Suzuki Bandit 1200-tråden

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Coolt! Nu har jag bytt dämpare fram och bak så den fjädrar inte ihop lika mycket som original.
Vi får se om det funkar ;)
Fin bild :)

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Mina bromsar fram ligger an lite. Har haft loss oken och alla kolvar går tillbaka fint. Har rengjort och smort o.s.v. Oljenivå ok. Vad mer kan en oerfaren amatör göra? Den där huvudbromscylindern har jag inte befattat mig med. Ville mest ha tips om vad som kan vara värt att kolla.

Hjulet snurrar ett varv ungefär om jag ger det en skjuts med handen vilket väl inte är katastrof men inte fan är det bra. Låter jävligt irriterande när man leder hojen med.

Nordman

Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Sitter klossarna löst i oken? Om inte så ta ur dem och gör rent. Du kan fila lite på kanterna så de sitter löst och inte kärvar.

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Ska kolla i morgon. Beläggen skall kunna ruckas lite på även med allt monterat va? Om jag bara tar bort den där täckfjäderplattan och känner lite? Vad har "metallclipsplattorna" som sitter på beläggen för funktion förresten? Värmeavledning? De är gamla som fan men har väl inget med saken att göra. Har rengjort dem iaf...

Putsa pinnarna beläggen hänger i lite extra är kanske också bra? har bara torkat av dem o.s.v. och smort med lite "vanligt" fett där. Kanske ska slipa lite fint på dem.
Och fila lite grann på beläggen som du föreslog då. Detta har aldrig slagit mig. Återkommer.
Tack så länge!

Nordman

Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Slipa bara på kanterna på beläggen så att de sitter lösa i oken, inget annat.
Sedan skulle jag vara mycket försiktig med att smörja något på bromsdetaljer. Risken är att det kommer fett mellan klossarna och skivan vilket resulterar i något längre bromssträcka... :näsblod
Det finns speciell rengöringsspray för bromsar som tar bort smuts och fett.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Blå kurva: Slipon, K&N-filter, originalbestyckad.

Röd kurva: Slipon, K&N-filter, GSXR-kammar och 2" mod med 132.5 huvudmunstycken.

Lite labbande med tändförställning och eventuellt öppna luftburken ännu mer ger troligen ca 5 häst ytterligare.

Blev en grym skillnad! Nu inte bara ser den ut som en bushoj, nu går den som en också. Nu tycks den älska varv helt plötsligt och efter 6k rpm så vaknar den verkligen till liv, innan så kändes den inte så sugen på mkt varv, nu drar den villigt förbi rödmarkeringen! :crash

Bandit.jpg

Nordman

Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Nice mannen!!
Jag får se till att kolla ventilspelet och åka en sväng till Matte tror jag. Snart har du mer hästar än mig!!! :tummenupp

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nice mannen!!
Jag får se till att kolla ventilspelet och åka en sväng till Matte tror jag. Snart har du mer hästar än mig!!! :tummenupp

Hehe, ingen risk :)
Men det blev en jäkligt mkt roligare maskin för liten kostnad, gillar momentet mellan 6k och 9k rpm :p

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Slipa bara på kanterna på beläggen så att de sitter lösa i oken, inget annat.
Sedan skulle jag vara mycket försiktig med att smörja något på bromsdetaljer. Risken är att det kommer fett mellan klossarna och skivan vilket resulterar i något längre bromssträcka... :näsblod
Det finns speciell rengöringsspray för bromsar som tar bort smuts och fett.

Ok, nu har jag haft isär allt igen. Ordentligt rengjort med bromsrengöring och inget annat klet utom lite bromskolvsfett.
Filade en liten mjuk och fin fas runt beläggen och putsade upp pinnarna blanka.

Hjälper inte ett skit dock. Beläggen löper fint tills jag sätter på täckplattan iaf. Denna hämmar ju den totala friheten för dem men det är väl meningen att den ska fjädra lite på dem också? Hjulet snurrar fortfarande bara ett varv med en handskjuts.

Kul att lära sig meka lite från komplett oerfarenhet men inget kul att inte åtstadkomma ett skit.
Känner att jag kan byta belägg nu iaf efter att haft isär skiten tre gånger.
Kommer väl sluta med att verkstaden får ett par tusenlappar av mig...

En fråga till: Moment på oken? Har dragit dem med 40 Nm. Gissade att det inte ska vara mer än så iaf.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Nålhöjd
Jag har renoverat förgasarna på min B12. Tidigare har de varit kittade med okänt fabrikat och emulsionerören var väldigt slitna (ovala efter 9600 mil), så nu sitter nya rör, nålar och orginalmunstycken. Mitt problem är att jag inte vet vilket nålhöjd jag ska ha med orginalnålarna. Ni som gjort tvärs om och trimmat, vilket hack på nålen har ni haft på orginalet?

Nordman

Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Gothmog.
Snurrar hjulett lätt när du har tryckt isär klossarna i oket? Eller när klossarna är urplockade? Är det fram eller bak?
Åtdragningsmoment vet jag inte. Jag drar på kän så länge det inte är finlir i motorn eller något... =)

Moo65k

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
RD125 z500 GPz600R GSX750EF GoldWing 1200 Suzuki 1200s 03'a
Nä, bara kika på kurvan. Den ligger aldrig under den gamla nånstans, bara lika eller bättre.... och ja efter 6k så ser man att det drar iväg ordentligt :crash
Tjena
Det du gjort med din hoj ser intressant ut. Vad har allt detta gått på?
Och exakt vad har du gjort i detalj.
Om jag får fråga?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad