Suzuki gs 750 varvar inte ur, laddningsproblem.

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
Suzuki gs 750 årsmodell 77.
När jag har nya stift på och nyladdat batteri varvar den med nöd och näppe lite extra efter 5000varv men sen sotar den igen stiften.Jag har hela tiden misstänk förgasarproblem men nu när jag lämnat över hojen till en kille som är llite bättre på sånt här konstaterar han att den inte laddar alls och att det med största sannolikhet är det som gör att den inte varvar ur.spänningsfall :)
Så när jag googlar gs 750 regulator så är det ju lite lustigt! dom flesta av träffarna säger nämligen att om du har en gs750 har du laddningsproblem :lol
Men i vilken ände ska jag börja byta delar? och hur är laddningssystemet uppbyggt? generator? statorlindning, regulator...Kan någon förklara hur det funkar?
Och är det någon som rent utav sitter på lite gamla delar till en sån här hoj?
mvh
Andreas
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Det där är ett känt problem på massor av äldre suzukis. Min fws -85 led av samma problem. Börja med laddregulatorn. Köp en från skroten. Gärna en honda.... Orginal är skitdyra och går sönder lika snabbt igen.

Nästa steg om det inte hjälper är att kolla själva generatorn. Efter så många år kan lindningen ha kajkatur....

Fräscht batteri och tändspolar är ju ett måste åxå.
 

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
Jag har nu en begagnad stator och en ny regulator på ingång.Hoppas att det hjälper! Jag fick lära mig att den modellen jag lyckats skaffa tydligen är värd en slant efterssom jag hade dom "eftertraktade" ekerhjulen :)
DET glädjer mig ! Då har jag en chans att få tillbaka insatsen när hojen fyllt sitt syfte, nämligen att klara av uppkörningen :) bara DEN kvar nu!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
För att kolla om statorn är ok så koppla loss de 3 ledningar som kommer från statorn.
Med hojen igång så ska det vara 50-60V mätt mellan ledarna.
Skadade ledningar ger ofelbart spänningsfall, kolla vid främre kedjedrev för ev skador.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ett välbekant problem på de flesta motorfordon är ju annars att en dålig generator till slut inte orkar förse hojen i detta fallet med rätt gnista och varvet sjunker undan för undan till ljudet av misständningar där batteriet snabbt töms och man till slut blir ståendes.Hoppas det löser sig med en ny stator och regulator.
 

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
Ankan> i så fall borde väl hojen fungera felfritt på batteri som är laddat? under förutsättning att stator och regulator är hela.
 

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
Nu har det dykt upp ett litet problem :(
Statorn är bytt o de va inga som helst problem.
Den regulatorn jag fått hem nu från spinning wheel är egentligen avsedd för en annan hoj och han skulle skicka med en beskrivning vilken kabel som ska vara var.Fick dock inte med någon sådan :-(
Plus och jord är såklart inga problem men på orginal regulator har jag 3 kablar i olika färger utöver detta och till den nya regulatorn är det 3 gula kablar.Hur fasiken listar jag ut vilken som ska sitta ihop med vilken? spelar det någon roll ?
 

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
regulatorschema.jpg

enligt den här bilden på orginalschemat till regulatorn borde det inte spela någon roll hur dom tre kablarna utöver jord och plus ska sitta!? kan någon bekräfta?
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
om jag tänker rätt nu så ska det inte spela någon roll hur dom sitter, eftersom det är en växelströmsgenerator.

MVH Phille
 

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
näe jag kom fram till det också...har suttit och studerat elscheman och läst manualen ett par timmar nu...
Den laddar fortfarande inte och jag felsöker... Alla tips är välkomna! jag letar fel under tiden...
 

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
Kan någon hjälpa mig med begreppen här! jag har beställt en regulator men enligt kopplingsschemat (se bild ovan) så heter den delen rectifier.Vad är en rectifier? när jag följer kopplingsschemat och kablarna så ska en gul kabel från statorn delas varav ena delen går till regulatorn, som i sin tur ska jordas och den andra delen ska gå till recitifiern.Men min gula kabel är INTE delad utan den går direkt till rectifiern.Jag hittar ingen regulator? hur fan ser den ut?
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Rectifier = likriktare på svenska.

har du ett elschema för din hoj, d.v.s. rätt årsmodell? kan vara skillnad på en USA-modell och en EU-modell också.
om du menar den gula sladden på schemat du länkade så vill jag få det till att den inte ska jordas direkt.

Likriktaren har som uppgift att omvandla växelström till likström.
Regulatorn har som uppgift att reglera likspänningen till en lämplig nivå. T.ex. så kan den reglera så att oavsett hur mycket du varvar hojen så stannar spänningen på 13,5V.

Regulatorn brukar ha kylflänsar monterat på sig då dom kan bli rätt varma.

Regulatorn brukar se ut ungefär såhär:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:...e_FCJtCb5-7IoGf2apj4wLx-u36j-u-ND1t_rj9-_6nGw

MVH Phille
 

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
Hmmm, det som enligt elschemat är en likriktare ser EXAKT ut som den bilden du visar!
Nu visade det sig att enligt schemat så var det 2 sladdar uppe vid styret som skulle få kontakt när jag slog på lyset.Jag hade dragit egen el dit och det är nu tillfixat så nu stämmer allt överens med elschemat undantaget att jag inte har en regulator kopplat till den gula kabeln.Men som det verkar så är likriktaren samma sak som regulatorn? jag begriper inte. Men nu laddar hojen 13,6 vid 5000rpm. till skillnad mot 12v tidigare (dvs ingen laddning alls).
Men som jag fattat det ska laddningen ligga på 14,5?
Hojen varvar fortfarande inte ur iaf :-( den baktänder så in i helvete på lägre varv och skjuter eld genom vänstra avgasröret... dags o byta stift igen eller? hur gör jag för att kolla tändkablarna/spolarna? eller vart fan ska jag börja nu?
 

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
phille> kolla sidorna 137, 139 och 140... Det du beskriver som en regulator är enligt dessa sidor en likriktare?
och laddningen ska ligga på 14-15,5v annars är regulatorn trasig står det? fast regulatorn beskrivs som att den enbart tar bort överladdning?

http://www.scribd.com/doc/21730289/Manual-Suzuki-GS750
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
phille> kolla sidorna 137, 139 och 140... Det du beskriver som en regulator är enligt dessa sidor en likriktare?
och laddningen ska ligga på 14-15,5v annars är regulatorn trasig står det? fast regulatorn beskrivs som att den enbart tar bort överladdning?

http://www.scribd.com/doc/21730289/Manual-Suzuki-GS750


har du mätt spänningen ifrån generatorn? ligger den mellan 50-60V eller vad den nu ska ligga på?
tänk på att du inte har köpt en orginal regulator, d.v.s. att den kan ligga på lägre spänning än vad orginal regulator gör.
jag vet inte hur det ser ut på din hoj orginal riktigt, men kan ju vara så att regulatorn har en inbyggd likriktare i sig. om jag minns rätt så är det så på min iaf.
får du ut runt 13,5V utan belastning så tycker jag det låter rätt bra. kolla vad spänningen ligger på med belastning också. tänk på att du måste ligga jämnt och fint på 5000 rpm för att kunna få ett jämnt mätvärde.

MVH Phille
 

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
jag har fått ordning på laddningen nu :)
efter det visade det sig att jag hade en hel del förgasarstrul! en choke som fastnat, nålar som stog helt olika mm.
Nu är det ordning på förgasaren men jag skulle behöva ställa tändningen! på min hoj är orginal med brytarspetsar utbytt till elektronisk tändning. Men hur i hela fridens namn ställer jag den?
ska söka lite här på forumet först :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top