Hej Fille,
Mattias har rätt, det är jag som skrivit den raden och jag använder susp. Suspen och jag är kompisar. Min förre rejskompis Peter är min förebild i suspanvändandet. Det är inte bara en tank i världshistorien som bucklats av ett par pungkulor, utan flera. De flesta tror att man skämtar när man säger så men det är sant. Jag har själv åkt ramp på en tank när jag körde in i en bil där kontaktytan mellan mig och tanken till största del utgjordes av paketet. På den tiden hade jag ännu inte fått barn och fick mig en rejäl tankeställare. När man sitter där med känslan av total pungkross och väntar på bärgningsbilen hinner man omvärdera vissa saker. Nu har jag i o f s fått barn men jag låter så pipig när jag talar i falsett och vill gärna behålla min basröst.
Jag använder alltså suspen främst som ett förebyggande skydd, ungefär som en ryggplatta, men den är också bra ur ett bekvämlighetssympunkt. Alla skinnställ jag haft och sett är sydda likadant med en söm i grenen. Var ska man lägga paketet, till höger eller vänster? I västa fall blir det både och med en pungkula på varje sida om sömen och bamse någonstans på tvären. Om man sen som jag sitter långt fram i sadeln när man hänger i svängarna är risken stor att en pungkula kommer i kläm. Klart obekvämt! Det är inte bara jag som bryr mig om paketkomfort. Jag har noterat att Rossi oftast reser sig upp strax innan start och rättar till runt paketet. Hurvida har använder susp eller ej vet jag inte.