Sniglom
Gudomlig sporthojare
Om du inte kan prova modellerna du listat varken nya eller beg, så är detta nog bästa sidan att kolla körställning för benvinklar och hur man sitter med din längd.
http://cycle-ergo.com/
Svampighet i dämpare och kvalitet på hojen vågar jag inte svara för, men generellt har jag upplevt det som att chassi och dämpare är extra insnålat på instegsmodeller, därför skulle jag hellre chansa på GSR 750 än SV650. Hur MT07 står sig mot GSR 750 får någon annan svara på.
Kan hålla med dig om att det är jättetrist att inte få tydliga och konkreta frågor besvarade på det sättet man vill. Det är så sporthoj fungerar, tyvärr.
Som tidigare skrivet så vill nog alla dig väl. Det är jättesvårt att avgöra om du kommer tycka en hoj är bekväm, även om den är tillräckligt stor, på samma sätt som att du och en jämnstor polare kan föredra olika bilsäten eller skrivbordsstolar. Det är därför folk tjatar på dig om att du bör pröva, ingen vill vara den som rekommenderar något de inte kan stå för.
Vad gäller nyköp är att många här har själva börjat med nyköp eller vet någon som har gjort det. För att se hur den här personen sedan tröttnat på sin hoj redan första säsongen. Nu vet jag inte om du har haft hojkort förut, men av egen erfarenhet kan jag säga att det är först när du köpt din första egna hoj, du lär dig vad du vill ha för hoj.
Samma sak med prestanda. När jag övningskörde tyckte jag skolans hojar hade riktigt vild prestanda. Spola fram ett par år och jag ser inte på det likadant. Jag hade garanterat kunna ha kul på skolans hojar, men det blir snabbt något annat om man kör runt med passagerare och/eller tung packning. Då en MC är så pass lätt gör det en väldigt märkbar skillnad att slänga på 50-100kg extra och köra i väg. Det är en sak att ligga på leden tungt packad, en annan att köra runt i ett brant sluttande bostadsområde, när du kanske inte vill växla som en tok eller ligga på högvarv hela tiden.
Så med detta sagt, är du helt säker på att det är en ny hoj du ska ha? Hade jag varit i din sits hade jag så mycket hellre börjat på en något billigare hoj som är okej att råka parkeringstappa och ha som läromedel för att få bättre uppfattning om vad jag behöver på långtur eller vilken motortyp och effekt som passar mig.
Om jag hade varit säker på att det var en ny hoj som gällde och hade pengarna för att köpa det. Då hade jag faktiskt lagt en helg på att ta mig till den där handlaren långt bort. Vill du handla nytt och ha hojen i många år, är 80 mil resa och en övernattning inte särskilt mycket tid eller pengar att prata om, mot arbetet och besvikelsen att välja fel, när du nu minskat ner listan till tre hojar.
http://cycle-ergo.com/
Svampighet i dämpare och kvalitet på hojen vågar jag inte svara för, men generellt har jag upplevt det som att chassi och dämpare är extra insnålat på instegsmodeller, därför skulle jag hellre chansa på GSR 750 än SV650. Hur MT07 står sig mot GSR 750 får någon annan svara på.
Kan hålla med dig om att det är jättetrist att inte få tydliga och konkreta frågor besvarade på det sättet man vill. Det är så sporthoj fungerar, tyvärr.
Som tidigare skrivet så vill nog alla dig väl. Det är jättesvårt att avgöra om du kommer tycka en hoj är bekväm, även om den är tillräckligt stor, på samma sätt som att du och en jämnstor polare kan föredra olika bilsäten eller skrivbordsstolar. Det är därför folk tjatar på dig om att du bör pröva, ingen vill vara den som rekommenderar något de inte kan stå för.
Vad gäller nyköp är att många här har själva börjat med nyköp eller vet någon som har gjort det. För att se hur den här personen sedan tröttnat på sin hoj redan första säsongen. Nu vet jag inte om du har haft hojkort förut, men av egen erfarenhet kan jag säga att det är först när du köpt din första egna hoj, du lär dig vad du vill ha för hoj.
Samma sak med prestanda. När jag övningskörde tyckte jag skolans hojar hade riktigt vild prestanda. Spola fram ett par år och jag ser inte på det likadant. Jag hade garanterat kunna ha kul på skolans hojar, men det blir snabbt något annat om man kör runt med passagerare och/eller tung packning. Då en MC är så pass lätt gör det en väldigt märkbar skillnad att slänga på 50-100kg extra och köra i väg. Det är en sak att ligga på leden tungt packad, en annan att köra runt i ett brant sluttande bostadsområde, när du kanske inte vill växla som en tok eller ligga på högvarv hela tiden.
Så med detta sagt, är du helt säker på att det är en ny hoj du ska ha? Hade jag varit i din sits hade jag så mycket hellre börjat på en något billigare hoj som är okej att råka parkeringstappa och ha som läromedel för att få bättre uppfattning om vad jag behöver på långtur eller vilken motortyp och effekt som passar mig.
Om jag hade varit säker på att det var en ny hoj som gällde och hade pengarna för att köpa det. Då hade jag faktiskt lagt en helg på att ta mig till den där handlaren långt bort. Vill du handla nytt och ha hojen i många år, är 80 mil resa och en övernattning inte särskilt mycket tid eller pengar att prata om, mot arbetet och besvikelsen att välja fel, när du nu minskat ner listan till tre hojar.
Last edited: