Suzuki Bandit 1200-tråden

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Inazuma skrev:
Tackar mjukast för tipset. Om man nu stoppar in r-kammar, hur påverkar det receptet? Räcker det med att gå upp i mainjet?

Ingen aning, då jag inte gjort det, så lyssna på andersbrink.

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Evert skrev:
Är det något man måste ställa in sen eller är det bara att skruva ihop allt sen och börja gasa?

...vad är d Du e ute efter? ...varför vill Du byta munstycken? ...något mer som ska göras? ...helsystem? ...luftburks modden e väl inge idé på en B12-00:a? ...har en äldre järnhäst så man ha int orka läsa in sig så mycke på nyare graj :rolleyes:

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
ingen för tillfället
Eastman skrev:
...vad är d Du e ute efter? ...varför vill Du byta munstycken? ...något mer som ska göras? ...helsystem? ...luftburks modden e väl inge idé på en B12-00:a? ...har en äldre järnhäst så man ha int orka läsa in sig så mycke på nyare graj :rolleyes:

00 är inte en nyare grej.. :) samma som du har förmodligen, modellen uppdaterades först 01 på b12...
Tänkte komplettare mitt nuvarande slip-on med luftburks mod och munstycke och är ute efter om något måste ställas in eller justeras efter modifikation... tror inte att jag skulle ha några problem att byta munstycke, bara man slipper justera en massa för att få det att gå bra.. så nu undrar jag om det bara är att byta eller om man måste justera efteråt? :)

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Evert skrev:
00 är inte en nyare grej.. :) samma som du har förmodligen, modellen uppdaterades först 01 på b12...
Tänkte komplettare mitt nuvarande slip-on med luftburks mod och munstycke och är ute efter om något måste ställas in eller justeras efter modifikation... tror inte att jag skulle ha några problem att byta munstycke, bara man slipper justera en massa för att få det att gå bra.. så nu undrar jag om det bara är att byta eller om man måste justera efteråt? :)

...sådan koll man har :D

Ja, d finns beskrivet i Bandit 1200 tråden hur man gör, sök i tråden! ...Du kan kanske få åka på att höja/sänka-justera in nålarna efter några prov repor. Men d e ju en baggis för några "gratis" hästar :tummenupp ...det är värt d o de märks i registret...efter min 2" modd...bytte jag luftburk mot "alu. burk" :hihi

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
ingen för tillfället
Eastman skrev:
...sådan koll man har :D

Ja, d finns beskrivet i Bandit 1200 tråden hur man gör, sök i tråden! ...Du kan kanske få åka på att höja/sänka-justera in nålarna efter några prov repor. Men d e ju en baggis för några "gratis" hästar :tummenupp ...det är värt d o de märks i registret...efter min 2" modd...bytte jag luftburk mot "alu. burk" :hihi

jo, kan tro att det står i tråden. Har läst hela tråden eftersom jag varit med nästan från början... Dock så är det så mycket info så man vet ju inte var man ska börja söka... Får ta tag i detta här någon gång, bara köpa munstycke först.. tackar så mycket!

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Någon här som satt clip-on styre på sin best?
Någon som gjort framgaffeln lite hårdare? (genom vilken metod isf?)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Eastman skrev:

Clip-on med originalkåpan monterad funkar inget vidare, finns ingen plats nedåt för reglagen. I slutänden är det alltid originalstyret som åker tebax på hojen när man tröttnat på att pula. Så blev det iaf för mig.

Framgaffeln kan du stiffa upp genom att sätta en rörhylsa i varje gaffelben (under varje gaffelbensmutter) som förspänner fjädern lite till. Prova med 30 mm extra. Men... man skulle även behöva stiffa upp returen lite. Prova att blanda 50/50 med 5w och 10w gaffelolja.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Eastman skrev:

Det sägs att clipon från Hondas Blackbird skall kunna fungera i all fall på gen2. Själv slängde jag i framfjädrar från "progressive" à 975:- på min (samma artnr på gen1 o 2) och det hjälper om man är lite tyngre än japsens 75 kg.

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Jag planerar att denna säsong byta upp mig till en 1200:a. Vill helst ha en N av Gen 2. Har tänkt åka ner till Tyskland och shoppa. Fast utbudet av S är ju större. Därför undrar jag om det är besvärligt att plocka bort kåpan och sätta på en strålkastare eller två små som några på forumet har. Har läst lite att elen måste gömmas på något bra ställe eftersom det "ligger" i toppkåpan på S:en.

Planerar att göra luftburksmodden och byta till öppnare system direkt. Det jag har läst mig till är att det verkar som att ett Bolt-on räcker för detta. Men hur är det på 1200:an, sitter inte dämpare-mellanrör i ett stycke? Så är det på 600:an iaf.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Annars fungerar fästen och lampor från SV650 att modda S modellen till N. Sladdarna kan man gömma under tanken om man förlänger dem. T.o.m -03 är det bolt-on dvs separat mellanrör och slutdämpare. Från -04 sitter de ihop.

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Anders R skrev:
Annars fungerar fästen och lampor från SV650 att modda S modellen till N. Sladdarna kan man gömma under tanken om man förlänger dem. T.o.m -03 är det bolt-on dvs separat mellanrör och slutdämpare. Från -04 sitter de ihop.

Ok, tack. Ser på bilden att du har helkåpa på din. Hur är den tycker du? Ser faktiskt lite fräckt ut. Har hittat en svart med helkåpa som ser vass ut. Man kan ju ha helkåpan på semstertouringen och lampa/lampor när man vill se cool ut :hihi Kan ju inte vara så svårt att plocka av/på.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Underkåpan kommer från powerbronze som jag låtit lacka i orginalkulör och sitter med 4 bult vardera sidan. Dessutom 2 plastskruv i mitten längst ner. Nedre fästen i främre motorfäste och yttersta motorbulten. Det tar väl mig ca 1 timme att byta till motorskyddsbågar så det är ingen större operation. Kåpan ger lite mer vindskydd vid autobahnlunk i +130, men generar lite mer värme över benen, som är skönt på våren/hösten.

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Anders R skrev:
Underkåpan kommer från powerbronze som jag låtit lacka i orginalkulör och sitter med 4 bult vardera sidan. Dessutom 2 plastskruv i mitten längst ner. Nedre fästen i främre motorfäste och yttersta motorbulten. Det tar väl mig ca 1 timme att byta till motorskyddsbågar så det är ingen större operation. Kåpan ger lite mer vindskydd vid autobahnlunk i +130, men generar lite mer värme över benen, som är skönt på våren/hösten.

Har du gjort några motormässiga ändringar på den?
Finns det någon som vet om S och N är identiska förutom just toppkåpan? Jag vet att det annars kan skilja lite andra grejer tex styre och sånt på andra nakna/kåpförsedda hojar ex SV650/1000

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Se post #1141 föregående sida.Där har du ett recept för gen2 dessutom kan man komplettera det med att byta till "17.5 pilot jet"(Det står still i min översättningsfunktion i dag). Vad jag känner till så är S och N modellerna identiska förutom kåpor,dekaler,backspeglar, framlyse med kabelstam, bakstycke på instrumenten och fästet. En liten trekantig plastbit på ramen under tanken på N modellen. Av microfichen för 2001(pdf) jag har så skiljer sig de bara åt på de sidorna som behandlar det.

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
andersbrink skrev:
Banditen går bäst med JASO-certifierad olja. Om det är mineral, del-syntet eller helsyntet spelar ingen roll. Du byter iaf ut oljan och filter efter 500 mil om du är rädd om din motor. Läsvärt tips, oljetråden del 1 samt del 2 och du skola bliva upplyst om oljors vara och icke vara.
Tänkte köra iväg och köpa oljan idag och kom på vilken typ ska det vara?

15W-40?
15W-50?

//Cel

Last edited:

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Anders R skrev:
Annars fungerar fästen och lampor från SV650 att modda S modellen till N.
har du koll på vad det kalaset kostar?

hörde mej för hur mycket det skulle bli med orginal "N" prylar, han började med insatsen (utan hus) à 2300:- , där dog mitt intresse.

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Lajf skrev:
BIKHLU7.jpg

Absolut! Rätt pris, MEN asymetrisk åt fel håll :(
När ska te drickarna lära sej att köra på rätt sida?

Det blir till att jaga runt lite på nätet efter en liknande.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Fredde Meck skrev:
BIKHLU7.jpg

Absolut! Rätt pris, MEN asymetrisk åt fel håll :(
När ska te drickarna lära sej att köra på rätt sida?

Det blir till att jaga runt lite på nätet efter en liknande.
En högerassymetrisk H4-insats kostar nästan ingenting på ex. Mekonomen.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha