Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Elgasen skrev:
Jag antar att det är skit av något slag i bensinkranen, hur åtgärdar jag detta problem på smidigast sätt? :confused:

Det blir alltid färg och rostflagor som släpper och kleggar igen kranen. Tappa ur soppa, ta bort kranen - skruva loss "ratten" och blås rent innuti, även tanken. Det kan även ha varit vatten i bensinen som gjorde att den gick dåligt. Nytankad med 95 oktan och det kondensvattnet försvinner.

engel

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Hoj
xr600r motard/enduro
hjälp igen!!!!

hej brinken!!

jag har ju som sagt kollat ventilspel, å skulle starta idag

råkade sura ner den :( sen e den död har provat med några andra stift som inte hör till banditen men dom passade då startade den men gick som ett dasslock, går på gas men dör på tomgång e den så känslig att det måste vara rätt stift??????vet du nått annat stift som man kan ha,söndag imorn och allt e stängt"vill åka"....

sen en annan sak när jag tog bort kåpan för täningen för att dra runt motorn vid ventkoll så låg det lite olja där ska det vara det elle ?????

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Är det kallare än +30C behövs choke när man ska starta en kall hoj, annars är förgasarnas tomgångsinställning felaktig.

Sura stift bränner du liv igen med hjälp av gasolbrännaren. Värm så stiftens mittenisolator blir svagt körsbärsröd.

Ja, olja ska finnas i motorn. Dvs olja ska finnas där bakom kåpan. Kikar du lite noggrannare i nederkanten ser du att där finns en liten öppning in till vevaxeln.

engel skrev:
2070205 hej brinken!!

jag har ju som sagt kollat ventilspel, å skulle starta idag

råkade sura ner den :( sen e den död har provat med några andra stift som inte hör till banditen men dom passade då startade den men gick som ett dasslock, går på gas men dör på tomgång e den så känslig att det måste vara rätt stift??????vet du nått annat stift som man kan ha,söndag imorn och allt e stängt"vill åka"....

sen en annan sak när jag tog bort kåpan för täningen för att dra runt motorn vid ventkoll så låg det lite olja där ska det vara det elle ?????

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
I går blev årets premiärtur avklarad. :banana

Nu är det bara att vänta på lite beställt lullull... :rolleyes:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Hjälp med att sätta lämpligt pris i annons.

Hej.

Jag ska nog sälja min Bandit eftersom jag inte kört mer än 90 mil de senaste två åren med den, och det beror inte på att den är sönder eller så.

Som rubriken säger så skulle jag uppskatta om ni hjälpte mig att uppskatta ett lämpligt pris på hojen för en någorlunda snabb försäljning.

Hojen är en Bandit 1200 -95. Svart, ca 2800 mil på mätaren.
Den är lite ombyggd med bland annat. -94 GSXR framgaffel,Reikon styre, Dyna 2000 tändning, två små framlanpor som på Speed tripple, alla slangar bytt till stålomspunna och lite annat småpyssel som fotpinnar, motorkåpor o.s.v.

Dessutom har jag en hög prylar till den som Haynes bok, GSXR-kammar, ny koppling (inget fel på den som sitter i) Mikuni RS38'r med K&N samt en massa smågrejer.

Vad skulle ett vettigt pris vara för den när jag har besiktad den? Jag tycker att 35000:- borde vara i rätt region, vad tycker ni?

Bifogar enbild där den står dammig och bortglömd i mitt hobbyrum.

Edit: Jag kollade priset på blocket och där började B12'orna på 42000:- så jag borde inte vara ute och cykla med mina 35000:-

Bifogat

• liten bandit.jpg
    liten bandit.jpg
    106.6 KB · Visningar: 187
Last edited:

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
I mina ögon ett bra pris till en lycklig köpare!! Kräng tillbehören på sidan & ta 35":- för hojen som den står. Låt värmen komma & få mer :rolleyes: ...har Du den runda orginal lyktan kvar = pm:a mig :)

TLS skrev:
2081071 Hej.
Vad skulle ett vettigt pris vara för den när jag har besiktad den? Jag tycker att 35000:- borde vara i rätt region, vad tycker ni?

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Eastman skrev:
2081528 I mina ögon ett bra pris till en lycklig köpare!! Kräng tillbehören på sidan & ta 35":- för hojen som den står. Låt värmen komma & få mer :rolleyes: ...har Du den runda orginal lyktan kvar = pm:a mig :)

Du får gärna köpa den och plocka över gaffel, styre, tändnig, slangar, fotpinnar mm och behålla kammarna och sen sälja den för samma summa. Du får mycket balla grejer till din turboräcer för väldigt lite pengar på det sättet.

Jag har beställt en ny hoj så jag vill ha pengar till den, därför ska jag sälja.

Jerkan

Jerkan
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Bandit 1200
Okej, då kunde jag inte hålla igen längre..

Efter att ha bestämt mig för att inte skaffa hoj mer så råkade jag i fredags hamna i detta forum och i denna tråd. Det var här jag gjorde mitt fatala misstag.
Jag började läsa, fortsatte läsa, och efter att ha följt alla inlägg med ett ökande intresse så var det dömt.
Redan dagen efter hittade jag en Bandit 1200 - 96:a inom rimligt avstånd.

Så, nu står det likförbannat en mc i garaget! Klart som fanken att jag någonstans visste att jag inte kan låta bli, men jag har ändå "stått ut" i tre långa år nu.

Detta är mitt lite luddiga sätt att tacka er för att en så snudd på overkligt trevlig maskin just nu står och glänser i mitt garage! TACK!! :D

Jo, just det, efter att ha läst inlägg om vad ett bolt-on kan göra i komb. med luftburk och bestyckning så vill jag passa på att fråga om det finns någon som har ett begagnat bolt-on i ok skick att sälja! Fast det kanske man inte skall göra här utan under köp & sälj.

Jaja, tack igen för alla övertygelser! Och den e min, BARA MIN! :rofl

//Jerkan

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Jerkan skrev:
2081851 Efter att ha bestämt mig för att inte skaffa hoj mer så råkade jag i fredags hamna i detta forum och i denna tråd. Det var här jag gjorde mitt fatala misstag.
Jag började läsa, fortsatte läsa, och efter att ha följt alla inlägg med ett ökande intresse så var det dömt.
Redan dagen efter hittade jag en Bandit 1200 - 96:a inom rimligt avstånd.

Så, nu står det likförbannat en mc i garaget! Klart som fanken att jag någonstans visste att jag inte kan låta bli, men jag har ändå "stått ut" i tre långa år nu.

Detta är mitt lite luddiga sätt att tacka er för att en så snudd på overkligt trevlig maskin just nu står och glänser i mitt garage! TACK!! :D

Jo, just det, efter att ha läst inlägg om vad ett bolt-on kan göra i komb. med luftburk och bestyckning så vill jag passa på att fråga om det finns någon som har ett begagnat bolt-on i ok skick att sälja! Fast det kanske man inte skall göra här utan under köp & sälj.

Jaja, tack igen för alla övertygelser! Och den e min, BARA MIN! :rofl

//Jerkan
:hihi :rofl :lol Välkommen!

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
TLS skrev:
2081679 Du får gärna köpa den och plocka över gaffel, styre, tändnig, slangar, fotpinnar mm och behålla kammarna och sen sälja den för samma summa. Du får mycket balla grejer till din turboräcer för väldigt lite pengar på det sättet.

Jag har beställt en ny hoj så jag vill ha pengar till den, därför ska jag sälja.

:hihi ...man behöver väl inte pimpa när man har turbo :tungan ...har redan plastade stålomspunna slangar, skrapade Yoshimura pinnar o slänga fussingarna på & Dyna 2000 installerat :D ...kammar, Banditens ger snällare register för turbo...tyvärr så ger nog inte CSN budget för fler hojar :gnissla Får man fråga vad Banditen ska ersättas med?

Plockade även i 30 mm längre distanser i framgafflarna vid oljebyte, verkar funka fin fint med sänkt gaffel! :tummenupp

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Jerkan skrev:
2081851 Jo, just det, efter att ha läst inlägg om vad ett bolt-on kan göra i komb. med luftburk och bestyckning så vill jag passa på att fråga om det finns någon som har ett begagnat bolt-on i ok skick att sälja! Fast det kanske man inte skall göra här utan under köp & sälj.

//Jerkan
http://www.blocket.se/vi/7402974.htm?ca=11_s
Han skickar säkert på postorder. Välkommen till Banditerna :tummenupp

Mvh Jugge

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
banditstrul

B12á -96 körde med den för 14 dagar sedan och då gick den ok. Stått ute under kapell sedan dess. Startade lätt i morse men pluddrade och gick med halv effekt ca. Efter varmkörning gick den fortfarande uselt, när man accelerrerar. Vid jämn gas och försiktig acceleration går den som den skall men när man öppnar trotteln går den uselt men tänder till korta stunder med full effekt. Bakom stinker den soppa och ryker på lågvarv. Tog av stiften på en mack: 1o2 såg ok ut men 3o4 var igensotade. Borsta dom rena men utan resultat. På tomgång och utan växel ilagd varvar den som den skall men vid belastning är den helseg, pluddrar och rycker. Vilka är originalstiften, och till vilka burkar går dom 2 tändspolarna till? Sitter några med dubbelelektrod som hette Denso tror jag. Solen skiner och jag gråter :mad: Tacksam för ideer.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
ulf skrev:
2087254 B12á -96 körde med den för 14 dagar sedan och då gick den ok. Stått ute under kapell sedan dess. Startade lätt i morse men pluddrade och gick med halv effekt ca. Efter varmkörning gick den fortfarande uselt, när man accelerrerar. Vid jämn gas och försiktig acceleration går den som den skall men när man öppnar trotteln går den uselt men tänder till korta stunder med full effekt. Bakom stinker den soppa och ryker på lågvarv. Tog av stiften på en mack: 1o2 såg ok ut men 3o4 var igensotade. Borsta dom rena men utan resultat. På tomgång och utan växel ilagd varvar den som den skall men vid belastning är den helseg, pluddrar och rycker. Vilka är originalstiften, och till vilka burkar går dom 2 tändspolarna till? Sitter några med dubbelelektrod som hette Denso tror jag. Solen skiner och jag gråter :mad: Tacksam för ideer.

Skruva ur tändstiften för 3 och 4 och bränn av dem med gasolen/gassvetsen (körsbärsröda). Varmkör aldrig hojen på tomgång, det är då tändstiften slaggar igen. Kör iväg lugnt direkt efter att du startat hojen, det mår den absolut bäst av.

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Blev en runda ändå :) Tog av tanken och upptäckte att vacumslangen till 3án och 4áns gasare var klämd under batteriet. Den klarade tydligen det för 14 dagar sedan men hade tryckts ihop nu. Funkade klockrent sen på en riktigt go vårtur :banana

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Premiärtur idag!

Jag säger som Gert Fylking: "ÄNTLIGEN!!!"

Efter sju sorger och åtta bedrövelser vad gäller vädret så grävde jag idag fram Banditen ur källaren där den stått sen i höstas. Det var lite bök att få ut den eftersom det av någon outgrundlig fyllts på med mer bråte där sen sist... :rolleyes:

Det tog några minuter att få den att gå rent och fint men sen lät det underbart vackert! Jag hade nästan glömt hur härligt den sjunger med helsystemet på! Det blev tyvärr ingen längre tur men det håller på att torka upp lite så det kanske blir en sväng till i eftermiddag.

GÖTT!!! Nu har Banditen vaknat!!!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping