Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du

• Antal röstningar
    0

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Springa igång är inga problem, jag har fått igång min utan fungerande koppling :tungan. Dock är det inte så lätt när det ligger is o snö ute som det gjorde sist jag skulle få igång min :gnissla

EDIT: Hur funkar det med en fcr40 eller 41mm om man inte har bigbore på sin drz? Blir det för stort eller kommer man bara inte kunna utnyttja förgasarens kapacitet helt?

Last edited:

f2dog

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
08 ,Drz400sm ,08 B-King ,09 gixxer 1000
Springa igång är inga problem, jag har fått igång min utan fungerande koppling :tungan. Dock är det inte så lätt när det ligger is o snö ute som det gjorde sist jag skulle få igång min :gnissla

EDIT: Hur funkar det med en fcr40 eller 41mm om man inte har bigbore på sin drz? Blir det för stort eller kommer man bara inte kunna utnyttja förgasarens kapacitet helt?

FCR 41 er "too much" utan stroker bigbore og portat topp + race exhausts (Mrd/ssw eller Yoshimura trc titan).

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
såklart kom ju årtusendets snöstorm blandat med regn så inte blev det något körande :( idag har nog dessutom varit halaste dagen ever :)

inte nog med det, nu säger de att februari ska bli KALLARE! för fan! :huvet

:hojraket

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
FCR 41 er "too much" utan stroker bigbore og portat topp + race exhausts (Mrd/ssw eller Yoshimura trc titan).

Jag kör en FCR41MX på min Dr-z:a, tycker nästan den känns snäppet liten på denna motorn.
Den svarar så grymt på de sista 2mm på gasrullen.
En FCR43-44 skulle vara kul att prova.

Recept på min motor:
-Keihin FCR41mx
-Yoshimura TRC ti
-Athena 434 12.3:1 big bore
-Ombygd luftburk med Twin Air filter
-RHC 187 kammar
-RHC vetiler 36/29
-RHC ventilfjädrar
-RHC ti retainers
-Portad topp (av mig själv)

f2dog

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
08 ,Drz400sm ,08 B-King ,09 gixxer 1000
Jag kör en FCR41MX på min Dr-z:a, tycker nästan den känns snäppet liten på denna motorn.
Den svarar så grymt på de sista 2mm på gasrullen.
En FCR43-44 skulle vara kul att prova.

Recept på min motor:
-Keihin FCR41mx
-Yoshimura TRC ti
-Athena 434 12.3:1 big bore
-Ombygd luftburk med Twin Air filter
-RHC 187 kammar
-RHC vetiler 36/29
-RHC ventilfjädrar
-RHC ti retainers
-Portad topp (av mig själv)

Du vil ha mer low end med en fcr mx 39 enn med 41mm , 434ccm blir for lite for å utnytte 41mm.
Større enn 41mm vil ikke gi noe positivt.

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Du vil ha mer low end med en fcr mx 39 enn med 41mm , 434ccm blir for lite for å utnytte 41mm.
Større enn 41mm vil ikke gi noe positivt.

Jag håller inte med dig där ...
Mer lågvarv söker jag inte i första hand, Jag kör FCR41 utan problem någonstans i registret.
Ev kommer en 4mm stroker (462cc) monteras i ett senare skede.

casull

Offroader
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha XT600R -08
Funderar på köpa ett full system.
Det finns några billiga muzzy system på ebay men dom passar bara till drz400 SR,
jag har aldrig hört talas om någon sådan modell, har ni?
Länk till ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140378583650&viewitem=#ht_1059wt_708

Tror ni det där systemet passar till min Drz 400s -06?

Vad jag vet så finns det bara två olika subframes, en till "e" modellen och en annan till "s/sm". Vilken sub frame som "sr" modellen har vet jag ej.

Suck... Att det ska vara så svårt ibland.

/Micke

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Det finns några billiga muzzy system på ebay men dom passar bara till drz400 SR,
Länk till ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140378583650&viewitem=#ht_1059wt_708

Vad jag vet så finns det bara två olika subframes, en till "e" modellen och en annan till "s/sm". Vilken sub frame som "sr" modellen har vet jag ej.

/Micke

är nog inga problem. har haft ett yoshi rs3 helsystem för E modellen på min sm monterat.

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj

/Micke

Det var väl "Kawas" S-modell de kallade SR av DR-Z400.
http://www.motorbikes.be/en/Kawasaki/2004/KLX 400 SR/

Last edited:

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
Hmm satt o läste runt lite om att konvertera till FCR, bla här:
http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=337250

hitta även en annan lista (i princip samma):
- 016-925 Keihin 39mm FCR MX Carb with choke (no TPS)
- 021-216 FCR Adapter 2 3/8", carb to S airboot
- 021-439 Adaptor O-Ring
- 017-262 EMN Needle
- 021-012 Airboot adapter bolts (2)
- P/N 13111-29F00 OEM Suzuki E Intake Manifold
- P/N 09402-58208 OEM Suzuki Clamp
- P/N 13685-29F00 OEM Suzuki Vacuum Port Nipple

Behöver man verkligen fixa alla dom småsakerna? Är det inte bara annat insugsgummi till cylindern samt munstycken som behövs?

Edit: Läste igenom FAQ:
http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=649485
gav mig några fler svar i alla fall, Men vad innebär "TPS"(Throttle Position Sensor?), sitter det bara på vissa fcr? Ska man ha det urkopplat? Varför?(vad gör den?..) :confused:

Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Hmm satt o läste runt lite om att konvertera till FCR, bla här:
http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=337250

hitta även en annan lista (i princip samma):
- 016-925 Keihin 39mm FCR MX Carb with choke (no TPS)
- 021-216 FCR Adapter 2 3/8", carb to S airboot
- 021-439 Adaptor O-Ring
- 017-262 EMN Needle
- 021-012 Airboot adapter bolts (2)
- P/N 13111-29F00 OEM Suzuki E Intake Manifold
- P/N 09402-58208 OEM Suzuki Clamp
- P/N 13685-29F00 OEM Suzuki Vacuum Port Nipple

Behöver man verkligen fixa alla dom småsakerna? Är det inte bara annat insugsgummi till cylindern samt munstycken som behövs?

Först å främst måste du få tag i lämplig Fcr39! Finns många som inte lämpar sig alls. Den gammla varianten(slantbody) har alla löstagbar airbell(bakre del av förgasaren mot luftburk) behöver va delbar där så du kan montera en sudco adapter=- 021-216 FCR Adapter 2 3/8", carb to S airboot. Den nyare MX varianten har varianter som inte är delbara där= ej lämpliga! Vidare så finns MX varianter med wiretorn som är en del av förgasarkroppen= ej heller lämpliga, kommer att ta i ramen! Får du tag i en lämplig så behöver du - 021-216 FCR Adapter 2 3/8", carb to S airboot,- 017-262 EMN Needle,- P/N 13111-29F00 OEM Suzuki E Intake Manifold,- P/N 09402-58208 OEM Suzuki Clamp och följande bestyckning/ 160mainjet, 45pilotjet, 200 mainairjet, 100 pilotairjet och 65-72 i starterjet. Kan va bra med en förlängd bränsleskruv oxå. Accpumpen måste oxå justeras! Drzan vill ha en stor mängd så tidigt som möjligt utan att träffa trotteln och max 1-1,5 sek. lång.Tänk på att dom flesta förgasare säljs av en anledning(slitna)! Kan i slutändan va bäst att köpa ett nytt kitt!

Tpsen behövs ej på drzorna säger dom! Ska inte göra någon märkbar skillnad med eller utan. Ja kör med Tps på min Fcr

Last edited:

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
Först å främst måste du få tag i lämplig Fcr39! Finns många som inte lämpar sig alls. Den gammla varianten(slantbody) har alla löstagbar airbell(bakre del av förgasaren mot luftburk) behöver va delbar där så du kan montera en sudco adapter=- 021-216 FCR Adapter 2 3/8", carb to S airboot. Den nyare MX varianten har varianter som inte är delbara där= ej lämpliga! Vidare så finns MX varianter med wiretorn som är en del av förgasarkroppen= ej heller lämpliga, kommer att ta i ramen! Får du tag i en lämplig så behöver du - 021-216 FCR Adapter 2 3/8", carb to S airboot,- 017-262 EMN Needle,- P/N 13111-29F00 OEM Suzuki E Intake Manifold,- P/N 09402-58208 OEM Suzuki Clamp och följande bestyckning/ 160mainjet, 45pilotjet, 200 mainairjet, 100 pilotairjet och 65-72 i starterjet. Kan va bra med en förlängd bränsleskruv oxå. Accpumpen måste oxå justeras! Drzan vill ha en stor mängd så tidigt som möjligt utan att träffa trotteln och max 1-1,5 sek. lång.Tänk på att dom flesta förgasare säljs av en anledning(slitna)! Kan i slutändan va bäst att köpa ett nytt kitt!

Tpsen behövs ej på drzorna säger dom! Ska inte göra någon märkbar skillnad med eller utan. Ja kör med Tps på min Fcr

Tack för svar :)
Ush, låter oerhört jobbigt att fixa för någon som mig som knappt vet hur en förgasare fungerar i praktiken :gnissla Så långt som insugsgummi/adapter och nål+bestyckning hänger jag med (även om det är mycket skit att hålla reda på ha ha) men jag har ingen aning om hur man ställer in accpumpen :confused:
Aja jag har fram till Juni på mig att få tag på rätt FCR, i värsta fall får det väl bli ett jetkit till mikuni'n :tungan

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
enligt klart.se ska det blir varmare nästa vecka, hela 5 grader nästa helg :yoparty Eftersom det är svårt att förutspå väder så ska man väl ta det med en nypa salt men jag kände genast hur hoppets låga tändes :tummenupp Kanske kan man ge sig ut på jungfruturen med DRZan!

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
KTM 690 enduro R 2012
På SMHI:s hemsa ser det dystert ut, inga +grader och snö Mån-Tis. Blir till o köra den i garaget på jobbet.

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
vinter suger, snö suger ja det mesta suger just nu. Segaste vintern jag någonsin varit med om :tummenupp

Min hoj har liksom börjat rosta av all tristess i garaget! Så får det ju inte gå till, bromskivorna är snart inte mycket kvar av, dags att åka ut och göra sig av med rosten om bara vädret ger med sig.

mikaeljc

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2006
Hoj
ZX6RR-03
Enduro fälgar på en SM

Har en SM. Är det någon som vet om det går att sätta på endurofälgar. Vad behöver modifieras? Nya skivor? Ok? Distanser? Ny gaffel?

//JC

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
Har en SM. Är det någon som vet om det går att sätta på endurofälgar. Vad behöver modifieras? Nya skivor? Ok? Distanser? Ny gaffel?

//JC
DRZ 400 E fälgar borde va billigt att få tag på, passar rakt av i princip. Hitta ett par kompletta med däck+skivor/drev på Ebay-UK för 2-3papp sist jag kollade :)

Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
DRZ 400 E fälgar borde va billigt att få tag på, passar rakt av i princip. Hitta ett par kompletta med däck+skivor/drev på Ebay-UK för 2-3papp sist jag kollade :)

Helt klart intressant om man kan få tag i fälgar för det priset! Måste kolla upp detta. Spelar det någon roll vilken årsmodell av E det är?

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
KTM 690 enduro R 2012
DRZ400s fälgar borde väl passa också. Du får byta skivan fram till en sm eftersom den är större. Funderar också på att skaffa ett par sådana fälgar. Någon som har eller har sett några nogonstans hör gärna av er.

Mvh Peter

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...