supermotard vs sporthoj

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
OlleR skrev:
Jag hänger inte med de duktiga förarna på midlanda, å då är det ändå en gokartbana i XXXL...

Fast de e ju klart, 30hk till och några bandagar så kanske det skulle gå ordna.

Hur fort kör du på Mittsverigebanan?
Har sett att det går undan bra för dig.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har sett nån som körde husabergare som låg strax över 1 minut...var inte över 1.05 iaf. ganska coolt :yoparty

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
norrlansguld skrev:
Hur fort kör du på Mittsverigebanan?
Har sett att det går undan bra för dig.
Du kör ju bra mycke fortare än va jag gör ;)
Jag har faktiskt inte pressat å kollat, 1,05 körde jag på licenskursen men det var ju mest bara tjollra runt. 1.03 borde gå om man ordnar till ett vettigt spår och lägger ner till gränsen och använder frambromsen på fler ställen än slutet på rakan :D Hursomhelst så är det ju ändå flera sekunder bakom SS600-killarna :( Ska prova till nästa helg, återkommer efter det då ;)

Edit* 56 nånting är rekordet va? GSXR750?

Last edited:

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
.
DwD skrev:
Jag har kört båda typerna av hojjar, och under 80-90 km/h så har sporthoj inte en chans mot en supermotard. det är verkligen stor skillnad.
men när det börjar närma sig hastigheter från 90km/h och uppåt så sticker sporthojjarna iväg,

japp och i riktigt kurviga vägar så håller du ju 80-90~ eller mindre

antagligen därför dom hade svårt att hänga med! :yoparty

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag tycker kurvigt suger med motard! Det går fort ja, men när kurvan öppnar sig och man ger gas vill man att det ska hända lite, inte att den ska vibrera sönder.
Motard är skitkul på gokartbanor, i stan och industriområden, men suger på kurviga vägar ur skojhets synpunkt, det går för fort helt enkelt. Men man hänger säkert på och kanske av en del sporthojar på bulten tex, men jag har roligare på en sporthoj.

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
-PLM- skrev:
Jag tycker kurvigt suger med motard!

Du har inte kört de rätta motardvägarna.
Hur kul som helst med en gammal landsväg som är enfilig men ändå inte jättesmal, krön och kurvor i massor...

Finns det nåt roligare än att komma ur ett kurvigt parti och framhjulet lättar över ett krön?? (Som inte är skymt förstås)

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
OlleR skrev:
Du kör ju bra mycke fortare än va jag gör ;)
Jag har faktiskt inte pressat å kollat, 1,05 körde jag på licenskursen men det var ju mest bara tjollra runt. 1.03 borde gå om man ordnar till ett vettigt spår och lägger ner till gränsen och använder frambromsen på fler ställen än slutet på rakan :D Hursomhelst så är det ju ändå flera sekunder bakom SS600-killarna :( Ska prova till nästa helg, återkommer efter det då ;)

Edit* 56 nånting är rekordet va? GSXR750?

Bra mkt snabbare typ 0:51.671 Christer Miniin...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Iofs är det där en annan bana än den vi pratar om ;D

56 var med en riktig Superbike också, en supermotard-S1-VM-hoj borde man kunna kapa många sekunder med, då min hoj e en "S2" och helt standard i snurran...

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Xr650 sm turbo
DwD skrev:
Jag har kört båda typerna av hojjar, och under 80-90 km/h så har sporthoj inte en chans mot en supermotard. det är verkligen stor skillnad.
men när det börjar närma sig hastigheter från 90km/h och uppåt så sticker sporthojjarna iväg,
i mitt fall hänger jag med upp till 200!! :)

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
OlleR skrev:
Iofs är det där en annan bana än den vi pratar om ;D

56 var med en riktig Superbike också, en supermotard-S1-VM-hoj borde man kunna kapa många sekunder med, då min hoj e en "S2" och helt standard i snurran...

Aha, sorry my fault:)

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Xr650 sm turbo
Binnike_Swe skrev:
TURBO :tummenupp vill oxå ha.....
har du bänkat den?
Japp 105 hk vid 7500v och 99nm i vrid vid endast 0,75 bar! på hjulet! laddar lätt över 1bar ligger då runt 126hk :banana Den är lika rolig att köra som det ser ut på siffrorna :)

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
flipm0de skrev:
Hallå!

Idag var vi ett gäng på 5 pers (2 motards, 1 XT, och 2 sporthojar)

Jag blev faktiskt mkt förvånad idag hur lättkörda och smidiga motardsen är!

Sporthojarna blev ju en bra bit efter när det svängde ordentligt... Klart dom hann ju ikapp sen när det blev en lång raka men.. Hur kul är det att köra fort rakt fram? :3freak Men i svängarna så var det ju som en lek för oss.

var bara tvungen att skriva om det.. att jag är glad och mkt nöjd med mitt MC val! :banana

Gick precis från Speed Triple till KTM660. Körde min första slingerbultentur för i år och jag körde utan problem jämt med en _bra_ ninja-förare. (Ljuger jag nu Gunnar? =) Det jag vill säga är att det är så fruktansvärt mkt lättare att lägga ner 660 i kurvorna. GRYM skillnad.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
eisbaer skrev:
Gick precis från Speed Triple till KTM660. Körde min första slingerbultentur för i år och jag körde utan problem jämt med en _bra_ ninja-förare. (Ljuger jag nu Gunnar? =) Det jag vill säga är att det är så fruktansvärt mkt lättare att lägga ner 660 i kurvorna. GRYM skillnad.
Om du tycker den e lätt så hoppas jag att du tar dig nån gång till Midlanda så du får prova lägga ner min hoj :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024