Gix
Produktionsutvecklare
Nu har jag varit å registreringsbesiktat min hoj... detta måste jag göra eftersom den e importerad... annars behöver man överhuvudtaget inte besikta hojar i Finland... (avundsjuka?)
Hur som hellst:
Först måste jag själv beställa ett s.k. fordonsintyg från Importören som tog det från Tyskland. På detta står tillåtna avgasvärden, bullernivå m.m. Detta behövs för att kunna bevisa att hojen uppfyller kraven för Finland...
Pris: 106 euro = 975,20 sek !!! För en pappersbit...
Sen vid själva registreringsbesiktningen hade dom inte ens igång hojen ett varv, utan bara jämförde en massa siffror på datorn med pappret, antecknade ramnummer osv., kollade att lamporna var godkända osv.
Men, inget avgastest, ingen decibellmätare, ingen däckkoll, inget bromstest eller något annat av betydelse... men, det tog ca. 1 timme ändå förrän alla uppgifter var klargjorda, kollade, antecknade osv. å sen hade dom mage att ta (hör och häpna)
132 euro = 1214 sek för detta...
D.v.s. för att ja skulle få min hoj registreringsbesiktad å godkänd för Finland fick jag punga ut med sammanlagt:
238 euro = 2189,60 sek!!!
Men, nu är de gjort, å de viktigaste är att ja gjort det ja måste för att få köra, å pengar gör dom nya varje dag... så skit samma...
Nu väntar jag bara på mitt nya drivpaket för 230 euro = 2116 sek
Avslutar med att citera en bekant som har många år på nacken vad gäller hojar... han sa en gång till mig att:
Hojar e inget för fattiglappar!!!
Visste inte då hur rätt han hade...
Hur som hellst:
Först måste jag själv beställa ett s.k. fordonsintyg från Importören som tog det från Tyskland. På detta står tillåtna avgasvärden, bullernivå m.m. Detta behövs för att kunna bevisa att hojen uppfyller kraven för Finland...

Pris: 106 euro = 975,20 sek !!! För en pappersbit...
Sen vid själva registreringsbesiktningen hade dom inte ens igång hojen ett varv, utan bara jämförde en massa siffror på datorn med pappret, antecknade ramnummer osv., kollade att lamporna var godkända osv.
Men, inget avgastest, ingen decibellmätare, ingen däckkoll, inget bromstest eller något annat av betydelse... men, det tog ca. 1 timme ändå förrän alla uppgifter var klargjorda, kollade, antecknade osv. å sen hade dom mage att ta (hör och häpna)
132 euro = 1214 sek för detta...
D.v.s. för att ja skulle få min hoj registreringsbesiktad å godkänd för Finland fick jag punga ut med sammanlagt:
238 euro = 2189,60 sek!!!



Men, nu är de gjort, å de viktigaste är att ja gjort det ja måste för att få köra, å pengar gör dom nya varje dag... så skit samma...

Nu väntar jag bara på mitt nya drivpaket för 230 euro = 2116 sek
Avslutar med att citera en bekant som har många år på nacken vad gäller hojar... han sa en gång till mig att:
Hojar e inget för fattiglappar!!!
