Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
God morgon så här på långredagen :)

Funderar på att styva upp framgaffeln lite på Banditen.
Står fn på default fr fabrik (3).

Kan det vara en bra ide att justera en aning neråt?

Hur har ni andra ställt in era?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Bandit1200 skrev:
God morgon så här på långredagen :)

Funderar på att styva upp framgaffeln lite på Banditen.
Står fn på default fr fabrik (3).

Kan det vara en bra ide att justera en aning neråt?

Hur har ni andra ställt in era?

Min är tillstyvad ett snäpp, tyckte den dök för mycket vid inbromsning tidigare.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Efter min första och enda körning än så länge, så kan jag tycka att fjädringen är lite mjuk... I alla fall fram. Det kanske går att justera bort? Har inte kollat på justeringsmånen ännu.

Funderar på att uppgradera till Öhlins den dan jag vinner på Lotto.. :rolleyes:

Edit: Stavfel
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Originaldämparna och fjädrarna bak och fram ÄR sunkiga på Banditen för lite sportigare körning. HyperPro i fram och Öhlinare (eller en gixxer) i bak gör den trevligare.
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Jag styvade upp den ganska rejält idag. Tror jag skruvade ner justerskruvarna åtminstone två hela varv. I alla fall så står de nu på näst översta strecket. Blev helt perfekt faktiskt. Nu går det ju att ha lite hastighet i svängarna. Det duger gott åt mig, man är ju ingen racerkung precis.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Verkligen avslöjande, dvs att du kör med originalkammarna! :D
Faller platt till marken efter 8900 varv!

Du har 3 till 4 hästar mer än vad man normalt får med den typen av modifieringar, men jag tror jag vet som är så speciellt med din hoj. Är jag på rätt spår om jag tror att du har fipplat lite med avgaskrökarna? :hihi

Hmmm...va skulle det fipplant bestå av? :7peta

Finns ju en "liten" svetsfog precis i början på kröken, kan den "måne"va lite "portat"
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
B-400 skrev:
Hmmm...va skulle det fipplant bestå av? :7peta

Finns ju en "liten" svetsfog precis i början på kröken, kan den "måne"va lite "portat"
E´re strypning i kröken på orginalröret.... :va
Tur att man beställt ett helsystem :D
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Detta MÅSTE utredas. Inte fan vill man köra omkring med strypning i krökarna!
Är det så? Då kommer krökarna att monteras av ögonaböj, sedan knallar jag bort till kompisen med verkstan och "fipplar" bort skiten.

Kan någon initierad ge klara besked?

Kanske Anders Brink kan komma med tips?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är ingen strypning, iaf inte med avsikt. Krökarna klarar av upp till ca 145 hästar, sen klarar de inte mer. Dubbelrören är bara till för att inte missfärga krökarna. Har du inte 145 hästar idag kan du inte göra någon vinst med större krökar - mer än kanske på sin höjd 2 - 3 hästar, dvs VÄLDIGT dyrköpta hästar.
Har du planer för mer än 145 hästar på bakhjulet, köp ett helsystem.

Bandit1200 skrev:
Detta MÅSTE utredas. Inte fan vill man köra omkring med strypning i krökarna!
Är det så? Då kommer krökarna att monteras av ögonaböj, sedan knallar jag bort till kompisen med verkstan och "fipplar" bort skiten.

Kan någon initierad ge klara besked?

Kanske Anders Brink kan komma med tips?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
andersbrink skrev:
Verkligen avslöjande, dvs att du kör med originalkammarna! :D
Faller platt till marken efter 8900 varv!

Du har 3 till 4 hästar mer än vad man normalt får med den typen av modifieringar, men jag tror jag vet som är så speciellt med din hoj. Är jag på rätt spår om jag tror att du har fipplat lite med avgaskrökarna? :hihi

Nej, inte än...

Har fortfarande originalkrökarna men så snart asfalten kommer fram ska nya krökarna på och moddarna bokas in!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rackarns! Då kommer du att få en rolig sommar i år när den går bra redan nu med så pass få moddar, yeehaa!

Banditmannen skrev:
Nej, inte än...

Har fortfarande originalkrökarna men så snart asfalten kommer fram ska nya krökarna på och moddarna bokas in!
 

Nike

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-9R 2002
Lite nyfiken på att veta vad ni använder för motorolja i era Banditer?
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Nike skrev:
Lite nyfiken på att veta vad ni använder för motorolja i era Banditer?

jag har använt Quaker stake 20w-50w Mc-Mineralolja.

kan inte säga om den är bra eller inte, men fått den tipsad om att vara bra!
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Motul 5100 15W50, vet egentligen inte om den är nå bättre eller sämre än nån annan sort. Man bör nog undvika allför tunna oljor i B12:an då kopplingen är klen dvs blir problem med slirande koppling. Vad brukar du köra med själv ?




Nike skrev:
Lite nyfiken på att veta vad ni använder för motorolja i era Banditer?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så länge man inte har toppsmörjning monterad bör man köra med 20w50 sen vilket fabrikat eller typ spelar ingen roll så länge den är JASO-certifierad.

Jag kör med Castrol GP 20w50 och Unocal "76" 20w50 av den enda anledningen att de oljorna inte gör att fiberlamellerna får en hård och blank yta när man kör dragracing. Har provat i princip allt på marknaden.

Någon skillnad i smörjande egenskaper har jag aldrig hunnit notera eftersom jag byter oljan varannan helg.
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Idag har jag varit på Claessons Motor i Bromölla och bytt in min KTM LC4 mot en Bandit 1200, kommer bli lång väntan tills på lördag. Åkte dit (från Karlskrona med KTM) för att köpa en Yamaha JXR 1300 men blev omkörd på mållinjen, halvtimmen innan såldes den. :huvet Såg då denna Bandit som fångade blicken direkt, efter provkörning var saken klar. :rock Nu frågar jag då lite försynt vad man ska tänka på för att få en bra cykel? Gissningsvis är den bra redan orginal, men man vill ju ha det där lilla extra utan allt för stora midifikationer, Slip-On är ganska lagom för min del. Har skummat igenom denna tråd och annat på forumet, det mesta verkar dock handla om tokstora modifikationer för högvis med pengar. Detta finnes icke på min bankbok. :tummenner Är helt grön på detta då min KTM var färdigmodifierad vid inköp. Hur ser man enklast vad som är gjort i insugsväg mm.
Hoppas nu att jag slipper verbal misshandel i form av "Sök din j*vel, sök!" och vidare att jag kommer få många sköna mil på min nya hoj. :squid
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Grattis till din nya älskling. :tummenupp

Som du skriver så står det ganska mycket i tråden innan, men ett slipon ska räcka långt. Runt 115 hk på bakhjulet ska det ge. :Bugar

Lyft bort tanken och kolla på luftburken om det ser moddat ut.. Jag har själv inte lyft och kollat ännu :rolleyes: , men det ska tydligen sitta något lock med snorkel som man ska ta bort :va . Samt ta upp hål i luftburken á la Brinken..

Nåja, jag är ingen Banditexpert i dagsläget så jag hoppas svar kommer från bättre kunniga..

Men grattis till ett bra hojval i alla fall :tummenupp

Mvh Jugge

Evert skrev:
Idag har jag varit på Claessons Motor i Bromölla och bytt in min KTM LC4 mot en Bandit 1200, kommer bli lång väntan tills på lördag. Åkte dit (från Karlskrona med KTM) för att köpa en Yamaha JXR 1300 men blev omkörd på mållinjen, halvtimmen innan såldes den. :huvet Såg då denna Bandit som fångade blicken direkt, efter provkörning var saken klar. :rock Nu frågar jag då lite försynt vad man ska tänka på för att få en bra cykel? Gissningsvis är den bra redan orginal, men man vill ju ha det där lilla extra utan allt för stora midifikationer, Slip-On är ganska lagom för min del. Har skummat igenom denna tråd och annat på forumet, det mesta verkar dock handla om tokstora modifikationer för högvis med pengar. Detta finnes icke på min bankbok. :tummenner Är helt grön på detta då min KTM var färdigmodifierad vid inköp. Hur ser man enklast vad som är gjort i insugsväg mm.
Hoppas nu att jag slipper verbal misshandel i form av "Sök din j*vel, sök!" och vidare att jag kommer få många sköna mil på min nya hoj. :squid
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Evert skrev:
det är en 00:a

Standardfixarna är:
1) Ljudddämpare (behöver ingen förgasarjustering)
2) ett 5 cm hål (inte mindre, inte större) bredvid originalintaget i luftburkens lock. 130 på huvudmunstycket (och ev. 35 på lågfart)
3) gsxr insugskam
4) gsxr avgaskam
5) Porta toppen etc etc. Nu börjar det dra iväg penningamässigt...
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top