Suzuki eller Yamaha?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Om du inte kan prova modellerna du listat varken nya eller beg, så är detta nog bästa sidan att kolla körställning för benvinklar och hur man sitter med din längd.
http://cycle-ergo.com/

Svampighet i dämpare och kvalitet på hojen vågar jag inte svara för, men generellt har jag upplevt det som att chassi och dämpare är extra insnålat på instegsmodeller, därför skulle jag hellre chansa på GSR 750 än SV650. Hur MT07 står sig mot GSR 750 får någon annan svara på.

Kan hålla med dig om att det är jättetrist att inte få tydliga och konkreta frågor besvarade på det sättet man vill. Det är så sporthoj fungerar, tyvärr.

Som tidigare skrivet så vill nog alla dig väl. Det är jättesvårt att avgöra om du kommer tycka en hoj är bekväm, även om den är tillräckligt stor, på samma sätt som att du och en jämnstor polare kan föredra olika bilsäten eller skrivbordsstolar. Det är därför folk tjatar på dig om att du bör pröva, ingen vill vara den som rekommenderar något de inte kan stå för.

Vad gäller nyköp är att många här har själva börjat med nyköp eller vet någon som har gjort det. För att se hur den här personen sedan tröttnat på sin hoj redan första säsongen. Nu vet jag inte om du har haft hojkort förut, men av egen erfarenhet kan jag säga att det är först när du köpt din första egna hoj, du lär dig vad du vill ha för hoj.

Samma sak med prestanda. När jag övningskörde tyckte jag skolans hojar hade riktigt vild prestanda. Spola fram ett par år och jag ser inte på det likadant. Jag hade garanterat kunna ha kul på skolans hojar, men det blir snabbt något annat om man kör runt med passagerare och/eller tung packning. Då en MC är så pass lätt gör det en väldigt märkbar skillnad att slänga på 50-100kg extra och köra i väg. Det är en sak att ligga på leden tungt packad, en annan att köra runt i ett brant sluttande bostadsområde, när du kanske inte vill växla som en tok eller ligga på högvarv hela tiden.

Så med detta sagt, är du helt säker på att det är en ny hoj du ska ha? Hade jag varit i din sits hade jag så mycket hellre börjat på en något billigare hoj som är okej att råka parkeringstappa och ha som läromedel för att få bättre uppfattning om vad jag behöver på långtur eller vilken motortyp och effekt som passar mig.

Om jag hade varit säker på att det var en ny hoj som gällde och hade pengarna för att köpa det. Då hade jag faktiskt lagt en helg på att ta mig till den där handlaren långt bort. Vill du handla nytt och ha hojen i många år, är 80 mil resa och en övernattning inte särskilt mycket tid eller pengar att prata om, mot arbetet och besvikelsen att välja fel, när du nu minskat ner listan till tre hojar.

Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
...massa text...där kubik och hästkrafter (läs kompensation för liten penis) är det som gäller....text...
Håller med. Bara massa sådana personer här.
Själv kör jag en 125cc med 12 hk så du förstår ju att det finns annat som kompenserar upp detta.

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Att läsa vad man skriver och sedan utgå från detta innan man svarar är rätt bra, men det tar väl för lång tid att läsa igenom en kort text? Det är helt enkelt för mycket at begära på detta forum där kubik och hästkrafter (läs kompensation för liten penis) är det som gäller.

Får leta vidare efter ett annat forum.

Eftersom du tog ditt kort förra veckan så kan man ju med stor säkerhet utgå från att du är väldigt orutinerad vad gäller mc och att du troligtvis inte vet vad du vill ha (även om du själv kanske tror det). Då kanske det kan vara bra att ta till sig det folk med erfarenhet tipsar dig om?

Men det är nog bara bra att du avslutar ditt konto och beger dig till en annan sida då du utifrån dina svar verkar vara en ganska otrevlig person.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Eftersom du tog ditt kort förra veckan så kan man ju med stor säkerhet utgå från att du är väldigt orutinerad vad gäller mc och att du troligtvis inte vet vad du vill ha (även om du själv kanske tror det). Då kanske det kan vara bra att ta till sig det folk med erfarenhet tipsar dig om?

Men det är nog bara bra att du avslutar ditt konto och beger dig till en annan sida då du utifrån dina svar verkar vara en ganska otrevlig person.
Ärligt talat, svar som dessa är cancern på sporthoj. Istället för att föra diskussionen framåt, dela information och bjuda in, så är man självgoda och postar det man tycker och vet istället för det som frågas efter.
Och, det här är verkligen inte riktat bara mot dig. Hela den här tråden och många andra är likadana. Att bara se en moderator posta hintar om lättkränkt säger en del om hur låg nivån är här inne. (det inlägget har sedan dess blivit borttaget).

Ingen som ska "hjälpa" ts med proffstyckeri verkar försöka besvara frågor om stötdämpare, fordonskvalitet eller storlek.

Det enda han får är just tips från erfarna förare att han ska köpa en beggad hoj, men även om nu ts skulle välja en beggad hoj. Hade det inte varit trevligt om någon kunde hjälpa honom och säga att exempelvis MT07 är största hojen, suzuki generellt har bättre kvalitet och dämparna på GSXen är troligtvis bäst. (bara påhittade exempel).

Nej, istället ska alla som kan kasta ur sig sina personliga åsikter om vad de tycker ts borde göra eller håna ts glatt påhejade av en moderator. Och allvarligt talat, blir det bättre när någon erfaren åkare ställer en fråga? Möjligtvis är stämningen trevligare, men mängden brus lika hög.

Hur många av er behöver ge ts ickesvar per relevant svar till frågorna han ställt? Själv är jag genomtrött på att vada genom skit, oavsett om jag söker, läser någon annans post eller postar själv. Off topic är vanligare än on topic och medlemmar är så postkåta att de hellre postar vad de tror utan att veta eller vad de tycker utan att besvara. Hur många klausuler ska behöva skrivas för att få svar på ett par enkla frågor?

Låt oss säga att ts förstått av ett inlägg om att beg. är vettigaste valet för honom. Om någon annan läser tråden sen, är det mer lärorikt att få svar på ts frågor eller se ytterligare 10 poster om folk som tycker ts har fel och ryggdunkeri sinsemellan?

Avslutningsvis; det är inte smart att köpa hoj. Så varför är alla så butthurt över ett nyköp? TS kanske har blivit blåst och rånad en gång för mycket eller är snuskigt rik. Ingen är på SH för att vara snuförnuftig, så varför försöker vi pracka på någon annan att vara det?

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ärligt talat, svar som dessa är cancern på sporthoj...

Nej, det är det verkligen inte!
Det finns inte en del i det svaret du hänvisar till som är varken fel eller otrevligt.
Tala i så fall om var.

Killen har nyss tagit kort = ny. Check.
Får en massa bra råd som han bara fnyser åt = otrevlig. Check.
Det finns helt klart cancer här på SH men det här var inte ett sådant inlägg.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Nej, det är det verkligen inte!
Inte? Hur många gånger kan samma sak skrivas utan att vara brus?

Personligen anser jag det ohövligt att förflytta en relevant diskussion om dämpare, kvalitet och sittställning till att handla om varför ts verkligen inte ska köpa nytt. Det har faktiskt ingenting med de frågorna att göra.
"Ska jag köpa A eller B? DU SKA KÖPA BEGAGNAT!"

Killen har nyss tagit kort = ny. Check.
Får en massa bra råd som han bara fnyser åt = otrevlig. Check.
Det finns helt klart cancer här på SH men det här var inte ett sådant inlägg.
"Får massa bra råd" Här är ryggdunkarklubben i full gång igen. Tycker TS råden, som han inte frågade om, är hjälpsamma? Jag tycker inte det ser så ut.

Blir han frustrerad av upprepningen av råden han inte ber om? Ja.
Otrevligt? Kanske, men han tackar också de som gett honom de svar som han eftersöker.

Det finns inte en del i det svaret du hänvisar till som är varken fel eller otrevligt.
Tala i så fall om var.
Den oändliga upprepningen av samma sak, utan att tillföra mer information. Det behöver inte vara otrevligt för att vara brus eller inte tillföra tråden något.

Inlägget som moderatorn sporthoj skrev, har blivit borttaget, så det kan jag inte citera. Men det handlade om att ts är lättkränkt istället för att rensa upp tråden. Det förklarar en hel del om varför det ser ut som det gör här inne.

Men ska jag ge exempel så tillför inte detta särskilt mycket information om varken kvalitet, dämpare eller körställning:
Dåså, sluta pip och köp en sv650.
Köp en några år gammal hoj och lägg resten av pengarna på smågodis och chips.
Mt-07 - men ta o släpa dig iväg till återförsäljare och provkör innan du bestämmer dig.......
Av de 2.
MT-07.

That is all.
Det är ett diskussionsforum. Vi är inte din private shopper.

Gör så och lycka till att åka med en sv650 till Alperna!:tummenupp

Jag håller med:hihi
Håller med. Bara massa sådana personer här.
Själv kör jag en 125cc med 12 hk så du förstår ju att det finns annat som kompenserar upp detta.

De här inläggen är mer trevliga i tonen, men besvarar inte några frågor:
Jag tror aldrig jag hört en historia om motorras någonsin på en japansk gathoj, däremot finns det nog sexhundra ängsliga trådar där det diskuteras oljefabrikat, bytesintervall, filter och stämplar i serviceböcker.
Plus alla varningar att inte köpa av folk med stökigt garage eller de som har en smutsrand i skarven mellan sadel & tank.

Gör en säkerhetskontroll så det inte är glappt och se till att bromsar och däck är fräscht eller att priset rymmer nytt.
Samma ifall någon storservice är nära.

Så gör jag iaf. Resten handlar nog mest om otur skulle jag säga.

Viktigt att man provar en ny /beg mc innan köp om man inte känner till hojen i övrigt.Kanke många mil och år som ska tillbringas tilsammans och då är det så dags att sitta och fundera över att hade jag bara visst just det där så hade det nog blivit en annan hoj.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Är det vinter igen?

Förövrigt ser jag inga problem att åka till alperna på en sv650.

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Så du vill ha lite råd om dessa tvår hojarna, jag skulle aldrig köpa någon av dom då jag är 1,90 cm vikt 89 du kommer sitta som en kasse skit. Jag förstår att du vill ha ny hoj men det ska ju funka också, eller? Du ska köra långt på dessa, nja lyssna på grabbarna/tjejerna, köp en begad 300/400 mil. Provkör ha inte så förbannat brottom, du får ta lite ledigt om det är långt till försäljarna , men det är klart du gör som du vill. Du skrev hur lång du är och vad du väger samt hur du kommer att tillbringa din tid på hojen, självklart så kommer folk att komma med andra förslag på hoj då. Du tycker inte att folk är hjälpsamma då utan att dom inte kan läsa och har en liten balle för att dom hellre rekommenderar en större hoj med mer kubik.:3freak

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Ärligt talat, svar som dessa är cancern på sporthoj.

Suck..... :huvet

Har läst trådstarten nu några ggr och om man bortser från ämnet "Suzuki eller Yamaha" så är det närmsta en fråga man kommer: "Hur som helst så får ni gärna komma med tips och förslag så länge som det inte handlar om andra hojar eller att köpa begagnat. Vill köpa nytt."

Han efterfrågar en hoj han ska kunna köra ner till alperna och han är en ganska stor och tung person. Han säger även att han kommer köpa hojen utan att provköra den...

Han har letat reda på vilka hojar som är tillräckligt billiga för att han ska kunna köpa en ny och skiter sedan i om den kommer passa honom rent fysiskt eller det han vill göra med den.

Till detta lägger vi sedan att personen har haft körkort 1 vecka.

Tycker du det är konstigt att folk har åsikter om att det han är på väg att göra är idiotiskt?

Det handlar inte om att folk vill klanka ner på honom utan att man vill hindra honom från att begå ett dyrt misstag...
Om han redan har bestämt sig och inte kan ta att man diskuterar hans val så kanske det inte är så smart att lägga ut det på ett diskussionsforum.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
TLDR

Jag sitter väl ok på en SV men när jag såg min egen spegelbild så såg det ju ut som att jag satt på en moped. Och jag är 183 och spinkig. Och utseende är viktigt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...massa text...

Är han inte ny?
Får han inte bra råd?
Jag säger att många av råden var i största välmening du säger att det är cancer?
Att INTE ge rådet att prova först eller INTE ge rådet om hojar som passar en lång person bättre än TS nybörjarval DET hade varit cancer.

Om du dessutom vill klaga på hela tråden var då tuff nog, för du kommer få mothugg, att göra det istället för att välja ut en.
Dessutom en som i sak inte har ett enda fel och inte är otrevligare än TS.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Suck..... :huvet

Har läst trådstarten nu några ggr och om man bortser från ämnet "Suzuki eller Yamaha" så är det närmsta en fråga man kommer: "Hur som helst så får ni gärna komma med tips och förslag så länge som det inte handlar om andra hojar eller att köpa begagnat. Vill köpa nytt."

Han efterfrågar en hoj han ska kunna köra ner till alperna och han är en ganska stor och tung person. Han säger även att han kommer köpa hojen utan att provköra den...

Han har letat reda på vilka hojar som är tillräckligt billiga för att han ska kunna köpa en ny och skiter sedan i om den kommer passa honom rent fysiskt eller det han vill göra med den.

Till detta lägger vi sedan att personen har haft körkort 1 vecka.

Tycker du det är konstigt att folk har åsikter om att det han är på väg att göra är idiotiskt?

Det handlar inte om att folk vill klanka ner på honom utan att man vill hindra honom från att begå ett dyrt misstag...
Om han redan har bestämt sig och inte kan ta att man diskuterar hans val så kanske det inte är så smart att lägga ut det på ett diskussionsforum.

Precis:tummenupp

Är det vinter igen?

Förövrigt ser jag inga problem att åka till alperna på en sv650.

Absolut ,det går:) Vissa kör ju dit med moped osv. Så why not med en 650:)

Men hur kul är det att ligga på autobahn med en 650...om man nu inte tar lite små vägar:D

Vi vill ju inte att han ångar sitt köp redan efter sin första resa:död Då är det väl inget fel på att försöka förhindra honom begå ett misstag....:tummenupp

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Inte? Hur många gånger kan samma sak skrivas utan att vara brus?

Personligen anser jag det ohövligt att förflytta en relevant diskussion om dämpare, kvalitet och sittställning till att handla om varför ts verkligen inte ska köpa nytt. Det har faktiskt ingenting med de frågorna att göra.
"Ska jag köpa A eller B? DU SKA KÖPA BEGAGNAT!"

"Får massa bra råd" Här är ryggdunkarklubben i full gång igen. Tycker TS råden, som han inte frågade om, är hjälpsamma? Jag tycker inte det ser så ut.

Blir han frustrerad av upprepningen av råden han inte ber om? Ja.
Otrevligt? Kanske, men han tackar också de som gett honom de svar som han eftersöker.

Den oändliga upprepningen av samma sak, utan att tillföra mer information. Det behöver inte vara otrevligt för att vara brus eller inte tillföra tråden något.

Inlägget som moderatorn sporthoj skrev, har blivit borttaget, så det kan jag inte citera. Men det handlade om att ts är lättkränkt istället för att rensa upp tråden. Det förklarar en hel del om varför det ser ut som det gör här inne.

Men ska jag ge exempel så tillför inte detta särskilt mycket information om varken kvalitet, dämpare eller körställning:

De här inläggen är mer trevliga i tonen, men besvarar inte några frågor:

Du har rätt, jag kunde skippat raden om säkerhetskontroll och avslutat med att han får chansköpa en.
Styre och fotpinnar kan bytas och flyttas om miljön inte stämmer så självklart ska killen ha en MT-09 av den anledningen att de andra två är fullständigt könlösa.

Körställning är väl inget att oroa sig för?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC