har jag provat att skruva på och det kommer inget. Fattar inte vart det kan vara fel för genom soppakranen rinner det som attan.

Ska du få fuggen att flöda genom den slangen jag tänker på så måste du luta hojjen väldigt mycket på sidan för att det ska komma soppa där. Får du ingen soppa genom fuggen men det rinner från bensinkranen så låter det ju onekligen som någon häng i fuggen.

Se vad som händer med startgas.

Om du tar bort gummit på insugssidan (mot motorn), och så gasar du fram och tillbaka med gashantaget så ska spjället på förgasaren öppna och stänga sig, samtidigt som det sprutar en stråle med soppa. Sprutar det inget soppa där - skruva isär fuggen.
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Ska du få fuggen att flöda genom den slangen jag tänker på så måste du luta hojjen väldigt mycket på sidan för att det ska komma soppa där. Får du ingen soppa genom fuggen men det rinner från bensinkranen så låter det ju onekligen som någon häng i fuggen.

Se vad som händer med startgas.

Om du tar bort gummit på insugssidan (mot motorn), och så gasar du fram och tillbaka med gashantaget så ska spjället på förgasaren öppna och stänga sig, samtidigt som det sprutar en stråle med soppa. Sprutar det inget soppa där - skruva isär fuggen.

Ok, får pröva med att lägga ner den åt lite olika håll. Ska det komma stråle från accpumpen även med avslagen motor? Spjället öppnar, det hörs tydligt.

Fan, blir så trött på detta. Tänkte att det inte skulle vara så in i helvete komplicerat men förgasar-helvetet är ju roten till allt ont. Nästan så jag skruvar tillbaka org skiten så jag har nåt att åka på... :huvet
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ok, får pröva med att lägga ner den åt lite olika håll. Ska det komma stråle från accpumpen även med avslagen motor? Spjället öppnar, det hörs tydligt.

Fan, blir så trött på detta. Tänkte att det inte skulle vara så in i helvete komplicerat men förgasar-helvetet är ju roten till allt ont. Nästan så jag skruvar tillbaka org skiten så jag har nåt att åka på... :huvet

Ta det lugnt. Av någon anledning kommer ingen bensin till förgasaren. Ta bort den och öppna upp den. Kan vara täta munstycken eller vad som helst. Eller hör med Boris som sålde den till dej om han har någon ide.
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Ta det lugnt. Av någon anledning kommer ingen bensin till förgasaren. Ta bort den och öppna upp den. Kan vara täta munstycken eller vad som helst. Eller hör med Boris som sålde den till dej om han har någon ide.

Nu har Moddan varit snäll samarit:Bugar o besökt en uppgiven Ktm-ägare och vi (han) har konstaterat att det inte kommer soppa genom förgasaren öht. Om man håller tanken så att det rinner ur kranen och sen kopplar på förgasaren så är det tvärstopp. Ska plocka isär mera på diskbänken nu. Hoppas sambon har överseende. :tuttar

Ska pilla lite nu.
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Nu har Moddan varit snäll samarit:Bugar o besökt en uppgiven Ktm-ägare och vi (han) har konstaterat att det inte kommer soppa genom förgasaren öht. Om man håller tanken så att det rinner ur kranen och sen kopplar på förgasaren så är det tvärstopp. Ska plocka isär mera på diskbänken nu. Hoppas sambon har överseende. :tuttar

Ska pilla lite nu.

Tror jag fått ordning på det men en ny fråga dök upp:

Har det nån betydelse om denna låsfjäderhistoria som är inringad sitter åt ena eller andra hållet?

förgasare010edit.jpg

Det är nr 43 på sprängskissen : http://www.motorcyclecarbs.com/images/keihin/carbs/explview/FCRMXexplLG.gif

Tack på förhand!
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tror jag fått ordning på det men en ny fråga dök upp:

Har det nån betydelse om denna låsfjäderhistoria som är inringad sitter åt ena eller andra hållet?

View attachment 337067

Det är nr 43 på sprängskissen : http://www.motorcyclecarbs.com/images/keihin/carbs/explview/FCRMXexplLG.gif

Tack på förhand!

Kan flottören röra sej likadant oavsett håll på fjädern - så nej då är det inte viktigt. Nålen som sitter under flottören däremot får man inte vända håll på (om det nu går på fcr)

Trist att höra att hela förgasaren var igenkläggad med skit och att den inte ens flödar igenom bensin.
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Kan flottören röra sej likadant oavsett håll på fjädern - så nej då är det inte viktigt. Nålen som sitter under flottören däremot får man inte vända håll på (om det nu går på fcr)

Trist att höra att hela förgasaren var igenkläggad med skit och att den inte ens flödar igenom bensin.

Jo men det ser ut som att mitten på fjädern som så att säga håller flottören uppe är på mitten av nålen så det borde ju inte göra nån skillnad. Tänkte inte på det när jag skrev förut...

Nålen kan man inte vända fel eftersom det är en gummituta uppåt och en "tapp" neråt. Men annars är den fyrkantig vad jag kan se och nu rör den sej ju som den ska upp o ner o blåser jag luft genom tankanslutningen så kommer det luft när det ska o är tätt när det ska. Ska bara låta det torka ordentligt innan jag smackar ihop härligheten!!

Hoppas bara jag kommer ihåg hur allt satt. :va Men det ska nog gå fina fisken! Annars är det bara att ta isär igen! :p :yoparty

Nu är jag på bättre humör! :banana:banana

Jo lite trist att den var såpass skitig... Det trodde jag faktiskt inte. men nu har man lärt sig nåt nytt.. Får bli framskjuten premiär bara men det kan jag ta om det går bättre!
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Fan vad härligt att det verkar ha löst sig! Får du igenom luft nu och det inte gick innan så är det nog en god chans att felet vart hittat :)
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Fan vad härligt att det verkar ha löst sig! Får du igenom luft nu och det inte gick innan så är det nog en god chans att felet vart hittat :)

Jo nu går det att blåsa luft även när allt är ihopmeckat. O det slutar o gå igenom luft om man vänder upponer på allt så nålen tätar. Då borde ju skiten funka? Ska skruva på som vi gjorde idag o prova accpumpen oxå. Annars e det la bara att riva det med.. :gnissla igen...

Håller alla jävla tummar som finns för att det funkar imorn. :tummenupp

Har bilder som visar hur mögigt det var innan ja mecka isär..

Skitigt "nålhållarhål":
förgasare-003edit.jpg

Skitig nål:
förgasare-007edit.jpg

Fin diskbänk i köket fick agera verkstad:
förgasare-008edit.jpg

Tack för hjälpen o motivationen Mr Moddan!
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jo nu går det att blåsa luft även när allt är ihopmeckat. O det slutar o gå igenom luft om man vänder upponer på allt så nålen tätar. Då borde ju skiten funka? Ska skruva på som vi gjorde idag o prova accpumpen oxå. Annars e det la bara att riva det med.. :gnissla igen...

Håller alla jävla tummar som finns för att det funkar imorn. :tummenupp

Har bilder som visar hur mögigt det var innan ja mecka isär..

Skitigt "nålhållarhål":
View attachment 337121

Skitig nål:
View attachment 337122




Fin diskbänk i köket fick agera verkstad:
View attachment 337123

Tack för hjälpen o motivationen Mr Moddan!

Fyfan. Bland det värre man sett. Skulle inte den där vara genomgången när du fick den?
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Fyfan. Bland det värre man sett. Skulle inte den där vara genomgången när du fick den?

Hehe, vet ärligt talat inte vad vi sa mer än att den skulle vara bestyckad korrekt.

Men det har ju varit nyttigt att plocka isär lite. Då är man mer motiverad att göra det i underhållssyfte när man vet på ett ungefär hur man gör.

Man måste se positivt på det hela även om det var jävligt svårt igår :glömdet

Ska käka lite frulle nu o sen ut o skruva på juvelen och hålla tår o tummar att det funkar bättre! :2cool
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Its ALIVE!!!

Nu är det bara tomgången som jag ska få ordning på. Är det bara att skruva tills det är bra eller något man ska tänka på? Varm eller kall?

Just nu har jag hög tomgång om jag chokar men ingen alls om jag slutar choka...
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Nu tror jag det funkar hyffsat.. Tomgången är halvbra.. Däremot så motorbromsar den inte mkt. Vad kan det bero på?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Nu tror jag det funkar hyffsat.. Tomgången är halvbra.. Däremot så motorbromsar den inte mkt. Vad kan det bero på?

Hur är spelet i gaswiren? Har du den för spänd så kan du få den effekten tror jag.

Justera tomgången och ge dej ut och kör en sväng så får du se hur den känns! Lite pill så blir allt bra.

Gasreser den nudå?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top