Suzuki eller Yamaha?

EPA99

Ny medlem
Gick med
27 May 2016
Hoj
Nej
Tjena gubbar,

Tog mitt körkort förra veckan så nu ska det köpas ny hoj. Nya Suzuki SV650, den åldriga Suzuki GSR 750 eller halvnya Yamaha MT-07 är alternativen och det av den enkla anledningen att detta är hojarna jag har råd att köpa nya av 2016/2017 års modell.

Viktigast för mig är kvalitet, grejerna skall helt enkelt hålla. Efter det kommer körställningen och att den ska vara upprätt och att inte benvinkeln blir för skarp. Är 190 cm lång och väger 95 kg i kallingarna så fjädringen får inte heller vara svampig. Prestanda kommer faktist sist. Samtliga hojar har mer än nog effekt för att jag ska ha roligt.

Kommer ta hojen på en resa varje sommar (allt ifrån en weekend eller så till Norge, Danmark eller Gotland till att dra ner på en två veckors tur till alperna och norra Italiten) så den får inte göra bort sig vid touring.

Eftersom jag inte har hittat någon återförsäljare som har demohojar, förutom en butik som ligger 40 mil bort som har nya SV650 för provkörning, så kan jag faktiskt inte provköra innan köpet vilket är tråkigt. Finns bara dyrare hojar för demo och det är synd att butikerna prioriterar dessa. Mina pengar är väl också värda något, tycker man.

Hur som helst så får ni gärna komma med tips och förslag så länge som det inte handlar om andra hojar eller att köpa begagnat. Vill köpa nytt.

Ha det gött!

/EPA99

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Måste du köpa en sprillans ny hoj? =) Du kan få RIKTIGT mycket hoj för pengarna om du kollar på en 2013-2015 års hoj, dessutom så kanske du inte vet exakt vad du vill ha för hoj nu när du har nytaget kort, det tog mig ca 2 år o komma på vad jag älskar och då bytte jag ifrån en FZ6N till en GSX-R 750, bästa bytet ja gjort, och lärde mig o "köra" lite med min yamaha.

Ska du köpa nytt så ja GSR750 är väl inte så pjåkig, jag körde upp på en kawasaki Z750, en helt underbar hoj, 750cc och 4cylle är en väldigt bra setup för mig, bra med bottenvrid och en massa GOGO senare i registret oxå, en väldigt bra kompromiss mellan 600 och 1000cc. Har ej provkört GSR750 men jag kan tänka mig att det påminner lite om Z750 och då hade jag köpt den (hade även köpt en Z750 om jag hade haft råd, saknar den hojen...)

Men ja kanske borde vara tyst, tydligen har jag gått o blivit en potentiell medlem i banknarkar-Ligan :3freak

Grattis till körkort föresten!!!

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Köp en några år gammal hoj och lägg resten av pengarna på smågodis och chips.

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Mt-07 - men ta o släpa dig iväg till återförsäljare och provkör innan du bestämmer dig.......

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tror aldrig jag hört en historia om motorras någonsin på en japansk gathoj, däremot finns det nog sexhundra ängsliga trådar där det diskuteras oljefabrikat, bytesintervall, filter och stämplar i serviceböcker.
Plus alla varningar att inte köpa av folk med stökigt garage eller de som har en smutsrand i skarven mellan sadel & tank.

Gör en säkerhetskontroll så det inte är glappt och se till att bromsar och däck är fräscht eller att priset rymmer nytt.
Samma ifall någon storservice är nära.

Så gör jag iaf. Resten handlar nog mest om otur skulle jag säga.

Last edited:

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
MT09 ligger väl i samma prisklass som GSR750 (numera heter den GSX-S750)?
Hade också GSX750 som alternativ när jag testade runt olika hojar.

Nya SV650A har fått fina omdömen.

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Viktigt att man provar en ny /beg mc innan köp om man inte känner till hojen i övrigt.Kanke många mil och år som ska tillbringas tilsammans och då är det så dags att sitta och fundera över att hade jag bara visst just det där så hade det nog blivit en annan hoj.

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Har kört alla tre. Suzukin är lite större och känns mer vuxen med sin större 4 cyl motor. Lugn karaktär, med lite extra effekt på topp jämfört med twinnarna, inga vibrationer, passar nog bra när man ska åka en längre sträcka. MT-07 och SV är skitkul hojar. Men de är mer kompakta och väldigt kvickstyrda, lite mer busvarning på de. Jag överraskades ordentligt av SVn, men MT07 är där uppe i toppen med, körglädje för pengarna.

Men de två twinnarna är som sagt mer kompakta, och du är en längre kille. Frågan är hur du skulle trivas på de två vid dina planerade långresor. Men sedan är det svårt att säga, vissa är väldigt tåliga när det kommer till sämre komfort, andra tar inget annat än flyget om de ska långt.

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Det är ju rent vansinne att inte provköra hojarna när man är så lång som du. Risken är j-vligt stor att den du bestämmer dig för är för liten.

Kan flika in att jag är något längre än dig, men satt riktigt bra på GSR750. Kanske den hoj jag suttit allra bäst på av alla jag någonsin testat.

EPA99

Ny medlem
Gick med
27 May 2016
Hoj
Nej
Skriver att man inte är intresserade av andra hojar, av att köpa begagnat samt att man inte hittar handlare som erbjuder provkörkning förutom en som endast har en av hojarna och som också ligger 40 mil bort... får trots det en massa inlägg om just detta.

Till er få som dock har svarat efter förutsättningarna, tack!

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Skriver att man inte är intresserade av andra hojar, av att köpa begagnat samt att man inte hittar handlare som erbjuder provkörkning förutom en som endast har en av hojarna och som också ligger 40 mil bort... får trots det en massa inlägg om just detta.

GSR750 är dock samma hoj som GSX S750.
Heter olika från land till land bara. Bara informerar dig så du inte blir sur igen ;)

Förövrigt har "nya" SV650 fått fina omdömen om man läser lite diverse tester. Är det enda man kan gå på om man inte kan provköra själv.
Ett exempel

http://www.visordown.com/road-tests-first-rides/suzuki-sv650-video-review/31055.html

eller

http://www.pistonheads.com/features/ph-ph2/suzuki-sv650-ph2-review/33858

Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
GSR 750 är fin, går som sagt att hitta nya till riktigt bra priser. Är nog den mest mångsidiga hoj TS har listat.

Men med tanke på TS längd kanske Kawasaki Versys 650 kan vara värd en titt.

Raderad medlem 61114

Guest
Jag provkörde nya sv650 och maken till tråkigare hoj skulle väl vara Ninja 300.... Körde en sv650 för 13 år sedan och vill minnas att den var jävligt mkt roligare.... Men det e klart! Vet ju inte om jag skulle tycka så idag...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Du kanske ställde frågan fel. ;)

Alla vill bara ditt bästa när man ber dig prova.
Att inte prova hoj innan man köper är lite som att gifta sig utan att träffa den blivande partnern först...

Den jag vet något om är MT-07'an.
Skit-trevlig hoj men tom jag med mina 172cm tyckte den var liten.
Men så har jag också en hoj som egentligen är lite stor...

Grattis till kortet och lycka till med köpet! :)

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Precis som de flesta nämner här, sv650 och gsr750 känns som för små för dig!

Jag hade nog satsat på lite större cc med tanke på de resepalner du har! (Speciellt åka ner till Italien kan bli skit jobbigt när man är storväxt och lite kräm på hojen):)

Yamaha FZ1
Yamaha MT09
Suzuki sv1000
suzuki gsx s1000
Honda CB1000R
Kawasaki Z800 alt 1000:tummenupp

Last edited:

EPA99

Ny medlem
Gick med
27 May 2016
Hoj
Nej
Att läsa vad man skriver och sedan utgå från detta innan man svarar är rätt bra, men det tar väl för lång tid att läsa igenom en kort text? Det är helt enkelt för mycket at begära på detta forum där kubik och hästkrafter (läs kompensation för liten penis) är det som gäller.

Får leta vidare efter ett annat forum.

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Hoj
Sparar..

Det är ett diskussionsforum. Vi är inte din private shopper.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Att läsa vad man skriver och sedan utgå från detta innan man svarar är rätt bra, men det tar väl för lång tid att läsa igenom en kort text? Det är helt enkelt för mycket at begära på detta forum där kubik och hästkrafter (läs kompensation för liten penis) är det som gäller.

Får leta vidare efter ett annat forum.

Gör så och lycka till att åka med en sv650 till Alperna!:tummenupp

Det är ett diskussionsforum. Vi är inte din private shopper.

Jag håller med:hihi

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...