Äldre honda cb125 med luftkylning
Det där såg intressant ut, hade motorn varit vattenkyld så hade jag kollat närmare på det.
En möjlighet är en tunt rör som böjs som en "metkrok". Spetsen på kroken stoppas in i avgasröret.
Så när motorn är igång kommer en del av avgaserna komma ut i andra änden på röret som slutar någonstans framtill på hojen för vidare transport in genom styret..........
Tyvärr tror jag det är lättare köpa nyare hoj med starkare generator.
Nedan är ett knep jag lärde mig av en laxodlare för många år sedan. Men det tar ju en halvtimme.....
Odlingen låg utanför Blekinges kust. Laxen odlades i stora burar (mjärdar?).
När det var dags för laxslakten på vintern åkte man ut till flotten. På flotten stod en arbetarbod. I boden eldades kaminen så det blev rejält varmt. Man äter ordentligt och klär på sig riktigt varma kläder och huvudbonad. Sedan satte man sig på en stol med händerna i två hinkar med isblandat, nollgradigt vatten. Vad som händer är att pga värmen behöver kroppen göra sig av med värme. Och enda vägen är genom händerna.
Så blodcirkulationen ökar.
Efter ha suttit på det här sättet med händerna i isvatten i en halvtimme, inga problem gå ut och jobba en dag med bara händer i det nollgradiga vattnet under laxslakten.
På ett enkelt sätt.
Ju varmare du är klädd på huvud, hals, kropp, ben och fötter, dessto mindre fryser du om händerna.