Supermoto....nice

Ace.Rider

Guest
Kanske varit uppe förr men jäklar va nice! :banana

[YOUTUBE-ID]aeUK6aOEJKo[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited by a moderator:

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Visst har den varit uppe ett par ggr tidigare. Men det gör inget då den e såååå skön :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Såg väldigt skönt ut att åka med knät sådär istället för ut med foten.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Hur i he***te lyckas han med det där?

Underbart att se på dock...
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Knäskrap is the shit! Ser fel ut med att hänga ut foten. Men då är jag åas inte en bra motard-pilot, utan mer en posör.
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Skulle nog vilja säga tvärtom... Med knät i backen blir man ju helt låst på hojen. Det ser onaturligt ut och det känns likadant.

Nu handlar det ju dock inte om någon naturistsysselsättning.

Checa åker ifrån motardeliten vilken dag som helst, oavsett hur onaturligt det ser ut för en del.


Till skillnad från jordfräsarfolket har RR-förare balanssinne - stödhjul blir så att säga överflödigt när man lärt sig cykla utan :arsele
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ganska stor risk. Det är redan gjort.


Säg mig, vad och vart skulle man tjäna på att åka cross-stil på den här banan?
[YOUTUBE-ID]94c7CYy2sbA[/YOUTUBE-ID]


Som att sätta en GP-hoj på crossbana och säga att knäskrap är effektivast:huvet

När skulle en RR-förare kommit o slagit supermoto eliten på fingrarna? Måste gått mig förbi.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
När skulle en RR-förare kommit o slagit supermoto eliten på fingrarna? Måste gått mig förbi.

:tungan

635375253_FcKgf-XL.jpg


http://www.supermotojunkie.com/showthread.php?t=88535
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Nu handlar det ju dock inte om någon naturistsysselsättning.

Checa åker ifrån motardeliten vilken dag som helst, oavsett hur onaturligt det ser ut för en del.


Till skillnad från jordfräsarfolket har RR-förare balanssinne - stödhjul blir så att säga överflödigt när man lärt sig cykla utan :arsele

Det har faktiskt varit nån som varit uppe och nosat på täten med knäskrapsstilen så helt värdelöst är det inte. Å andra sidan är det ingen RR-förare som åkt ifrån motardeliten heller. Givetvis är MotoGP-folket grymma på att styra hoj och gör det otroligt bra med det mesta på 2 hjul. Många använder supermoto som träningsredskap och nöje. Hayden och Biaggi är 2 st som kan ses ganska ofta på supermoto. Vad jag vet så har de inte knäppt eliten på näsan iaf, men jag har haft fel förut så visa gärna att jag har fel.
Sen ska vi nog inte underskatta proffesionaliteten hos VM-åkarna i supermoto. De lägger ner en ansenlig tid och pengar på att vinna VM, skulle det finnas ett körstil bättre lämpad än den de tillämpar så tro iaf jag att de skulle byta ganska fort.

Om RR-förare har sånt bra balanssinne, varför håller de inte in knät då istället för att släpa det i backen?

Ganska stor risk. Det är redan gjort.


Säg mig, vad och vart skulle man tjäna på att åka cross-stil på den här banan?
[YOUTUBE-ID]94c7CYy2sbA[/YOUTUBE-ID]


Som att sätta en GP-hoj på crossbana och säga att knäskrap är effektivast:huvet

Tycker du att det ser ut som att de har bra spårval och hög kurvhastighet på den filmen? Grabbarna är ute och har skoj och de står mer eller mindre still vid apex.
Du får mer än gärna hänga på till nån bana i sommar och prova. ta min hoj några pass och utvärdera själv vad du tycker :tummenupp
 
Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Det har faktiskt varit nån som varit uppe och nosat på täten med knäskrapsstilen så helt värdelöst är det inte. Å andra sidan är det ingen RR-förare som åkt ifrån motardeliten heller. Givetvis är MotoGP-folket grymma på att styra hoj och gör det otroligt bra med det mesta på 2 hjul. Många använder supermoto som träningsredskap och nöje. Hayden och Biaggi är 2 st som kan ses ganska ofta på supermoto. Vad jag vet så har de inte knäppt eliten på näsan iaf, men jag har haft fel förut så visa gärna att jag har fel.
Sen ska vi nog inte underskatta proffesionaliteten hos VM-åkarna i supermoto. De lägger ner en ansenlig tid och pengar på att vinna VM, skulle det finnas ett körstil bättre lämpad än den de tillämpar så tro iaf jag att de skulle byta ganska fort.

Om RR-förare har sånt bra balanssinne, varför håller de inte in knät då istället för att släpa det i backen?



Tycker du att det ser ut som att de har bra spårval och hög kurvhastighet på den filmen? Grabbarna är ute och har skoj och de står mer eller mindre still vid apex.
Du får mer än gärna hänga på till nån bana i sommar och prova. ta min hoj några pass och utvärdera själv vad du tycker :tummenupp

Nicky hayden tävlar väl i supermoto? eller iaf har gjort det?
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Om RR-förare har sånt bra balanssinne, varför håller de inte in knät då istället för att släpa det i backen?

:rolleyes:

Men det är ju faktiskt så att väldigt många förare inte knäet i backen utan successivt drar in/upp knäet.


Hur som:
Grabbarna är ute och har skoj och de står mer eller mindre still vid apex.

Vem har sagt något annat? Jag frågade vart i filmen de hade någonting att tjäna på att köra cross-stil?

Banan är 100% asfalt, de kör roadracing med crossar. En sämre förare kan säkert vinna en del på att köra cross-stil, det är en tight bana och det är avsevärt mycket enklare att ta en kurva med hjulspinn och ställ om man släpper ut innerbenet. Men, som sagt - varför ha stödhjulen kvar när man lärt sig cykla utan?


Nicky hayden tävlar väl i supermoto? eller iaf har gjort det?

De flesta roadracingförare har kört supermoto tävlingar, många med mycket bra resultat. Hayden körde t ex. X Games för ett tag sen.

Tror att alla rr-förare kör cross eller SM mer eller mindre. Kul, billigt och bra träning.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
:rolleyes:

Men det är ju faktiskt så att väldigt många förare inte knäet i backen utan successivt drar in/upp knäet.


Hur som:


Vem har sagt något annat? Jag frågade vart i filmen de hade någonting att tjäna på att köra cross-stil?

Banan är 100% asfalt, de kör roadracing med crossar. En sämre förare kan säkert vinna en del på att köra cross-stil, det är en tight bana och det är avsevärt mycket enklare att ta en kurva med hjulspinn och ställ om man släpper ut innerbenet. Men, som sagt - varför ha stödhjulen kvar när man lärt sig cykla utan?


De flesta roadracingförare har kört supermoto tävlingar, många med mycket bra resultat. Hayden körde t ex. X Games för ett tag sen.

Tror att alla rr-förare kör cross eller SM mer eller mindre. Kul, billigt och bra träning.

Personligen så tror jag att en person som hanterar tekniken med foten fram har fördel på den banan då den är väldigt tight i svängarna. När kurvhastigheten blir för hög så förlorar man fördelen med foten fram, i mitt fall så fortsätter jag sprattla iaf iom att det är min kroppsplacering på hojen. Känns avigt att byta kroppsposition under samma varv. Fördelen i långsamma svängar är just balansen. Det går att vara mycket mer aktiv på hojen för att leta fäste och parera för de andra nissarna som också vill ha mitt spår.
I och med att det i supermoto går just som du beskriver med "hjulspinn och ställ" och du verkar överens om att det är avsevärt enklare att sparka framåt med benet då, så vad vad diskuterar vi?

Och du, knät i backen är ju ett känselspröt för att förbättra balansen så din argumentation blir lite fånig. Olika situationer kräver olika tekniker. Olika personer gillar olika körstilar. T.o.m Rossi och grabbarna har ju börjat sparka med innerbenet på väg in i sväng vid hård inbromsning. Har de taskig balans också?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top