Supermoto av en KTM 540 2t -90

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Jag har hittat en något chassimässigt nergången ktm 500 från tidigt 90tal som det sitter en mycket fräch borrad till 540 motor i. Det är ny kolv och nikacilad cylle gjort i england. Enligt uppgift fabrikstrimmad och skall vara runt 80-90 bhp i den :)
Öhlinare fram och bak, kompletta kåpor och så är det på den.
Så det verkar vara ett bra objekt iallafall.
Nån som vet om det går att få tag i delar för att renovera denna pärla?
Kopplingskorgen som sitter i nu kommer från en 250 och den har sagt upp sig. Skulle vara kul som fan att få den fin och köra lite stubbrace med den, eller liknande tävlingar.
4 växlar och det spelar ingen roll vilken man startar på :yoparty
Min tanke var att ev så småningom bygga om denna till supermoto.

Kanske finns det nån luring här som ligger på delar till motorn ??

BananBosse

Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Ahhh, kommer en bild så fort jag får hem den :)
Kanske blir det en renoveringstråd eftersom den skall till så nära nyskick det går...med rimliga slantar.

BananBosse

Gick med
2 Jun 2007
Hoj
haha ja jag är skeptisk själv. Detta är uppgift enligt hörsägen och det vet vi juh hur det brukar vara med dessa siffror. :D
Men en bänkning kunde vara kul när den e klar..

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har sett bänkningspapper på en CR500 motor i en dragracingquad. Den gav 100,4hk på hjulen :tummenupp

80 på veven tror jag inte är omöjligt i den där motorn, portning, avstämt avgasysstem och 40cc mer än CR500 (som ligger på 60-65 på hjulet). Är den trimmad mer än borrningen så kommer det smälla till när du kommer lite högre upp i registret. Annars är dom här motorerna ganska snälla med jämn effektkurva.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag har sett bänkningspapper på en CR500 motor i en dragracingquad. Den gav 100,4hk på hjulen :tummenupp

80 på veven tror jag inte är omöjligt i den där motorn, portning, avstämt avgasysstem och 40cc mer än CR500 (som ligger på 60-65 på hjulet). Är den trimmad mer än borrningen så kommer det smälla till när du kommer lite högre upp i registret. Annars är dom här motorerna ganska snälla med jämn effektkurva.

100,4 det var inte dåligt, ja 80 på veven är inte hela världen att få till

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Tror KTM sålde en 540 tvåtaktsmodell också utöver 500:an..
När vi är inne på effekt så finns det en australienare som kör dragracing med en CR500.Tror han hade 93-94hp på bakhjulet och körde 11.XX tider,kommer inte på vad han heter just nu.

BananBosse

Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Nu e det kollat lite mer noga och den skall hämtas i veckan :D
Förgasare , reeds, krök, borrning till 540, kolv, stake, slutrör,topp är det som är fabriksmonterat. Och det skall vara bänkat till 92 hp på veven i samband med att det tävlades med maskinen...skall bänka den efter renovering så vi får veta hur sanningen ser ut :p

Skulle behöva lite saker till den som tex bakdrev och kedja, ramlager, komplett kopplingskorg (inre + yttre) ,banjokoppling till handbromsen. Så om ni har nåt liggandes så pm:a direkt.

Gott nytt på er!
Bosse

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Du har en liten skruv i sidan på cylinder precis intill avgasporten på vänster sida sett utifrån ??

Den påverkar en extra avgasport som sitter precis ovanför den vanliga stora avgasporten , genom att skruva ut får du mer flöde genom den lilla kanalen och tvärt om när du skruvar in.

Om jag inte minns helt fel fanns den också med 560cc för sidovagnsbruk.
Kan hända att 540´n var sidovagnsmotorn.

Du måste ladda upp bildbevis.

BananBosse

Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Fii faaan, var och hämtade alla delar till den idag :D
Imorgon skall jag hämta hojen med.....

Ser ut som om det kommer att bli en relativt enkel match att få den att lira igen.....peppar peppar.
Den kommer att plockas ner i molekyler nu och motorn kommer att klyvas för kontroll och eventuellt lagerbyte.
Ramen kommer att lackas och dämparna behöver bara en allmän översyn juh :)

Hojen gick bra innan kopplingen sa upp sig så det skall beställas en komplett koppling från ebay, hittade en komplett för 69 dollar...men frakten skulle kosta 64 dollar hehe..:huvet

nån som har sprängskisser eller kanske en foliant till denna maskin? vore riiiktigt nice att ha en sprängskiss att gå efter i renoveringen.

Fan tom sadelöverdraget e helt :tummenupp

I´l bee back.
B

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...