Suzuki dr 800 tankat diesel!

Static35

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2013
Hoj
suzuki gsx 400e 83a
Hej
Rolig historia

jag hade varit i garaget hela dagen för skruva ihop min sambos bil
Då ringer svärfar
-jag står 4mil hemifrån och mcn bara dog den gick konstigt och rök mycket

i bilen på med släpet hämta hem han och mcn
Efter att vi kommit hem så sa han
-faaaaaaan nu vet jag vad felet är, jag tanka diesel!

men som jag kommer ihåg så tar inte en bensin motor skada på diesel då den är fettare och den klarar inte att tända på oktan halten

Jag började med tömma tanken och förgasarna bytte bränslefiltret, bytte till nytt tändstift,

Nu startar den ej :/ den går på startmotorn men tänder inte, får gnista i stiftet,
tar man ut stiften och kör på startmotorn puffar det ut soppa ifrån tändstift hålet

hur ska jag göra för att komma vidare "har redan laddat batteriet 2gånger =)"

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Byt stift eller gör rent de som sitter i. Bränn bort sot/diesel med gassvets eller gasolbrännare.

Du kan ju testa startgas och se om det hjälper att göra rent stiften först innan du skruvar ur dem.

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Det är bara lämna in körkortet på närmaste transportstyrelse kontor.... Tråkigt =( jag har oxå blivit av med lappen förr fast för fortkörning så jag vet hur det känns.. :D

Static35

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2013
Hoj
suzuki gsx 400e 83a
Byt stift eller gör rent de som sitter i. Bränn bort sot/diesel med gassvets eller gasolbrännare.

Du kan ju testa startgas och se om det hjälper att göra rent stiften först innan du skruvar ur dem.

testar =) får hoppas jag får igång den till han då han kör rundor med min mc just nu =(

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Plocka moppen från honom i utbyte mot ett busskort.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag började med tömma tanken och förgasarna bytte bränslefiltret, bytte till nytt tändstift,
Nu startar den ej :/ den går på startmotorn men tänder inte, får gnista i stiftet,
tar man ut stiften och kör på startmotorn puffar det ut soppa ifrån tändstift hålet
hur ska jag göra för att komma vidare "har redan laddat batteriet 2gånger =)"

Kanske fundera på om det är bäst stå utomhus?
Kanske plocka fram en kolsyre eller skumsläckare?
(Pulver är endast för den som tänker sälja efter användning, enda sätt bli kvitt pulvret)
Kanske hälla bensin i tanken ?
Köra startmotorn till den blir varm.
Plocka ur stiften göra ren dom och blåsa ur cylindrarna med tryckluft genom tändstifthålen.
Sätta is stiften.
Köra startmotorn till den blir varm.
Plocka ur stiften göra ren dom och blåsa ur cylindrarna med tryckluft genom tändstifthålen.
Sätta is stiften.
osv.
Och detta att fylla fel soppa är inget konstigt. Tvärtom vanligt. Kör man diesel och lånar en bensinare när egna dieselbilen är på service, så.... Och tvärtom.....Har hänt på jobbet.

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Har du tömt systemet på diesel och sett till att det kommer bensin fram till cylindern, bytt stift, inte lossat på några kablar. då borde den starta.
Men puffar det soppa från stifthålen...... så flödar det rikligt, och det är aldrig bra!

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Vanligt missförstånd det här, Diesel tål inte högre kompression än bensin för att i en Otto-cykel är det förblandat vilket gör att med Diesel kan man få knackning med resulterande skador på kolv/topp istället. Det som gör att du kan köra med så högt komp i Diesel-cykeln är ju att bränslet antänds när det sprutas in vid rätt tillfälle, komprimerar man det som en bränsle luft-blandning så tål bensin högre kompression. Så om du har haft lite otur så har du en trasig motor nu..

Det går att köra en Diesel på bensin men problemet ligger inte i förbränningen utan i att Diesel smörjer pumpen medan bensin inte gör det så då får man en trasig Dieselpump. Det är inte motorn som går sönder av det. Att göra tvärtom däremot kan ge motorskador som beskrivet, detta verkar vara ett av de allra vanligaste missförstånden mellan Bensin och Diesel. Det är motorkonceptet (Dieselcykel eller Ottocykel) som gör skillnaden och Diesel är ett "sämre" bränsle än bensin sett till hur hög kompression det tål vid förblandning.

Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
För att förtydliga, lägger man in Bensin och Diesel i samma diagram så ser man att ett bra Diesel-bränsle är som en riktigt dålig Bensin..

cetane-octane.PNG

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För att förtydliga, lägger man in Bensin och Diesel i samma diagram så ser man att ett bra Diesel-bränsle är som en riktigt dålig Bensin..

View attachment 386872

:va Eh? Va? Hur kan du göra den tolkningen från det där diagrammet? Cirklarna för diesel resp bensin överlappar inte varandra på en endaste punkt och de är rent av långt ifrån att göra det.

Man kan däremot ur ditt diagram utläsa at dieseln har i allra bästa fall ett oktantal på 40. Och det är orsaken till att jag frågade om det fortfarande fanns kompression i hojen.

notrightrider

Happiness in the homeland.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Att tanka diesel i just en DR 800 är inte heelt ologiskt, trots allt... :D

Men puffar det soppa från stifthålen...... så flödar det rikligt, och det är aldrig bra!

Inte helt bra, just det. DR 750 och DR 800 lider egentligen bara av ett par typfel, där det ena är läckande flottörventiler. Det är ett vanligt och välkänt problem på modellen:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=533581

http://www.drbig.info/forum/viewtopic.php?f=6&t=1246

och det kompliceras av att tidiga modeller saknar evakuering av överflödigt bränsle. Soppan rinner helt enkelt in i förbränningsrummet, tar sig ner i sumpen och späder ut oljan tills... Ja, du förstår.
I vissa fall går det så långt att first alert visar sig vara när motorn fyller luftrenarboxen med olje/bensinblandning som trycks genom vevhusventilationen.

Felet har troligen funnits tidigare - i liten omfattning, som på alla DR 750/800, men genom att det tankats diesel så har det blivit akut och o-ringarna gett upp fullständigt.
Dessutom "tvättar" diesel rätt hårt, så räkna med att gamla avlagringar som suttit stabila i tank, pump osv har fått nytt liv och kommer att ställa till framtida problem om man inte skurar ur hela systemet ordentligt.

Bästa stället att handla delar till DR är www.dr-big-shop.de

Där finns kompetensen och intresset samlat för just denna hojen.
Hessler har satt ihop ett servicekit till dessa förgasare med allt som behövs - inklusive ny nålventil och en extra o-ring för nästa renovering av just flottörventilen. OBS! Hojen har två förgasare, krävs 2 repsatser.

Vergaser_Repsatz.jpg

http://www.dr-big-shop.de/BIG_Vergaser_690.html

Instruktion i hur man ställer korrekt flottörnivån hittar man här:
http://home.germany.net/avehrenb/Big/DR800maintenance_old.html#Carburetor

Var beredd på att dieselattacken kan ha påverkat även vakuumpumpen: finns repsats även för den:
http://www.dr-big-shop.de/BIG_Vergaser_1095.html

Ta reda på vilken modell av DR 800 du meckar med: SR 42 eller SR 43 - repsatsen är samma, men tysken kommer att fråga ändå. Han pratar bra engelska, för att vara tysk. Är dessutom trevlig som attan. För att vara tysk.

Lycka till - och hör av dig så vi vet hur det gick i slutändan. Du kanske får igång hojen på ett billigare/enklare sätt...?

Hampe

Static35

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2013
Hoj
suzuki gsx 400e 83a
Att tanka diesel i just en DR 800 är inte heelt ologiskt, trots allt... :D

Inte helt bra, just det. DR 750 och DR 800 lider egentligen bara av ett par typfel, där det ena är läckande flottörventiler. Det är ett vanligt och välkänt problem på modellen:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=533581

http://www.drbig.info/forum/viewtopic.php?f=6&t=1246

och det kompliceras av att tidiga modeller saknar evakuering av överflödigt bränsle. Soppan rinner helt enkelt in i förbränningsrummet, tar sig ner i sumpen och späder ut oljan tills... Ja, du förstår.
I vissa fall går det så långt att first alert visar sig vara när motorn fyller luftrenarboxen med olje/bensinblandning som trycks genom vevhusventilationen.

Felet har troligen funnits tidigare - i liten omfattning, som på alla DR 750/800, men genom att det tankats diesel så har det blivit akut och o-ringarna gett upp fullständigt.
Dessutom "tvättar" diesel rätt hårt, så räkna med att gamla avlagringar som suttit stabila i tank, pump osv har fått nytt liv och kommer att ställa till framtida problem om man inte skurar ur hela systemet ordentligt.

Bästa stället att handla delar till DR är www.dr-big-shop.de

Där finns kompetensen och intresset samlat för just denna hojen.
Hessler har satt ihop ett servicekit till dessa förgasare med allt som behövs - inklusive ny nålventil och en extra o-ring för nästa renovering av just flottörventilen. OBS! Hojen har två förgasare, krävs 2 repsatser.

View attachment 386873

http://www.dr-big-shop.de/BIG_Vergaser_690.html

Instruktion i hur man ställer korrekt flottörnivån hittar man här:
http://home.germany.net/avehrenb/Big/DR800maintenance_old.html#Carburetor

Var beredd på att dieselattacken kan ha påverkat även vakuumpumpen: finns repsats även för den:
http://www.dr-big-shop.de/BIG_Vergaser_1095.html

Ta reda på vilken modell av DR 800 du meckar med: SR 42 eller SR 43 - repsatsen är samma, men tysken kommer att fråga ändå. Han pratar bra engelska, för att vara tysk. Är dessutom trevlig som attan. För att vara tysk.

Lycka till - och hör av dig så vi vet hur det gick i slutändan. Du kanske får igång hojen på ett billigare/enklare sätt...?

Hampe

tack har lagt en halvdagslön på den sidan under 4månader nu :) Hojen är igång

1: rengjorde förgasarna med ultraljud nya nålar + packningar
2: rengjorde tanken + nytt filter
3: nya bensinslangar + nytt filter
4: rengjorde vakuumpumpen till bränslet "om det nu är vakuumpump"
5: nytt stift + luftfilter
6: laddat batteri
7: ny bensin i tanken

nu går hans mc som den aldrig gjort förr nu fattas bara en vanlig service + justera ventilerna

"trådlyft men har några mc + bilar och laga 4bilar 6mcs att skruva med"

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Hon måste vara riktigt speciell den där tjejen.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy